کد خبر: ۱۲۲۳۱۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۷
جعفری با اشاره به روابط فراقانونی در کشاورزی:

انحصار واردات موز ایران در اختیار 5 نفر است!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که واردات موز به ایران تنها در انحصار پنج نفر است، تأکید کرد: افرادی که انحصار واردات موز را در اختیار دارند، بر این که با استفاده از روابط فراقانونی تولید محصولات باغی داخل کشور را دچار زیان می‌کنند، به مصرف‌کنندگان داخلی هم زیان می‌زنند. 

"عیسی جعفری" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با انتقاد از حاکم شدن روابط فراقانونی در واردات برخی محصولات کشاورزی به کشور، گفت: واردات بی‌رویه کالا به کشور به ویژه در بخش محصولات کشاورزی موجب شده است تا در مواردی برخی افراد با توسل به ارتباطات فراقانونی برای خود انحصار به وجود بیاورند و موجب متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی و مردم شوند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که انحصار واردات محصولاتی مانند موز باید شکسته شود، گفت: گرانی وقت و بی‌وقت موز به علت این است که انحصار واردات این میوه به کشور تنها در انحصار پنج نفر است و این افراد هر طور که مطلوبشان باشد با مشتری برخورد می‌کنند و متأسفانه با استفاده از روابط فراقانونی خود سازکارهای فرار از قانون واردات را هم پیدا کرده‌اند.

وی همچنین تصریح کرد: انحصار در واردات محصولات کشاورزی موجب شده است تا این افراد بتوانند در زمان برداشت محصولات باغی در ایران به واسطه سفارش‌هایی که قبلا ثبت کرده‌اند، اقدام به واردات موز با قیمت پایین کنند و بازار محصولات داخلی را بر هم بزنند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی با بیان این که مجلس در برابر هر گونه اقدام فراقانونی واکنش نشان می‌دهد، تصریح کرد: نظارت بر اجرای قوانین کشور از وظایف اصلی مجلس است و کمیسیون کشاورزی به عنوان کمیسیون تخصصی نمایندگان مردم در حوزه کشاورزی، مسائل مربوط به واردات موز را به زودی در نشست‌های خود بررسی ‌می‌کند تا راهکارهای لازم برای شکستن این انحصار را مشخص کند.

قیمت موز در هفته‌های گذشته افزایشی حدود 40 درصد را تجربه کرده است و تداوم این موضوع با نزدیک‌تر شدن به روزهای آخر سال باعث نگرانی برخی مسئولان دولتی و نمایندگان در مورد تأثیر نامطلوب آن بر بازار شده است؛ به نظر برخی کارشناسان اقتصادی موضوع انحصار در واردات موز علت اصلی نوسان قیمت این محصول در بازار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین