کد خبر: ۱۲۲۵۷۲
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۶
دکتر حسن روحانی:

عده‌ای خودسر با اهانت به برخی از شخصیت‌ها و افراطی‌گری، فتنه جدیدی را تدارک دیده‌اند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: دکتر حسن روحانی نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی خود در مجلس خبرگان رهبری ضمن بیان تحولات ماه‌های اخیر کشورهای منطقه و شمال آفریقا، گفت: این خیزش عمومی از چهار عامل اصلی نشأت گرفته است:

1. بیداری اسلامی، که شروع این بیداری از اواسط قرن نوزدهم آغاز شده و در طول یکصد و پنجاه سال اخیر موجب قیام‌ها و انقلاب‌های فراوانی در کشورهای اسلامی شده است. که ملت ایران پیشتاز این حرکت بوده و انقلاب مشروطه که بیش از یک قرن قبل اتفاق افتاد از نمونه‌های بارز آن است. وی در این زمینه به نقش علماء و مراجع شیعه در نجف و ایران اشاره کرد و گفت در مقاطعی مراجع شیعه در چند جبهه علیه استعمار و استبداد مبارزه می‌کرده‌اند. 

به گزارش آفتاب، وی گفت: در این راستا انقلاب اسلامی ایران در 32 سال قبل، ایستادگی ملت ایران در طول این مدت در برابر قدرت‌های بیگانه، دفاع مقدس، و همچنین‌ در سال‌های اخیر جنگ 33 روزه لبنان علیه اسراییل و 22 روزه غزه علیه رژیم صهیونیستی را بسیار تأثیرگذار قلمداد کرد. 

2. افول ابرقدرت‌ها، وی افول قدرت‌های بزرگ بویژه امریکا در دهة ‌اخیر را عامل دوم برای این خیزش دانست. وی گفت: این افول در امریکا از 11 سپتامبر کلید خورد، سپس شکست‌های امریکا در ماجرای اشغال افغانستان و عراق، ضربة سخت اقتصادی در سال 2008 و ضربة اطلاعاتی در 2010 با انتشار اسناد محرمانه در ویکی لیکس به عنوان ضربه‌های پیاپی بعدی آن برشمرد. 

دکتر روحانی اضافه کرد: همزمان با افول تدریجی امریکا انگیزه و آمادگی مردم در کشورهای اسلامی برای مقابله با مداخلة خارجی به ویژه امریکا روز به روز بیشتر شد است. 

3. انقلاب ارتباطات، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، انقلاب ارتباطات را عامل سوم برای این حرکت عمومی منطقه دانست و گفت سیستم ارتباطی جدید بویژه اینترنت، فیس بوک، توییتر و امثال آنها، رسانه‌های ماهواره‌ای نه تنها ارتباط فکری و فرهنگی کشورها را بهم نزدیک کرده بلکه توانسته وسیلة ارتباطی جدیدی بین طرفداران یک فکر در داخل یک کشور شود. 

وی در ادامه اظهار کرد: در تونس 10 میلیونی در ایام قیام روزانه حدود 2 میلیون ارتباط از طریق اینترنت مردم با یکدیگر می‌گرفتند. همچنین جوانان 6 آوریل در مصر از همین وسیله برای انتقال افکار و نظرات خود و ارتباط با دیگران استفاده کردند. امروزه بسیاری از سازماندهی‌های قیام از طریق همین وسیله ارتباطی انجام می‌شود. 

4. احساس تحقیر ملت‌ها، دکتر روحانی عامل چهارم را شرایط داخلی این کشورها و احساس تحقیر این ملت‌ها شمرد. وی گفت، فقدان مردم‌سالاری، مداخله حداکثری کشورهای بیگانه در امور داخلی آنها، فقدان امید به آینده، فساد حاکمان و معضلات اقتصادی و بیکاری از دیگر عوامل این قیام بوده است. لازم به ذکر است رقم بیکاری در تونس 27 درصد و در مصر 25 درصد است. 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در بخش دیگری از سخنان خود به توطئه امریکا برای مهار نهضت‌های مردمی اشاره کرد و گفت امریکا عمدتاً از طریق ارتش و دستگاه اطلاعاتی این کشورها، برنامه مهار و انحراف مسیر این حرکت‌‌های مردمی را دنبال می‌کند و هدف اصلی امریکا آن است که این حرکت‌ها تبدیل به انقلاب همه‌جانبه نشوند و کاری کند که مردم در حدّ اصلاحات جزیی در رژیم این کشورها بسنده کنند. 

دکتر روحانی اضافه کرد: عدم تغییر سیاست خارجی این کشورها بویژه نسبت به امریکا و اسراییل و سکولار ماندن نظام‌های این کشورها و اسلامی نشدن حکومت آینده، دو هدف مهم و اصلی امریکاست. 

وی گفت: یک وظیفه مهم کشورهای مستقل منطقه و منجمله ایران آنست که مردم این کشورها را برای رسیدن به استقلال و عدم وابستگی کامل و دستیابی به حکومت مورد نظرشان، کمک و پشتیبانی نمایند. 

دکتر روحانی افزود: امریکا در پی آنست که نفرت مردم این کشورها نسبت به رژیم صهیونیستی را مهار کند. چه اینکه یکی از نگرانی‌های اصلی امریکا به خطر افتادن امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه است. 

نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: در چنین شرایط حساسی که همه چشم‌ها به ایران دوخته شده باید بتوانیم به رسالت کمک و پشتیبانی خود نسبت به این ملت‌ها عمل نماییم. این کمک بدون ثبات و آرامش داخلی کشور، انسجام و وحدت ملی امکان پذیر نخواهد بود. دشمنان تلاش می‌کنند تا جمهوری اسلامی ایران الگویی برای این کشورها نشود و لذا در برنامه‌های تبلیغاتی خود می‌خواهند ایران را هم در کنار این کشورها قرار دهند. 

وی اظهار کرد: متأسفانه دو نوع حرکت در داخل کشور به دشمنان انقلاب اسلامی کمک کرده و آدرس غلط به آنها داده است. یک نوع حرکت از قبیل اغتشاشات 25 بهمن است که متأسفانه در آن، نظام اسلامی و رهبری نظام را هدف قرار دادند. نوع دوم حرکت، تلاش افراد خودسری است که متأسفانه اخیراً در برخی از مساجد، مدارس علمیه و درب منازل بزرگان نظام به تجمع غیرقانونی، اهانت و فحاشی پرداختند، که در برخی از این حرکت‌ها سخنانی گفته شد و شعارهایی داده شد که موجب حدّ شرعی بود، که باید قوه قضاییه به وظیفه خود نسبت به آنها عمل کند. 

وی گفت: عده‌ای خودسر با اهانت به برخی از شخصیت‌های نظام، اعمال ضد اخلاق و افراطی‌گری‌های غیرشرعی و قانونی، فتنه جدیدی را در کشور تدارک دیده‌اند.
آنها که علیه انقلاب شعار می‌دهند و گروه خودسری که علیه بزرگان نظام به اهانت و فحاشی می‌پردازند دو لبه یک قیچی هستند که علیه منافع ملی فعالیت می‌کنند. 

وی در پایان سخنان خود از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ریاست مجلس خبرگان به دلیل اقدام بجا و شایسته خود نسبت به کاندیدا نمودن آیت‌الله مهدوی کنی برای ریاست خبرگان تشکر کرد و گفت: این سعة صدر و پختگی سیاسی و اقدام اخلاقی آیت الله هاشمی دشمنانی که نسبت به این انتخابات چشم‌ دوخته بودند و می‌خواستند سوءاستفاده کنند را، کاملاً مأیوس کرد و اقدام شجاعانه وی آبی بود بر روی آتش فتنة جدیدی که دشمن تدارک دیده بود. وی اضافه کرد، عمل امروز آیت الله هاشمی ثابت کرد که بین بزرگان نظام برای مناصب رقابتی وجود ندارد و آن را جز وظیفه و مسئولیت چیز دیگری نمی‌دانند. 

دکتر روحانی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله مهدوی کنی هر دو از بزرگان انقلاب و نظام هستند که همواره در کنار یکدیگر ادای وظیفه نموده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین