کد خبر: ۱۲۴۱۲۷
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۳

بیانیه نشست شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته در پایان نشست اضطراری یک روزه خود در ریاض برای بررسی تحولات کشورهای عربی درگیر ناآرامی در منطقه، با ادعای اینکه جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت می‌کند‌، از مقامات ایران خواست تا در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت نکند.

به گزارش آفتاب به نقل از عصر ایران، در این بیانیه با ادعای دخالت ایران در امور داخلی کویت، این اقدام ایران به شدت محکوم شده است. در این بیانیه آمده است:‌ "دخالت آشکار ایران در کویت از طریق ایجاد شبکه‌های جاسوسی در خاک این کشور را محکوم می‌کنیم".

دولت کویت هفته گذشته با ادعای اینکه شبکه جاسوسی ایران در این کشور را کشف کرده، اعلام کرد که 3 دیپلمات ایران در این کشور را به نشانه اعتراض اخراج می‌کند. ایران اتهام داشتن شبکه جاسوسی در کویت را رد کرده است.

در بیانیه پایانی این نشست همچنین با ادعای دخالت ایران در ناآرامی‌های بحرین، دخالت ایران در امور داخلی بحرین که ناقض معاهدات بین‌المللی است به شدت محکوم شده است".

گفتنی است که در جریان سرکوب خونین تظاهرات شیعیان بحرین علیه خاندان حاکم این کشور عربستان با همراهی امارات و برخی دیگر از کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس با اعزام نیروی سرکوب به بحرین، حکومت آل خلیفه را برای سرکوب گسترده‌تر نارضایتی‌های داخلی این کشور یاری می‌رسانند.

ایران به شدت اعزام نیروهای خارجی برای سرکوب شیعیان بحرین را محکوم کرده و شبکه العالم به عنوان تنها شبکه ماهواره‌ای بین‌المللی عرب زبان تلاش کرده است تا صدای مخالفت شیعیان بحرین را به گوش دیگر مردم منطقه برساند.

در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس آنچه که "اتهام‌های بی‌پایه در بیانیه غیرمسئولانه مجلس ایران درباره عربستان سعودی" خوانده شده محکوم گردیده و این بیانیه مجلس ایران اقدامی خصمانه و دخالتی تحریک‌آمیز خوانده شده است.

روز پنج‌شنبه هفته گذشته کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با صدور بیانیه‌ای با هشدار نسبت به دخالت عربستان سعودی در اوضاع داخلی بحرین و اعزام نیروهای نظامی این کشور به بحرین، به ریاض هشدار داده بود که با این اقدام خود با آتش بازی می‌کند.

بیانیه روز گذشته شورای همکاری خلیج فارس در شرایطی صادر شده که در نشست قبلی وزرای خارجه این شورا به درخواست وزیر خارجه امارات از اشاره به موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی در بیانیه پایانی این نشست خودداری شده بود. 

مقام‌های امارات دلیل این امر را نشان دادن حسن‌نیت خود به طرف ایرانی خواندند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین