کد خبر: ۱۲۲۷۸۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۱

دولت آلمان برای مبارزه با هرزنامه یارانه می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به لحاظ نظری جلوگیری از ارسال هرزنامه (اسپم) آسان است؛ کافی است با تعیین هزینه‌ای بابت ارسال هر یک از میلیون‌ها نامه، فرستادن آنها بدل به کاری غیراقتصادی شود و یا فرستندگان این هرزنامه‌ها مکلف به اثبات هویت خود شوند تا از کاربرد آدرس‌های جعلی جلوگیری شود و راه دیگر ساده‌سازی فرایند بلاک یا ممانعت از دریافت این هرزنامه‌ها است. 

این کار در عمل مستلزم ایجاد زیرساختی موازی و ایمن برای ارسال نامه‌های الکترونیکی است، زیرساختی که مابین هویت الکترونیکی و هویت واقعی پیوند ایجاد می‌کند. 

دیمیل (De-mail) یکی از خدماتی است که قرار است دولت آلمان ارائه کند. براین اساس دولت تمام ایمیل‌ها را رمزگذاری و به صورت دیجیتالی نشانه‌گذاری می‌کند تا در طی مراحل انتقال خللی در ارسال یا تغییری در آن‌ها ایجاد نشود. 

مؤسسات و افرادی که خواستار ارسال و دریافت ایمیل از طریق خدمات دیمیل‌اند باید هویت واقعی خود را اثبات کنند و آدرس دیمیل جدیدی را که از یکی از تأمین‌کنندگان مجاز خدمات در آلمان دریافت می‌کنند با هویت واقعی خود هماهنگ سازند. 

این خدمات بر اساس قانون جدیدی که قرار است دولت تا پایان ماه مارس به اجرا در آورد وارد مرحله عملیاتی می‌شود، بر این اساس، تأمین کنندگان خدمات در صورت تمایل می‌توانند برای ارسال نامه‌های الکترونیکی هزینه دریافت کنند. 

البته هدف اصلی دیمیل حذف هرزنامه ها نیست؛ در واقع، تأمین کنندگان خدمات قانوناً مکلف به ارسال تمامی پیام‌های دیمیلی‌اند و مجاز به "ممانعت" از ارسال هیچ یک از آن ها نیستند، درست مانند خدمات پست که مجاز به دور انداختن نامه‌ها نیست، اما تعداد هرزنامه‌های ارسالی از دیمیل به احتمال زیاد بسیار کم‌تر از خدمات معمول ایمیل خواهد بود که بنا به اعلام شرکت کسپرسکی 77.6 در صد از ایمیل‌های ارسالی آن‌ها در ماه ژانویه هرزنامه بود. 

دلیل کم‌تر بودن هرزنامه‌های دیمیل الزام احراز هویت فرستنده ایمیل است که برای مثال، تبلیغ داروهای تقلبی و طرح‌های غیرقانونی سرمایه‌گذاری هرمی را بدل به عملی مخاطره آمیزتر می‌کند و در عین حال، دریافت هزینه بابت هر پیام ارسالی فرستادن هرزنامه را به عملی غیراقتصادی بدل می سازد. 

الزام به احراز هویت "ممانعت" از دریافت پیام‌های ناخواسته از دیمیل و "فیلترکردن" آنها را نیز آسان تر خواهد ساخت. البته "فیلترکردن" ایمیل با استفاده از خدمات ایمیلی معمول اینترنتی نیز ممکن است اما امکان استفاده از آدرس‌های جعلی باعث می‌شود که این نوع خدمات اینترنتی چندان قابل اعتماد نباشند. 

پیام‌های ارسال شده از طریق خدمات دیمیل، به اندازه نامه‌های ارسالی از طریق پست، از پشتیبانی قانونی برخوردار خواهند بود به این ترتیب، ارسال ایمیل‌هایی با فرایند ثبت تحویل و دریافت رسید معتبر قانونی از طریق دیمیل فراهم می‌شود. 

هنوز میزان هزینه دریافتی برای این خدمات اعلام نشده است اما این هزینه از هزینه ارسال پستی بیش‌تر نخواهد بود، به علاوه این که هزینه‌های مربوط به کاغذ و چاپ نیز در این روش حذف می‌شود. 

ماهیت ایمن دیمیل آن را به وسیله‌ای مطلوب برای ارسال اطلاعات بانک‌ها و مؤسسات مشابه تبدیل می کند البته فعلاً این خدمات منحصر به کشور آلمان است اما قوانین مربوط به رقابت در اتحادیه اروپا آلمان را ملزم می‌سازد که اجازه عرضه این خدمات را به سایر خدمات دهندگان سراسر این اتحادیه بدهد و چارچوب قانونی لازم برای راه‌اندازی خدمات مشابه در سایر نقاط اتحادیه اروپا در حال ظهور است، ماه گذشته، فرانسه نیز قانونی برای راه‌اندازی خدماتی مشابه به تصویب رساند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین