کد خبر: ۱۲۸۹۰۶
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۳:۳۹

توقف فعالیت كمیته امداد در آذربایجان؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به دنبال انتشار اخباری پیرامون توقف فعالیت‌های كمیته امداد امام خمینی در جمهوری آذربایجان، وزارت دادگستری جمهوری آذربایجان اعلام كرده است فعالیت كمیته امداد امام خمینی در این جمهوری در چارچوب قانون بطور موقت متوقف شده است.

صیاد مجید‌اف در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ترند گفته است كه طبق قانون جدید ثبت رسمی نمایندگی سازمان‌های خارجی و تدوین موافقتنامه در این زمینه كه در ماه مارس سال جاری از طرف كابینه وزرای دولت جمهوری آذربایجان تصویب شده است، نمایندگی‌های شركت‌های خارجی باید برای ثبت دوباره به وزارت دادگستری جمهوری آذربایجان مراجعه كنند.

به گزارش سایت رسمی كمیته امداد امام خمینی، تعداد واحدهای كمیته امداد در جمهوری آذربایجان ۵۵ واحد، شامل یك اداره كل مستقر در شهر باكو، چهار شاخه اصلی (در شهرهای باكو، لنكران، گویچای و گنجه)، ۱۶ كارگاه آموزشی، ۱۹ شعبه توزیع، پنج واحد فرهنگی، پنج واحد درمانی و پنج واحد دیگر است.

كمیته امداد ۴۶۴ شهر و روستای جمهوری آذربایجان را تحت پوشش قرار داده است. حدود پنج ماه پیش، سایت خبری- تحلیلی «مدیا فروم» جمهوری آذربایجان با استناد به یك منبع رسمی كه نامی از وی برده نشده، شعبه كمیته امداد امام خمینی در جمهوری آذربایجان را به حمایت از تجزیه طلبی در این جمهوری متهم كرد. جمهوری آذربایجان تاكنون چندین بار ایران را به دامن زدن بر ناآرامی‌ها از طریق تحریك اذهان عمومی مردم این جمهوری كه اكثریت شیعه هستند، متهم كرده است. چندی پیش، محل دفتر كل كمیته امداد امام خمینی بدون كسب مجوز از اداره ثبت اماكن در وزارت دادگستری به مكان دیگری منتقل شده كه این اقدام از سوی وزارت دادگستری عملی غیرقانونی عنوان شد و مجوز فعالیت در محل جدید داده نشد.

هم اكنون فعالیت تمامی شعب كمیته در جمهوری آذربایجان به حالت تعلیق درآمده است. رادیو فردا به نقل از فردی كه او را مقام آگاه ایرانی مرتبط با كمیته امداد امام خمینی خواند، نوشت: «كمیته اخیرا از آذربایجان درخواست كرده است كه یك بیمارستان در باكو افتتاح كند، با این حال ماه‌ها است كه مقامات آذربایجان مجوز احداث این بیمارستان را به كمیته نداده‌اند و در مورد محلی كه برای احداث این بیمارستان پیشنهاد كرده‌ایم، جواب مثبت نگرفته ایم».

به گفته وی، اقدام جمهوری آذربایجان به زیان مردم این كشور است، چرا كه بسیاری از آذربایجانی‌ها با صرف هزینه‌های بسیار برای مداوا به ایران سفر می كنند. این كمیته در سال ۱۳۸۸ حدود ۹۰ هزار دلار برای خدمات درمانی، حدود ۱۵۰ هزار دلار برای پشتیبانی از محصلین مورد حمایت این كمیته و هزینه خدمات فرهنگی، ۴۰۰ هزار دلار برای وام خودكفایی، ۳۰ هزار دلار برای افراد بی‌سرپرست، ۷۰ هزار دلار برای تهیه جهیزیه و كمك به مزدوجین، ۱۷۴ میلیون دلار برای كمك به مددجویان مورد حمایت و مسائل دیگر هزینه كرده است.

در مجموع كل رقم اختصاصی كمیته برای جمهوری آذربایجان دو میلیون دلار بوده است. كمك‌های مالی كمیته امداد امام خمینی در جمهوری آذربایجان در حالی ارائه می‌شود كه متوسط سرانه تولید ناخالص داخلی جمهوری آذربایجان بیش از هزار دلار بالاتر از ایران است. میزان تولید ناخالص ملی سرانه آذربایجان در سال ۲۰۱۰ حجدود ۵۷۶۵ دلار بوده حال آن‌كه این رقم در ایران برابر با ۴۴۸۴ دلار بوده است.

نرخ رشد اقتصادی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۰ حدود شش درصد بوده است و رشد تولید ناخالص داخلی این كشور طی سال گذشته بالای ۹ درصد افزایش داشته است. بنا بر آمار صندوق بین المللی پول، نرخ رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۱۰ یك درصد و برای سال جاری حدود صفر درصد پیش بینی شده است. بانك جهانی نیز رشد تولید ناخالص داخلی ایران را برای سال ۲۰۱۰ نیم درصد اعلام كرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین