کد خبر: ۱۲۲۷۵۶
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۳:۲۴

گسترده‌ترین تظاهرات در عربستان برگزار شد

سایت شبکه العالم در عربستان فیلتر شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همزمان با جمعه خشم در عربستان، مردم این کشور در شهرهای مختلف به خیابان‌ها ریختند تا با وجود تدابیر شدید امنیتی و تهدیدهای صورت گرفته توسط سران آل‌سعود، اعتراض خود را نسبت به خفقان موجود در این کشور اعلام کنند. 

به گزارش شبکه خبری العالم، بر اساس گزارش‌های موجود مردم در شهرهای قطیف، دمام، احساء و ریاض به خیابان‌ها آمده و تظاهرات اعتراضی خود را شروع کرده‌اند. 

شاهدان عینی در این شهرها اعلام کرده‌اند با وجود تهدیدهای چند روز اخیر مقامات سعودی در قلع و قمع مردم عربستان، آنها به خیابان‌ها آمده و با انبوه نیروهای امنیتی مواجه شدند. 

بر اساس خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، بالگردهای نظامی بر فراز شهرهای قطیف، دمام و ریاض در حال پرواز است و در این شهرها حالت فوق‌العاده برخوردار است. 

از شهر العوامیه در نزدیکی قطیف نیز گزارش می‌شود که مردم در حال تظاهرات آرام هستند و هنوز ماموران امنیتی به آنها حمله نکرده‌اند. 

در پی یورش روز پنج‌شنبه نیروهای امنیتی سعودی و تیراندازی مستقیم آنها به سمت شهروندان که چند زخمی بر جای گذاشت، سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواستار برخورد مسالمت آمیز با اعتراضات مردمی شد. 

گفته می‌شود مقامات سعودی از گسترش اعتراضات هراسان شده‌اند و از انواع راه‌ها برای ترساندن مردم استفاده می‌کنند. 

” ابوحسن زکریا ” از فعالان سیاسی عربستانی مخالف رژیم سعودی در گفت وگو با شبکه خبری العالم از جامعه جهانی خواست تا رژیم سعودی را برای توقف سیاست سرکوب و پاکسازی نژاد در این کشور بویژه منطقه الشرقیه تحت فشار قرار دهند. 

وی گفت: مردم منطقه الشرقیه عربستان دیروز پنجشنبه در تظاهراتی مسالمت‌‌آمیز در القطیف خواستار آزادی زندانیانی شدند که ۱۶ سال بدون محاکمه در زندان‌ها بسر می‌برند اما مقامات سعودی با شلیک گلوله به درخواست آنان پاسخ دادند. 

در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی و پلیس عربستان به مردم معترض در شهر القطیف دست کم ۹ تن از مردم زخمی شدند و حال برخی از آنان وخیم است. 

فعالان سیاسی عربستان همچنین نسبت به استفاده رژیم سعودی از گلوله‌های جنگی برای مقابله با تظاهرات امروز جمعه مردم عربستان هشدار داده‌اند. 

الزکریا به برنامه‌ریزی سه هفته‌‌ای برای تظاهرات دیروز پنجشنبه در شهر القطیف اشاره کرد و گفت که مردم از توسل نیروهای سعودی به زور و استفاده از گلوله جنگی شگفت زده شدند. 

وی با بیان اینکه “نیروهای سعودی، بیمارستان‌ها را از پذیرش زخمی‌ها منع کرده‌اند “، افزود: ما از آزادگان جهان، سازمان‌های حقوق بشری، هیأت‌های بین‌المللی و سازمان ملل می‌خواهیم برای توقف کشتار و نسل‌کشی مداوم مردم درشرق عربستان، دولت عربستان را تحت فشار قرار دهند. 

“مریم یوسف ” عصر جمعه در گفت‌وگو با شبکه العالم اظهار داشت: مسئولان سعودی پایگاه شبکه العالم را در عربستان فیلتر کرده‌اند، و همچنین با ارسال امواج پارازیت در دسترسی به برنامه‌های شبکه العالم اختلال ایجاد می‌کنند. 

مریم یوسف تاکید کرد: شمار بسیاری از نیروهای امنیتی در خیابان‌ها مستقر شده‌اند، و پرواز بالگردها درآسمان شهر القطیف به طور گسترده ادامه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین