کد خبر: ۱۲۲۵۷۴
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۸
علی‌اکبر اولیاء، عضو کمیسیون عمران مجلس:

ارقام در لایحه بودجه غیرواقعی و مبهم است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی‌اکبر اولیاء نماینده یزد و صدوق اظهار داشت: بودجه عمرانی در لایحه دولت چیزی حدود ۵۰% رشد نشان می‌دهد ولی متأسفانه این ارقام واقعی نیست و تحقق آن بعید به نظر می‌رسد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در ارتباط با میزان افزایش بودجه سال ۹۰ در بخش عمران در اسفندماه سال جاری با کمتر از ۵۰% تحقق پرداخت ها کمتر از ۲۰۰۰۰میلیارد تومان است، افزود: به نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی بیفتد تا این رقم درسال آینده مثلاً ۲ برابر یا بیشتر شود.

وی در ارتباط با تردیدهای موجود در مورد امکان جذب این حجم از اعتبارات عمرانی گفت: هر چند در سیستم اجرائی مشکلاتی وجود دارد ولی فعلاً مشکل اصلی مشکل جذب بودجه در دستگاه ها نیست و خیلی از وزارتخانه ها مثل نیرو، راه و… بدهی بالایی به پیمانکاران خود دارند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: مشکل اولیه غیرواقعی دیده شدن ارقام لایحه و عدم تحقق درآمدهاست و کم شدن تخصیص اعتبارات و بعد از آن هم عدم پرداخت وجه از سوی خزانه است.

این عضو فراکسیون خط امام (ره) مجلس در پاسخ به سوالی درمورد این احتمال که بخشی از این افزایش بودجه بیش از آنکه برای افزایش حجم عملیات عمرانی در نظر گرفته شده باشد صرف افزایش هزینه های ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی باشد گفت: متأسفانه لایحه بودجه خیلی شفاف نیست ادامه داد:به طور مشخص مبلغی که بعنوان یارانه به مردم پرداخت می شود خیلی بیشتر از ارقامی است که در قانون هدفمند کردن یارانه ها دیده شده بود و به نظر می‌رسد دولت از همیمن محل‌ها این پرداخت ها را انجام می‌دهند. دولت با نوعی زیرکی مجوزی در بودجه می‌گیرد که کسری بودجه جاری خود را از ردیف طرح‌های عمرانی و …..بپردازد . بنابراین اصلاً نباید به این رقم ها دل خوش کرد.

وی ادامه داد: در برنامه چهارم تلاش شده بود حجم تصدی‌های دولت کم شود ولی علیرغم پاره‌ای احکام صریح بعلت نبود نگاه سیستمی و تعارض با پاره‌ای قوانین دائمی توفیق زیادی برای واگذاری تصدی‌های عمرانی حاصل نشد و دولت‌های نهم و دهم اساسا چنین اعتقادی نداشتند و عملاً حجم تصدی های دولت، بودجه دولت، بودجه شرکتهای دولتی و … افزایش یافت؛ البته هنوز هم در برنامه پنجم احکامی درخصوص فروش پروژه‌های نیمه‌تمام و … داریم . به نظر می‌رسد اراده‌ای برای حرکت در این مسیر وجود ندارد و به نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی در این زمینه بیفتد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به بودجه استان یزد نیز گفت:متأسفانه وضعیت بودجه استان یزد در بودجه دولت از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و از قرار معلوم رتبه این استان در جدول استان ها باز هم کاهش یافته و به آخر جدول نزدیکتر شده‌ایم.

وی ادامه داد: در اعتبارات ملی هم در بخش‌های مهمی مثل آب ما از سهم مورد انتظار فاصله زیادی داریم البته، چیزی حدود ۴۰درصد از بودجه عمرانی در ردیف‌های متفرقه گنجانده شده که محل منازعات و چانه‌زدن‌های بعدی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین