کد خبر: ۱۲۳۲۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۳

برخورداری نابینایان از توانایی "دیدن" از راه گوش

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محققان آمریکایی با مقایسه فعالیت‌های مغزی افراد نابینای مادرزاد و افراد بینا کشف کردند که بخش فرآیند بینایی و تصور فاصله چشم می‌تواند کارایی خود را به پردازش اطلاعات صدا تغییر دهد. 

این تحقیق که تو سط محققان مرکز دانشگاه مونترال انجام شد بر اساس تحقیقات دیگر نشان داد افراد نابینا از توانایی شنیداری بالایی در درک فاصله خود دارند. 

قشری بصری مغز مسئولیت پردازش دید را بر عهده دارد. در هر دو نیمکره راست و چپ مغز یک قشر بصری وجود دارد. 

تحقیقات محققان نشان داده که برخی از نواحی جریان لوب پس سر پشتی نیاز به تجربه دیداری برای تولید چیز ویژه‌ای برای پردازش اطلاعات فضایی نداشته و به صورت یکپارچه در شبکه مغزی موجود که از قبل برای این فعالیت اختصاص یافته ادغام می‌شوند. 

محققان در تحقیقات خود فعالیت مغزی 11 مورد نابینای مادرزاد و 11 مورد بینا را در مواجهه با صدا با ام‌آرآی مورد بررسی و تحلیل قرار دادند. 

در سال‌های اول زندگی، مغز خود را بر اساس تجربه و با حذف برخی از اتصالات سیناپسی و تقویت برخی دیگر خود را شکل می‌دهد. پس از اتمام اوج رشد مغز در حدود هشت ماهگی، حدود 40 درصد از سیناپس‌های قشر بصری به تدریج برای رسیدن به یک تراکم ثابت سیناپسی در حدود 11 سالگی حذف می‌شوند. 

احتمال دارد که تغییر کاربرد دیداری به شنیداری برای حفاظت از اتصالات عصبی همیشه در حال تغییر افراد باشد، اما به گفته محققان این نظریه احتیاج به تحقیقات بیشتر دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین