کد خبر: ۱۲۲۳۳۳
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۶

گلایه قذافی: غرب ما را در سرکوب تروریسم یاری نمی‌دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نیروهای وابسته به «معمر قذافی»، رهبر حکومت لیبی در شهر «الزاویه» در غرب طرابلس مردم این شهر را قتل‌عام کردند.

به گزارش از الجزیره، شاهدان عینی به الجزیره گفتند که نیروهای قذافی با استفاده از تانگ الزاویه را به محاصره کامل درآورده و پس از آن به شهر حمله کردند. این شاهدان افزودند: «نیروهای قذافی ساکنان شهر را به گلوله بستند.»

منابع پزشکی از کشته‌شدن ۶۰ تن و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم عادی در این شهر خبر می‌دهند. برخی از ساکنان این شهر نیز گفتند که این شهر با کمبود دارو و غذا مواجه شده است.

از شهر الزاویه خبر می‌رسد که این شهر در آرامش نسبی به‌سر می‌برد ولی گردان‌های قذافی تلاش می‌کنند که کنترل آن را در دست بگیرند.

بنا بر این گزارش، انقلابیون لیبی در الزاویه بیش از ۱۶ نیروی وابسته به قذافی را کشتند.

معترضان همچنین کنترل شهرهای «النوفلیه» و «بن‌جواد» را در دست دارند و به ۱۰۰ کیلومتری شهر «سرت» یکی از شهرهای تحت کنترل قذافی حرکت کردند.

در همین حال، خبرنگار الجزیره باز پس گیری شهرهای «طبرق»، «راس لانوف» و «مصراته» توسط نیروهای قذافی را رد کرد.

از سوی دیگر، انقلابیون از سرنگونی دو بالگرد در نزدیکی شهر نفتی راس‌لانوف خبر می‌دهند ولی شرکت‌های نفتی در این شهر به شکل عادی فعالیت به خود ادامه می‌دهند.

طبق این گزارش، در حالی‌که تلویزیون دولتی لیبی از کنترل نیروهای قذافی بر شهر مصراته و پخش تصاویر شادی هوادران اندک قذافی در طرابلس خبر می‌دهد ولی ساکنان این شهر به الجزیره گفتند که مصرانه در اختیار انقلابیون است و نیروهای وابسته به قذافی در بیرون از این شهر به‌سر می‌برند.

در همین حال، شورای ملی دولت انتقالی لیبی در بنغازی با تشکیل جلسه‌ای «مصطفی عبدالجلیل»، وزیر سابق دادگستری لیبی را به‌عنوان رئیس این شورا انتخاب کرد.

این شورا که روز گذشته به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده، تعدادی از شخصیت‌های غیرنظامی و نظامی مناطق آزاد شده توسط انقلابیون را در بر می‌گیرد.
معمر قذافی که مناطق محدودی از این کشور را در اختیار دارد در گفت‌وگو با مجله هفتگی «ژورنال دو دیمانش» فرانسه خواستار انجام تحقیق توسط سازمان ملل یا اتحادیه آفریقا پیرامون آشوب‌هایی که لیبی را فراگرفته شد.

وی ادامه داد: «ما اجازه خواهیم داد که این کمیته بدون هیچ مشکلی به تحقیقات خود در لیبی بپردازد و دوست دارم که فرانسه هماهنگی بین این کمیته و رهبران آن را برعهده بگیرد و من آن را تائید خواهم کرد.»

قذافی گفت: «زمام امور را به دست فرانسه خواهم داد تا قطعنامه شورای امنیت و دخالت‌های خارجی در منطقه بنغازی متوقف شود ولی با آنچه به نام تروریسم در منطقه دریای مدیترانه وجود دارد مبارزه می‌کنم.»

وی نسبت به عدم درک غرب نسبت به تلاش‌های قذافی در این زمینه و عدم حمایتش از وی ابراز تعجب کرد و گفت که سربازان هلندی که اخیرا در لیبی دستگیر شده‌اند، موظف به انجام عملیات نجات بدون هیچ گونه مجوز بودند و آنها اسیر هستند و این امری عادی است.

رهبر حکومت لیبی افزود:‌ «سیستم‌های امنیتی ما در سال‌های گذشته با غرب برای مبارزه با تروریسم همکاری کردند و ما بسیار به آنها کمک کرده‌ایم. اما آنها امروز ما را در مبارزه با تروریسم کمک نمی‌کنند.»

معمر قذافی نسبت به خطر انتقال مهاجران لیبی به اروپا در صورتی که گروه‌های مخالف نظامش پیروز شوند، هشدار داد.

وی گفت که «بن لادن»، رهبر سازمان تروریستی القاعده در شمال آفریقا مستقر خواهد شد و آن زمان است که بن‌لادن بسیار نزدیک به شما خواهد بود.

رهبر لیبی ادامه داد: «حتی یک روز هم به روی مردم آتش نگشودم و کمیته تحقیقات این مسئله را نشان خواهد داد. ما تاکنون تصمیمی برای حمله نگرفته‌ایم؛ انقلابیون بنغازی به‌ویژه به‌دنبال ایجاد رعب و وحشت میان ساکنان این شهر هستند.»

قذافی در ادامه افزود که مسئولان نظامی گفته‌اند که می‌توانند گروه‌های مسلح را محاصره کنند و آنها به تدریج نابود خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین