کد خبر: ۱۲۲۲۳۲
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۶
لاریجانی در مراسم یادبود آیت‌الله طالقانی:

تلاش کنیم زمینه حضور مردم در صحنه سیاسی هر روز بیشتر شود

مردم بدون تمرين سياسی فعال سياسی نمی‌شوند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس در مراسم یکصدمین سالگرد تولد آیت‌الله طالقانی، احیای امر به معروف را از دغدغه‌های اصلی وی در طول حیات سیاسی و مبارزاتیش خواند. 

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی صبح امروز در این مراسم گفت: آیت‌الله طالقانی به موضوع جهاد و آینده کشورهای اسلامی حساس بود و در این مورد دغدغه‌های بسیاری داشت که ردپای آن را می‌توان در حیات سیاسی وی مشاهده کرد.

رئیس مجلس با بیان این که یکی از دغدغه​های آیت‌الله طالقانی علاقه​مندی به نظریه شوراها بود، گفت: آیت‌الله طالقانی بارها در محافل مختلف علاقه‌مندی خود را به بارور شدن شوراها ابراز کرده بود و در نماز جمعه تهران نیز بر این موضوع که شوراها باید قوام بگیرد، تاکید داشت.

لاریجانی همچنین افزود: دغدغه آیت‌الله طالقانی در مورد شوراها از یک اصالت فکر اسلامی برخوردار بود زیرا تربیت افراد برای حرکت صحیح در اجتماع احتیاج به تمرین و حضور دارد و اگر مردم تمرین سیاسی نداشته باشند نمی‌توانند به عنوان یک عنصر سیاسی مطلوب حضور آگاهانه و فعال در جامعه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه با بیان این که آیت‌الله طالقانی اعتقاد به تربیت افراد در سطوح پایین داشت، تصریح کرد: آیت‌الله طالقانی معتقد بود تجربه سیاسی در جامعه اسلامی باید از پایین ترین سطوح در شوراها شکل بگیرد تا موجب عمق یافتن دموکراسی با اتکا به تجربه اصیل سیاسی شود.

رئیس مجلس یکی دیگر ازدغدغه‌های آیت الله طالقانی را مشارکت عامه مردم در رفتار سیاسی عنوان کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های اساسی آیت‌الله طالقانی مشارکت عامه مردم در حیات سیاسی کشور بود که این مشارکت به معنای استفاده تصنعی از مردم و افراد نیست بلکه منظور مشارکت دادن واقعی مردم در حیات سیاسی کشورشان است.

وی با بیان این که شهید مطهری نیز مانند آیت‌الله طالقانی در مورد مشارکت عامه مردم حساس بود، گفت: شهید مطهری بارها این نکته را مطرح کرد که پیامبر با وجود اینکه عالم به همه امور بود و نیازی به مشورت نداشت در همه امور با یاران خود مشورت می کرد زیرا پیامبر عظیم الشان اسلام به مشارکت مردم در امور جامعه معتقد بود و این مشورت با یاران خود را برای روشن شدن راه آیندگان همیشه انجام می داد.

لاریجانی تاکید کرد: از نگاه آیت‌الله طالقانی و شهید مطهری جامعه برای رشد نیاز به عقل جمعی دارد نه دو طبقه که یکی فرمانروا و دیگری فرمانبردار؛ پس باید تلاش کنیم تا زمینه حضور مردم در صحنه سیاسی هر روز بیشتر از قبل شود.

رئیس قوه مقننه احیای امر به معروف را یکی دیگر از دغدغه‌های مهم آیت‌الله طالقانی خواند و گفت: آیت‌الله طالقانی از جمله افرادی بود که اعتقاد داشت باید در کشور وزارت امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم زیرا ایشان به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه آگاه بود و راه تکامل جامعه را در زنده نگه داشتن امر به معروف و نهی از منکر می دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: امروز ما در جامعه فقر امر به معروف و نهی از منکر را احساس می کنیم و جامعه امروز ما نیازمند این است که مردم نسبت به یکدیگر و حکومت و همچنین حکومت نسبت به مردم مسئولیت خود را در مورد امر به معروف و نهی از منکر رعایت کند.

مراسم نکوداشت یکصدمین سال تولد آیت‌الله طالقانی از سوی مجلس شورای اسلامی ، بنیاد شهید، سازمان اسناد انقلاب اسلامی و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران صبح امروز شنبه 14 اسفند 89 در محل همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین