کد خبر: ۱۲۳۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۲

مهمانپرست: سفر پادشاه اردن به ايران كذب است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رامین مهمانپرست در نشست خبری پیش از ظهرامروز در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اخبار منتشر شده مبنی بر سفر پادشاه اردن به ایران با تکذیب این خبر، اظهار داشت: بارها توصیه کردیم که رسانه‌ها در نقل اخبار دقت کنند و نسبت به انتشار اخبار تائید نشده اقدام نکنند. روز گذشته برخی با من تماس گرفتند و چنین خبری را منعکس کردند و وقتی من منبع خبر را پرسیدم گفتند که از رسانه‌های غیر معتبر است. ولی متاسفانه علی‌رغم این مسئله خبر را منعکس کرده بودند و با اطلاعات نادرست و تائید نشده خواسته یا ناخواسته علیه وزارت‌خارجه موجی را ایجاد کردند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اعزام نیروهای کشورهای حوزه خلیج‌فارس به بحرین گفت: چند نکته در ارتباط قابل توجه است، یکی اینکه مطالبات مردم بحرین مشروع است که به صورت مسالمت‌آمیز بیان می‌شود و باید ازهر‌گونه خشونت در برخورد با این مطالبات جلوگیری شود و از سوی دیگر حضور نیروهای خارجی از نگاه ما در این کشور قابل قبول نیست.

وی با اشاره به تحرک مقامات نظامی آمریکایی در کشورهای منطقه گفت: تجربه نشان داده است مقامات آمریکایی در هر منطقه‌ای که حضور پیدا کنند سرکوب مردم به دنبال آن خواهد بود و ما به آنها توصیه می‌کنیم به جای اعزام مقامات نظامی به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند و از ایجاد تحرک و خشونت خودداری کنند.

وی با بیان اینکه برخورد مقامات آمریکایی با تحولات منطقه نیازمند کار رفتارشناسی است، تصریح کرد: از سویی آنها از مسئولین کشورهایی که مورد تایید مردم آن کشور نیستند حمایت می‌کنند و آنها را به سرکوب مردم تشویق می‌کنند ، ولی وقتی اکثریت مردم نظر خود را دنبال می‌کنند آنها نیز پشت سر مقامات آن کشورها را خالی می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص جشن جهانی نوروز با بیان اینکه اینگونه اجلاس‌ها می‌تواند زمینه‌های همکاری را بیشتر کند، گفت: ما از این فرصت‌ها برای همکاری بیشتر هم با کشورهایی که فارسی‌زبان هستند و هم کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند استفاده می‌کنیم.

مهمانپرست در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تناقض رفتاری کشورهای غربی در ارتباط با مسلمانان تصریح کرد: نوع رفتار کشورهای غربی در رابطه با دموکراسی و حقوق بشر منطبق بر رفتارهای دوگانه است که وجهه مناسبی برای آنها باقی نگذاشته است و کاری که آنها باید انجام دهند تصحیح رویکرد اشتباهات گذشته و احترام به حقوق ملت‌ها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص استفاده از پتانسیل سازمان کنفرانس اسلامی برای حل بحران لیبی گفت: آقای صالحی شب گذشته با دبیرکل این سازمان تماس داشته‌اند و تحولات منطقه و شمال آفریقا را بررسی کرده‌اند و امیدواریم از این ظرفیت قابل توجه استفاده شود تا مانع دخالت بیگانگان شود.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی در خصوص لغو سفر هیات ایرانی به فاو گفت: در رابطه با هیات‌هایی که برای تعیین سرنوشت فرزندان کشورمان با مقامات عراقی به رایزنی می‌پردازند رویه طبیعی خود را طی می‌کند و اگر مسئله‌ای وجود دارد در روابط خوب دو کشور قابل حل است.

وی در مورد میهمانان اجلاس جهانی امروز هم گفت: دعوت‌های جشن نوروز صورت گرفته است و معمولا وقتی در سطوح مختلف این دعوت‌ها انجام می‌شود تا روزهای پایانی که قطعی شود اعلام نخواهد شد.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات احتمالی ایران با کمیته انتقالی لیبی گفت: مسائل لیبی به طور دقیق توسط دستگاه سیاست خارجی رصد می‌شود و مواضع ما در این ارتباط اعلام می‌شود. ولی ما تاکید داریم که روش‌های خشونت‌آمیز باید کنار گذاشته شود و یکی از مسائلی که ما در این شرایط لیبی دنبال می‌کنیم وضعیت امام موسی صدر است و اگر اطلاعاتی به دست بیاوریم حتما اعلام خواهیم کرد.

مهمانپرست در مورد تغییر موضع امارات در خصوص جزایر سه‌گانه گفت: تعلق جزایر سه‌گانه به ایران مسئله تغییر ناپذیر است و ما این تغییر رویکرد امارات را درست می‌دانیم.

وی در مورد کشف محموله تسلیحاتی در افغانستان و ارتباط اعلام شده آن با ایران و طالبان گفت: اینگونه فضاسازی‌ها و انتشار اخبار جعلی و حمایت ایران از گروه‌های افراطی موضوعی تکراری شده است و کشورهای غربی به دنبال ورود نادرست خود به افغانستان به دنبال توجیه و انحراف افکارعمومی هستند و دست به خبرسازی می‌زنند و این نوع حرف‌ها صحت ندارد. کشور ما خود قربانی تروریست است و در هیچ مقطعی حمایت از تروریست را درست نمی‌‌داند.

وی در مورد تشکیل کمیته ویژه مجلس و سفر آن به لیبی برای پیگیری وضعیت امام موسی صدر گفت: در این رابطه باید خود از مجلس سوال کنید.

وی در مورد روابط ایران و مصر هم گفت: ایران و مصر مشترکات فراوانی با هم دارند و حاکمان قبلی این کشور مانع جدی برای برقراری روابط بودند و امروز آمادگی این ارتباط وجود دارد. به محض اینکه زمینه آن فراهم شود سطح روابط از دفتر حافظ منافع به سفارت ارتقاء می‌یابد.

مهمانپرست در خصوص استعفاء سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ظاهرا این مسئله به اختلافات درونی آنها مربوط است و بهتر است مراجع رسمی را آنها اعلام کنند.

وی در مورد برنامه ایران برای تاسیس نمایندگی در نوار غزه برای ارتباط با فلسطین گفت: بحث فلسطین موضوعی ریشه‌ای و عمیق است و بارها گفته‌ایم که راه‌حل مشکل فلسطین توجه به حقوق مردم آن است و کشور ما با مقامات کشورهایی که در رابطه با مسئله فلسطین نفوذ دارند رایزنی خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص علت مخالفت ایران با منطقه پرواز ممنوع در لیبی گفت: هیچ وقت ورود کشورهای بیگانه به منطقه نتیجه‌ای جز جنایت و ظلم نداشته است و آنها تا موقعی که مورد نفرت مردم منطقه هستند بهتر است در امور داخلی کشورها دخالت نکنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین