کد خبر: ۱۲۲۳۴۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۳
بازگشت امام به روایت محمد هاشمی

امام خمینی به نماینده کارتر چه گفت؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد هاشمی، مسئول دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره نحوه بازگشت امام خمینی به ایران می‌گوید: "زمانی که بحث بازگشت امام به ایران مطرح شد، نظرات مختلفی در این خصوص وجود داشت. در ایران هم شرایط انقلاب و نهضت جریان داشت و جوش و خروش خاصی بین مردم در جریان بود؛ در آن زمان برخی از ایران تماس می‌گرفتند و می‌گفتند که در حال حاضر شرایط برای بازگشت امام به ایران مناسب نیست و جو غالب این بود که اگر فعلاً امام به ایران نیاید، بهتر است.

در جریان همین مباحث بود که دو نماینده از سوی آقای کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا و آقای ژیسکاردستن رئیس جمهور وقت فرانسه درخواست دیدار با امام را کردند و امام هم برای این افراد وقتی اختصاص داد؛ این دو نماینده نزدیک ساعت 10:30 شب خدمت امام رسیدند، نماینده آقای کارتر در این دیدار قصد کرد که از موضع خشونت برخورد کند و خطاب به امام گفت مصلحت نیست که شما در کار مردم دخالت کنید و به طور کل باید گفت که این شخص از زاویه بی‌ادبانه سخنان خود را عنوان کرد.

امام بعد از سخنان نماینده کارتر خطاب به وی گفت که من هنوز به مردم نگفتم که در مورد آمریکایی‌هایی که در ایران هستند چه کار کنند، ولی اگر لازم باشد خواهم گفت، بعد از فرمایش امام(ره) رنگ نماینده کارتر عوض شد چرا که در آن زمان 65 هزار آمریکایی به عنوان مستشار و کارشناس و کارمند سفارت در ایران حضور داشتند و در واقع اداره حکومت شاه به دست این افراد بود.

بعد از تهدید امام، نماینده ژیسکاردستن که این وضع را دید، از در مهربانی وارد شد و خطاب به امام(ره) گفت ما خدمت شما رسیده‌ایم تا شرایط را بررسی کنیم و اگر مکان زندگی شما مناسب نیست، به جای بهتری منتقلتان کنیم که مورد موافقت حضرت امام(ره) قرار نگرفت.

در آن زمان امام در یک روستا و در یک خانه بسیار کوچک زندگی می‌کرد که این روستا زمستان بسیار سردی داشت و امکانات رفاهی بسیار کمی در آنجا موجود بود.

: به محض اینکه این دو فرد پای خود را از در خانه امام بیرون گذاشتند، امام فرمودند که اعلام کنید من در اولین فرصت به ایران می‌آیم؛ بعد از فرمایش امام ما هم خبری در این زمینه تنظیم کردیم و به رادیو فرانسه دادیم و رادیو فرانسه هم ساعت 12 شب این خبر را اعلام کرد.

زمانی که امام(ره) اعلام کردند قصد ورود به ایران را دارد، بختیار فرودگاه را بست و به همین دلیل سفر امام چند روز به تأخیر افتاد، ولی در نهایت امام بعد از تأخیری که ایجاد شد، وارد ایران شدند.

بعدها از امام پرسیدیم دلیل تصمیمی که بعد از دیدار با نمایندگان آمریکا و فرانسه گرفتند،‌ چه بود؟ ایشان در پاسخ گفتند که آمریکا و فرانسه دل‌شان برای من نسوخت که برای من مهربانی کنند و معلوم می‌شد که این کشورها قصد ایجاد توطئه‌ای در ایران را دارند که اگر من در ایران باشم، آنها نمی‌توانند توطئه خود را عملی کنند، به همین جهت اعلام کردم که در اسرع وقت وارد ایران می‌شوم تا بتوانم مقابل توطئه اینها را بگیرم."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین