کد خبر: ۱۲۹۹۴۸
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۱
با تأکید بر همکاری همه گروه‌ها برای پیشبرد پروژه پارس جنوبی مطرح شد

ترکان: وزارت نفت به هیچ وجه نباید متلاشی شود

می‌توان وزارت انرژی درست کرد بدون اینکه وزرات نفت را در آن ادغام کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اکبر ترکان می گوید: «به نظر من جدا از همه این کشمکشهای داخلی کشور، نباید از پارس جنوبی غفلت کرد. پارس جنوبی یک موضوعی است که هیچ دعوا و مرافعه سیاسی نباید در آن وارد شود و همه باید کمک کنند به اینکه این کار جلو برود. دعوای سیاسی را باید در جای دیگری انجام دهند. منازعات سیاسی همیشه در کشور ما هست، در پارس جنوبی به دلیل اهمیت حیاتی آن در اقتصاد کشور نباید دعواهای سیاسی را دخالت داد. همه باید متمرکز شوند و برای اتمام پارس جنوبی کمک کنند.»

«سيد عماد حسيني» نماينده مردم قروه و سخنگوي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با یک خبر گزاری داخلی گفت: «در حالي كه طبق برنامه‌ريزي انجام شده بايد تاكنون 30 درصد پيشرفت در پروژه‌هاي پارس جنوبي مي‌داشتيم، اما اين پيشرفت در حد قابل قبول نبوده و اختلاف فاحشي با ميزان مورد نظر وجود دارد كه طبق گزارش ارائه شده از سوي مسئولان مذكور ميزان اين پيشرفت تا به امروز بسيار كمتر از 30 درصد بوده است.»

گویا طبق مصوبه کارگروه ویژه رئیس جمهور قرارداد توسعه 6 فاز پارس جنوبی که به پیمانکاران داخلی و چینی واگذار شده باید در یک مهلت 35 ماهه به بهره برداری می رسیده، که با گذشت یک سال از انعقاد این قرار داد هنوز پیشرفت محسوسی در برخی حوزه ها صورت نگرفته و از این ناحیه روزانه میلیونها دلار ضرر متوجه اقتصاد کشور می شود.

در خصوص علل و ابعاد این تاخیر و کم کاری در اجرای پروژه های گازی پارس جنوبی گفتگویی با مهندس «اکبر ترکان» که در کابینه اول احمدی نژاد بمدت 4 سال معاونت وزارت نفت را بر عهده داشت انجام داده‌ایم، که در ادامه می خوانید.

«اکبر ترکان» در گفتگو با فرارو گفت: «اشکال اصلی از آنجاست که در دولت نهم تحرک چشم گیری در پارس جنوبی صورت نگرفت، در دوره دولت دهم بالاخره چند قرارداد بسته شد و خود این قدمی به سوی جلو محسوب می شود. اگر چه این قراردادها بدون مناقصه بوده و بخشی از آن را به واحدهای نظامی داده اند اما بالاخره عیبی ندارد همین اینکه قرارداد بسته شده یک گام به جلو است.»

وی افزود: «زمان 35 ماه (برای اتمام 6 فاز پارس جنوبی) از همان ابتدا هم معلوم بود که مبنای درستی ندارد و قطعاً انجام این پروژه ها در 35 ماه ممکن نیست، اما اینکه دارند کار می کنند خوب است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم باید بگوییم که در دوره دو سال اخیر در پارس جنوبی کارها بهتر از چهار سال قبل از آن پیش رفته است.»

ترکان گفت: «الان مهمترین کار این است که تمرکز کنند بر روی فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 و آنها را به اتمام برسانند، این خیلی مهم است چرا که فاز 12 خودش معادل سه فاز است. یعنی همین سه قرارداد (فاز 12، فاز های 15-16و فازهای 17-18) می تواند تقریباً 175 میلیون متر مکعب به ما گاز بدهد. لذا خوب است که روی همین سه قرارداد متمرکز شوند، که معادل هفت فاز است و کوشش کنند در دو سال باقیمانده همینها را تمام کنند.»

ترکان در ادامه گفت: «اگر این کار انجام شود عمل مثبتی است. ولی این قراردادهایی را که پارسال بسته شده است حتی اگر بتوانند به جای 35 ماه 60 ماهه هم تحویل دهند ما باید خیلی راضی باشیم. چرا که 35 ماه اصلاً غیرممکن است و از همان ابتدا هم حرف نسنجیده و نپخته ای بوده است.»

وی افزود: «الان اگر همین قراردادهایی که پارسال بسته شده 60 ماهه اجرا شود به نظر من عملکرد خوبی است و باید تحسین کرد. البته همین 60 ماه را هم من خیلی سخت می دانم چون الان در شرایط تحریم به سر می بریم.»

ترکان در این خصوص که گویا کم کاری و ضعف پیمانکاران چینی علت تاخیر در بهره برداری از فازهای پارس جنوبی، طبق برنامه ریزی، بوده است گفت: «البته فقط یک قرارداد آنجا با چینی هاست، یعنی اینکه مثلاً فاز 19 با چینی ها نیست، فاز 20-21-22 با قرارگاه است و همینطور 15-16، فازهای 17-18 نیز با کنسرسیومی از «ئیدرو» و «تاسیسات دریایی» است و تنها یک قرارداد با چینی هاست.»

ترکان در خصوص پیمانکاران چینی گفت: «شما فکر نکنید پیمانکاران چینی برای ما تخم دو زرده می‌گذارند، چینی ها در این شرایط نشان دادند که وقتی ما در تنگنا قرار بگیریم درست مثل بقیه غربی‌ها با ما رفتار می کنند. آنها به دنبال این هستند که ما را در شرایط سخت چپاول کنند، فکر نکنید که چینی ها یک انسانهای خیلی متفاوتی هستند.»

ترکان در پاسخ به این سئوال که تاثیر عزل و نصبهای پی در پی در وزارت نفت و نوسانات شدید مدیریتی این بخش را، بر صنعت نفت و پروژه هایی موجود در پارس جنوبی چگونه می بینید؟ گفت: «البته تاثیر منفی دارد، خصوصاً بحث ادغام وزارت نفت و نیرو که ادغام غلطی بود، من مخالف تاسیس وزرات انرژی نیستم.»

ترکان ادامه داد: «وزرات انرژی را می توان با انتقال شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و قسمت انتقال و توزیع شرکت ملی گاز و آن بخشهایی که الان حامل انرژی است (به اصطلاح پخش فرآورده های نفتی و پخش گاز) به وزارت نیرو، ایجاد کرد. حوزه هایی مثل تولید گاز و مخزن و مدیریت مخزن و اینها، چیزی نیست که ما فکر کنیم باید به وزارت نیرو ببریم.»

وی افزود: «می توان وزارت انرژی درست کرد با انتقال شرکت پخش فرآورده های نفتی و قسمت انتقال توزیع گاز طبیعی به وزارت نیرو، ولی به هیچ وجه نباید وزارت نفت را متلاشی کرد، وزارت نفت وظیفه اصلی اش مدیریت و مالکیت بر مخزن است که طبق قانون نفت سال 1366 گفته شده که نفت «انفال» است و متعلق است به حکومت اسلامی و وزارت نفت از جانب حکومت اسلامی این مالکیت را تصدی می کند.»

ترکان گفت: «چون وزارت نفت یک چنین وظیفه مهمی دارد باید بر این وظیفه مهم متمرکز شود و ادغام آن به صلاح نیست. اما می توان وزارت انرژی درست کرد بدون اینکه وزرات نفت را در آن ادغام کرد.»

وی افزود: «به نظر من جدا از همه این کشمکشهای داخلی کشور، نباید از پارس جنوبی غفلت کرد. پارس جنوبی یک موضوعی است که هیچ دعوا و مرافعه سیاسی نباید در آن وارد شود و همه باید کمک کنند به اینکه این کار جلو برود. دعوای سیاسی را باید در جای دیگری انجام دهند. منازعات سیاسی همیشه در کشور ما هست، در پارس جنوبی به دلیل اهمیت حیاتی آن در اقتصاد کشور نباید دعواهای سیاسی را دخالت داد. همه باید متمرکز شوند و برای اتمام پارس جنوبی کمک کنند.»

ترکان گفت: «برنامه ای که برای دو سال آینده می توان داشت اتمام 12، 15-16 و 17-18 است و برای فازهایی هم که جدیداً قرار است قرارداد بسته شود به نظر من باید مهلت زمانی 60 ماهه تعیین کرد و هر کس 60 ماهه پروژه ها را به اتمام رساند باید به او جایزه داد و تشویقش کرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
0
0
آقای ترکان این آقایان به هر جایی که مدیریت داشته باشد و برنامه داشته باشد وسیستماتیک کار بکند رحم نمیکنند مطمئن باشید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین