کد خبر: ۱۲۴۹۷۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۱:۵۹

منشور کوروش به بریتانیا باز می‌گردد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منشور کوروش که شهریورماه سال گذشته وارد تهران شد، روز شنبه، ۲۷ فروردین به بریتانیا بازگردانده می‌شود. 

آزاده اردکانی، رئیس کل موزه ملی ایران، به ایرنا گفت که مراسم خروج منشور کوروش از ایران با حضور شماری از سفرای کشورهای خارجی و شخصیت‌های فرهنگی و هنری برگزار خواهد شد. 

منشور کوروش روز ۱۹ شهریور سال ۱۳۸۹ از طرف موزه بریتانیا و به درخواست ایران به صورت امانی به موزه ملی ایران منتقل شد. 

در ابتدا قرار بود این منشور به مدت چهار ماه در تهران به نمایش گذاشته شود، اما با موافقت موزه بریتانیا این زمان به مدت سه ماه تمدید شد. 

به گفته خانم اردکانی زمان بازدید از منشور کوروش روز جمعه، ۲۶ فروردین، به پایان می‌رسد. 

سفر به ایران بعد از ۳۷ سال 

منشور حقوق بشر کوروش، که به شکل یک استوانه از جنس سفال است، برای آخرین بار ۳۷ سال پیش و به مناسبت مراسم بزرگداشت دو هزار و پانصدمین سالگرد تاسیس شاهنشاهی هخامنشی به طور امانی در اختیار ایران قرار گرفت و به گفته مقامات سازمان میراث فرهنگی، تنها به مدت ده روز در ایران بود.

منشور حقوق بشر کورش، که استوانه کورش کبیر هم نامیده شده، یک قطعه سفالین و تقریبا استوانه‌ای شکل به طول ۲۳ و عرض ۱۱ سانتی‌متر است که بر سطح آن، متنی به زبان بابلی و خط میخی حک شده است. این استوانه حدود ۱۳۰ سال پیش و در جریان کاوش های باستان‌شناسی در جنوب عراق، که زمانی مرکز تمدن بابلی بود، کشف شد و بررسی‌های بعدی و خواندن محتوای این لوح نشان داد که شامل فرمان کورش دوم، پادشاه هخامنشی است که در نوشته‌های تاریخی از او با عنوان کورش کبیر نیز یاد شده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین