کد خبر: ۱۲۲۵۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۳
مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی:

آیت‌الله مهدوی‌کنی نیز مسیر آقای هاشمی را ادامه خواهند داد

اگر کاری کنیم که مردم احساس عدالت کنند، وحدت مثل قبل از انتخابات به کشور باز می‌گردد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- نسرین وزیری(خبرآنلاین): او که مشی اعتدالی رئیس جدید مجلس خبرگان را در ادامه مشی رئیس پیشین می‌داند، تاکید دارد که اعلام انصراف آیت‌الله هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان به منزله شکست وی نیست. چرا که هاشمی چهرهای ویژه، محبوب و دارای پایگاه اجتماعی است و همچنان فردی صاحب نفوذ و تاثیر در فضای اجتماعی و سیاسی کشور به شمار می‌رود. 

انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان در ادوار گذشته چندان خبرساز نبود و تا زمان حیات آیت‌الله مشکینی، تثبیت ریاست ایشان در ادوار مختلف امری بدیهی به شمار می‌رفت که نشان از شان و جایگاه ایشان در مجلس خبرگان رهبری داشت. اما در دوره چهارم این مجلس، انتخابات هیأت رئیسه آن متفاوت از گذشته بود. چه آنکه ابتدای این دور، رقابت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله یزدی خبرساز شد و چه اینکه در میانه عمر این دور مجلس، تداوم حضور هاشمی رفسنجانی بر کرسی ریاست مجلس خبرگان از سوی برخی مورد تردید قرار گرفت. 

بیش از دو هفته فضاسازی رسانه‌ای در مورد ریاست مجلس خبرگان، در رقابتی غیرسیاسی و ریش سفید‌مدارانه، آیت‌الله هاشمی اعلام کرد که در صورت کاندیداتوری آیت‌الله مهدوی‌کنی یا هر شخص دیگری، نامزد ریاست نخواهد شد و به عهد خود وفا کرد. با نامزدی آیت‌الله مهدوی‌کنی و ریاست وی بر این مجلس، آیت‌الله هاشمی به او تبریک گفت و جایگاه هیأت رئیسه را ترک کرد. آنچه در پی می‌آید مشروح گفت‌وگو با علی مطهری درباره نقش‌آفرینی‌های آتی آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است:

در چند هفته اخیر از دو سو تلاش شد که رقابت برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری را یک رقابت سیاسی جلوه داده و به واسطه آن به برخی تسویه‌حساب‌ها دامن بزنند. اما اعلام انصراف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در این رقابت، نشان داد که فضای مجلس خبرگان جایی برای رقابت سیاسی نیست. نظر شما چیست؟ 

اعضای مجلس خبرگان رهبری معمولا بر اساس تکلیف شرعی عمل می‌کنند و این رقابت‌هایی که بین سیاسیون مرسوم است در مجلس خبرگان معنی ندارد. آیت‌الله هاشمی هم خیلی خوب عمل کردند و یکپارچگی خبرگان را حفظ کردند. آیت‌الله مهدوی‌کنی هم اهل اعتدال هستند. 

من فکر می‌کنم ایشان بخاطر اینکه ریاست مجلس خبرگان رهبری به دست افراد تندرو نیفتد، کاندیدا شدند و از این پس نیز مسیر آقای هاشمی را ادامه خواهند داد. به این ترتیب، تندروها به هدف خودشان نرسیدند. چون روحیه آیت‌الله مهدوی‌کنی این است که در مقابل افراط‌گری‌ها به شدت می‌ایستند. 

هدف تندروهایی که به آنها اشاره کردید چه بود؟ آنها از انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری چه می‌خواستند؟ 

اهمیت مجلس خبرگان رهبری به انتخاب رهبر است و الا آثار اجتماعی زیادی ندارد و تفاوت زیادی نمی‌کند که چه کسی رئیس آنجا باشد. تندروها بیشتر برای ضربه زدن به آقای هاشمی تلاش می‌کردند و فکر می‌کردند که اگر ایشان را از ریاست مجلس خبرگان ساقط کنند، یک پیروزی برای آنها است. در حالی‌که ریاست مجلس خبرگان رهبری تاثیر چندانی در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور ندارد و آقای هاشمی با شخصیت ویژه خود، مثل گذشته در فضای سیاسی اجتماعی کشور تاثیر گذار خواهند بود. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنرانی امروز خود گفتند که «تفرقه دارد جدی می‌شود و باید تلاش کنیم مردم را منسجم نگه داریم». به نظرتان برای ایجاد این انسجام و رفع تفرقه چه باید کرد؟ آقایان هاشمی رفسنجانی و مهدوی‌کنی چه نقشی در این زمینه دارند؟ 

بهترین راه این است که ما انصاف و عدالت را مبنا قرار دهیم و به تخلفات خودی‌ها هم توجه کنیم و نسبت به گروه خودمان تعصب نداشته باشیم. وقتی مردم احساس کنند که معیار عدالت است، آن‌وقت وجدان عمومی آرام می‌گیرد و دل‌ها به هم نزدیک شده و خود به خود وحدت اجتماعی پیدا می‌شود. 

بحران اخیر باعث شد که دل‌ها تا حد زیادی از هم دور شود. علتش هم تخلفاتی از هر دو طرف بود. گاهی در قضاوت‌ها جانبداری شد و فقط یک طرف مجرم دانسته شد و طرف دیگر بری از هر خطا، که سبب شد بحران طولانی شود. 

ولی اگر کاری کنیم که مردم احساس عدالت کنند و هم کسانی که مردم را به خیابان‌ها کشاندند و هم آنها که در مناظره‌ها اتهام‌زنی کردند به تخلفات‌شان رسیدگی شود، ریشه بحران خشک خواهد شد و وحدت مثل قبل از انتخابات به فضای سیاسی اجتماعی کشور باز می‌گردد. 

آیت‌الله مهدوی کنی پس از حوادث بعد از انتخابات هم قصد داشتند که میانجی‌گری کرده و به حکمیت میان طرفین دعوی بپردازند. اما این اتفاق نهایتا حاصل نشد. حال که ایشان رئیس مجلس خبرگان رهبری شده‌اند، به نظرتان می‌توانند از این جایگاه بیش از گذشته درپی ایجاد وحدت باشند؟ 

بله آیت‌الله مهدوی کنی الان با این جایگاه قانونی جدید می‌توانند موثرتر باشند اما همه چیز بستگی به اراده ایشان دارد. آن زمان ایشان خواستار برخی تضمین‌ها بودند که دو طرف، حرف ایشان را فصل‌الخطاب بدانند. ممکن است امروز هم همین تضمین را برای حکمیت بخواهند. البته الان شرایط بهتری برای ریش سفیدی ایشان وجود دارد و هر وقت بخواهند می‌توانند وارد عرصه شوند. 

فکر می‌کنید انتخاب آیت‌الله مهدوی کنی با توجه به همان مشی معتدلی که از آن سخن گفتید، می‌تواند تاثیری در بازگرداندن اعتدال به فضای کشور و دوری از افراطی‌گری داشته باشد؟ 

فکر می‌کنم همین طور است. نسبت به آقای هاشمی، عدهای حساسیت داشتند ولی آقای مهدوی‌کنی از این نظر جایگاه بهتری دارند و تندروها هم حرف ایشان را بهتر قبول می‌کنند و ایشان قادر به تعدیل فضای سیاسی کشور هستند. 

به نظرتان همین جریانات تندرو چقدر حاضر به ترک تندروی‌های‌شان با وساطت آیت‌الله مهدوی کنی هستند و چقدر از ایشان حرف‌شنوی دارند؟ 

برخی افراطیون معتقدند که همه به جز چند نفر باید از صحنه انقلاب حذف شوند. آنها ملاک نیستند. اما کسان دیگری هستند که افراد مخلصی هستند و به عنوان دفاع از ولایت، فکر می‌کنند که هر کس انتقادی به نظام دارد، باید از صحنه خارج شود. این افراد در واقع برداشت درستی از ولایت ندارند اما چون حسن نیت دارند، قابل جذب هستند. 

ولی کسانی که با پروژه وارد عرصه شدند و از زمان مناظره‌های انتخاباتی با پروژه حذف هاشمی وارد شدند، بازیگر صحنه سیاسی هستند و به صورت پروژهای اقدام می‌کنند. این افراد تا به اهداف خودشان نرسند، دست بردار نیستند. 

نقش آقای مهدوی‌کنی و آگاهی بخشی به مردم، می‌تواند در مایوس کردن این افراد بسیار موثر باشد. 

کناره‌گیری آقای هاشمی از رقابت برای انتخابات خبرگان و استعفای پسر ایشان از مدیرعاملی مترو تهران در یک هفته، ممکن است از سوی منتقدان ایشان، یک گام رو به سوی پیروزی تلقی شود. این‌گونه نیست؟ 

زمانی این موارد می‌تواند پیروزی برای تندروها باشد که آقای هاشمی از دل مردم بیرون رفته باشد. در حالی‌که آقای هاشمی از پایگاه اجتماعی خوبی برخوردار است و علیرغم فضاسازی شدید و تخریب و تهمت فراوانی که در یکی دو سال اخیر علیه ایشان انجام شد، همچنان پایگاه اجتماعی موثری دارند. 

پست‌ها و مقام‌ها در تاثیرگذاری افراد چندان موثر نیست. شخصیت و محبوبیت اجتماعی افراد است که در تاثیرگذاری افراد، نقش دارد و آقای هاشمی از محبوبیت خوبی برخوردار است. 

انتظاری که نخبگان و عقلای سیاسی از خبرگان رهبری و چهره‌هایی چون آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله هاشمی دارند، چیست؟ 

وظیفه خبرگان رهبری بررسی مسائل مربوط به رهبری است که باید رصد کنند ببینند شرایط رهبری هنوز موجود هست یا نه؟ و باید مسائل مهم اجتماع را رصد کنند و نوع برخورد رهبری با آن را بسنجند و ارزیابی کنند. کار اصلی خبرگان همین است. البته اعضای مجلس خبرگان به دلیل جایگاه علمی و مذهبی‌شان مورد احترام مردمند و اگر یک موضع‌گیری اجتماعی سیاسی داشته باشند، در نگاه مردم تاثیر دارد. از این رو خوب است که درباره حوادث اخیر موضع گیری عادلانه و منصفانهای داشته باشند تا ریشه بحران اخیر خشک شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین