کد خبر: ۱۲۳۳۳۷
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۹

حملات هوایی و موشکی گسترده نیروهای بین‌المللی به لیبی

تهدید قذافی به حمله در واکنش به اقدام نظامی غرب
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، ناوها و زیردریایی‌های آمریکایی و بریتانیایی مستقر در دریای مدیترانه، بیش از 100 فروند موشک کروز به مراکز و تاسیسات نظامی لیبی شلیک کرده و هواپیماهای جنگی فرانسه نیز به شکار تانک‌های نیروهای وفادار به رهبر لیبی پرداخته‌اند.

تنها ساعاتی پس از آغاز حمله نیروهای بین‌المللی به مواضع نیروهای وفادار به معمر قذافی، رهبر لیبی، در روز شنبه، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، 110 موشک کروز از ناوها و زیردریایی‌های این کشور و بریتانیا به منظور از کار انداختن دفاع هوایی ارتش لیبی شلیک شده است. 

پیشتر یک مقام عالی‌رتبه نظامی آمریکا اعلام کرده بود، نیروی دریایی آمریکا 3 ناوشکن مجهز به موشک‌های تام‌هاوک را برای مشارکت در عملیات نظامی کشورهای غربی در لیبی در دریای مدیترانه مستقر کرده است. 

به گفته این مقام عالی‌رتبه وزارت دفاع آمریکا این 3 ناوشکن آمریکایی به دو ناوجنگی دیگر آمریکا ملحق می‌شوند که پیشتر در منطقه مستقر شده بودند. 

همچنین وزارت دفاع فرانسه نیز اعلام کرده است، جنگنده‌های ارتش این کشور در نخستین حملات خود به نیروهای تحت امر معمر قذافی به چند هدف در اطراف بنغازی حمله کرده و چندین دستگاه تانک ارتش لیبی را نیز منهدم کرده‌اند.
 
در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه پس از پایان نشست سران برخی از کشورهای غربی در پاریس درباره تحولات لیبی، از آمادگی آمریکا برای استفاده از «امکانات منحصر به فرد» خود در عملیات نظامی کشورهای غربی در لیبی خبر داده است. 

وی در این باره اظهار داشته است: «ما از این امکانات برای کمک به متحدان اروپایی و کانادایی خود به منظور جلوگیری از اعمال خشونت علیه غیرنظامیان و نیز ایجاد منطقه پرواز ممنوع استفاده می‌کنیم.» 

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این که معمر قذافی، رهبر لیبی همچنان در برابر خواسته جامعه جهانی ایستادگی‌می‌کند، نسبت به ادامه حمله به غیرنظامیان هشدار داده و افزوده است: «در حالی که شهروندان غیرنظامی همچنان کشته می‌شوند، جهان نمی‌تواند، دست روی دست بگذارد.»
 
وی همچنین گفته است: «ما در کنار مردم لیبی ایستاده‌ایم و از انجام وظیفه خود در حمایت از آنها کوتاهی نمی‌کنیم.»
 
روز شنبه کشورهای غربی ابتدا با محوریت فرانسه و بریتانیا عملیات نظامی خود را در راستای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی و جلوگیری از حمله نیروهای وفادار به معمر قذافی به مناطق تحت کنترل مخالفان آغاز کردند.
 
مداخله نظامی کشورهای غربی در لیبی به موجب قطعنامه‌ای صورت گرفته است که روز پنج‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی به تصویب رسیده بود. 

بر اساس این قطعنامه کشورهای غربی می‌توانند از «تمام ابزارهای موجود» برای جلوگیری از حمله نیروهای وفادار به معمر قذافی، به غیرنظامیان و مخالفان استفاده کنند.
 
روز شنبه رهبران چند کشور غربی از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا و نیز هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و نیز بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل به همراه نمایندگان اتحادیه عرب در پاریس گرد هم آمده‌اند تا درباره نحوه برخورد با لیبی تبادل نظر کنند.
 
تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی پس از آن صورت گرفته بود که 22 کشور عضو اتحادیه عرب در نشست خود در قاهره از ایجاد منطقه پرواز ممنوع حمایت کرده بودند.
 
در این میان هیلاری کلینتون با تمجید از کشورهای عربی گفته است: «ما از همان ابتدا گفته بودیم که مشارکت و حمایت رهبران عرب در این قضیه تعیین کننده است.» 

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این که حمایت کشورهای عربی از ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی به «تغییر نقشه دیپلماتیک» منجر شده در عین حال گفته است، ایالات متحده انتظارات بیشتری از کشورهای عربی دارد.
 
از سوی دیگر در تازه‌ترین تحولات مربوط به مداخله نظامی کشورهای غربی در لیبی در راستای ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز این کشور، ویلیام گورتنی، یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است، کشورش فرماندهی عملیات نظامی در لیبی را برعهده گرفته است.
 
به گفته وی دریاسالار ساموئل جی لاکلیر، که در عرشه ناو آمریکایی یواس‌اس مونت‌ وایتنی مستقر است، فرماندهی عملیات نیروهای نظامی کشورهای غربی در لیبی را برعهده دارد. 

این خبر از آنجا حائز اهمیت است که پیشتر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از حمله به نیروهای تحت امر معمر قذافی با عنوان «یک عملیات نظامی محدود» نام برده و گفته بود، ایالات متحده در خط اول این عملیات قرار ندارد.
 
از سوی دیگر منابع نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند، حملات موشکی و هوایی که تاکنون علیه نیروها معمر قذافی صورت گرفته، تنها مرحله نخست یک عملیات چند مرحله‌ای است. 

تهدید قذافی به حمله

معمر قذافی، رهبر لیبی، ساعتی پس از آغاز عملیات بین‌المللی برای اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، با توصیف اقدام نظامی غرب به عنوان «دومین جنگ صلیبی»، تهدید کرد که به اهداف نظامی و غیرنظامی در دریای مدیترانه حمله خواهد کرد.

قذافی همچنین تهدید کرد که با گشودن انبارهای سلاح، هوادارانش را مسلح خواهد کرد.

روسیه و چین از دخالت نظامی نیروهای بین‌المللی در لیبی ابراز تاسف کردند

وزارت خارجه کشورهای روسیه و چین از دخالت نظامی نیروهای بین‌المللی در لیبی ابراز تاسف کردند. 

یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که راه را برای دخالت نظامی در لیبی باز کرده، "با شتاب" تصویب شده است.
 
وزارت خارجه چین هم اعلام کرد پکن "همچنان با استفاده از زور در روابط بین‌المللی مخالف است."
 
روسیه و چین که در شورای امنیت از حق وتو برخوردار هستند، روز پنج‌شنبه به قطعنامه لیبی رای ممتنع داده بودند. 

اوباما: دخالت نظامی در لیبی در پاسخ به درخواست‌های مردم این کشور صورت می‌گیرد

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید، دخالت نظامی در لیبی در پاسخ به درخواست‌های مردمی است که در معرض تهدید واقع شده‌اند.
 
به گزارش خبرگزاری‌ها، اوباما که به برزیل سفر کرده است روز شنبه با اشاره به صدور دستور به نیروهای نظامی آمریکایی برای آغاز عملیات نظامی "محدود" در لیبی گفت، این اقدام در راستای منافع ایالات متحده و جهان و برای حفاظت از غیرنظامیان در لیبی انجام می‌شود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۱
0
0
روسیه و چین همیشه حامی دیکتاتور ها بودند.
اینم یه نمونه ی دیگه اش
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین