کد خبر: ۱۳۰۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۳

واعظ طبسی: بی اعتنایی به قانون به معنی بی هویتی شخص قانون‌شكن است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله عباس واعظ طبسی در دیدار با اعضای دادگستری استان خراسان رضوی گفت: ما یا نباید قانونی را تصویب و ابلاغ كنیم، یا اگر قانونی را ابلاغ كردیم و مصوب شد، باید همه در برابر قانون برابر باشند و هیچ كس حق تخلف از آن را نداشته باشد.

وی ادامه داد: بی اعتنایی به قانون به معنی بی هویتی شخص قانون‌شكن است؛ شخصیت‌های برخوردار از هویت، تمدن، اخلاق، ادب و انسانیت به قانون احترام می‌گذارند بنابراین اگر قانونی تصویب و ابلاغ شد، حتما باید دستگاه‌ها، به خصوص دستگاه قضایی برای اجرای قانون بسیار جدی باشند چون محور حركت دستگاه قضایی و سیاست اصولی نظام، عدالت محوری است و عدالت و انصاف ایجاب می‌كند كه در اجرای قانون هیچ تفاوتی بین مسئولیت‌ها، شخصیت‌ها و افراد جامعه نگذاریم.

واعظ طبسی، قوه قضاییه را به احترام گذاشتن به قانون سفارش و تاكید كرد: البته این تذكرات به این معنا نیست كه این مسائل مورد توجه نیست، بلكه مسائلی است كه توجه بیشتر به آن‌ها مفید است.

وی خاطرنشان كرد: در اجرای قانون، قاطعیت، صلابت، ایمان، عشق به انقلاب و نظام، علاقمند بودن به عزت ملت و اقتدار نظام شرط است و بحمدالله قوه قضاییه این‌ها را دارد و اگر یك جریان یا فردی را یافتید كه نسبت به قانون احساس مسئولیت نمی‌كند و خودش را بالاتر از قانون می‌بیند كه چنین فردی قطعا مشكلش كمبود شخصیتی است، چنین افرادی هرگز نباید در دستگاه‌های محوری نظام نفوذ كنند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان افزود: یكسری مسائل هست كه ما گاهی خوشبینانه برخورد می‌كنیم و از كنار آن‌ها به سادگی رد می‌شویم اما این تغافل، تسامح و چشم پوشی، كار دست ما می‌دهد. این جا مسأله برخورد سیاسی نیست و هركس كه چنین برخوردی بكند، گناه كرده است اما ما نباید به یک فرد یا یک مجموعه‌ای اجازه بدهیم كه در برابر قانون و مقررات نظام ایستادگی كند و در برابر فرمان رهبر و ولی امر جامعه ما واكنش نشان دهد.

وی افزود: خیلی باید مراقب بود و خیلی باید دقت كرد. البته خیرخواهی و موعظه، اگر زمینه‌اش باشد لازم است، اما دستگاه‌های ما، به خصوص دستگاه قضایی باید در موضعی قرار بگیرند كه طرف احساس بكند زمینه برای سوءاستفاده كردن از قانون و تخلف از قانون و قانون شكنی وجود ندارد و این یكی از مهمترین وظایف دستگاه قضایی ماست.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اگر چنین نگاه و چنین تدبیری نباشد، همت و تلاش مضاعف و جهاد اقتصادی چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ تلاش و همت مضاعف باید در جهت اجرای سیاست‌های اصولی نظام، در جهت محور بودن عدالت و انصاف و قسط و همچنین در جهت فراهم سازی رشد و تعالی برای یک ملت آماده برای حركت به پیش باشد، اگر چنین نباشد جهاد اقتصادی اصلا مثمر ثمر نیست.

وی افزود: زمانی ما می‌توانیم در زمینه مسائل اقتصادی برخورد و تلاش جدی داشته باشیم كه همه را به یک چشم ببینیم و قانون محور حركت و سیاست‌های ما باشد. اگر سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران احساس امنیت نكنند، اگر مساله رانت و رانت خواری و كسب اطلاعات و براساس این اطلاعات، معامله كردن در زمینه‌های ارز و طلا اختصاص به یک قشر خاصی پیدا كند و ما هم در مقابل آن‌ها بی تفاوت باشیم، جهاد اقتصادی هرگز محقق نخواهد شد.

وی تاكید كرد: رهبر معظم انقلاب وقتی كه سالی را به نامی نامگذاری می‌كنند، همه جوانب آن را دیده‌اند. در شرایطی جهاد اقتصادی صورت می‌یابد كه اصل 44 قانون اساسی درست اجرا شود، نه این كه شركت‌ها و بخش‌های دولتی به نام جمع خصوصی و سرمایه گذار خصوصی می‌خواهند استفاده كنند، این اجرای اصل 44 است؟ اینجا جهاد اقتصادی محقق می‌شود؟ در هر حال اگر بخواهیم سیاست‌های اصولی مورد نظر مقام معظم رهبری و نظام محقق شود، صراحت و قدرت در اجرای قانون، عدالت و نگاه دور از هر تبعیضی به اقشار مختلف جامعه و احساس امنیت اقتصادی لازم است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جریان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر 1360 گفت: جریان انفجار حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر و شهادت 72 تن از برجسته‌ترین چهره‌های نظام و نخبگان ملت و شخصیت‌های برجسته‌ای كه در زمینه‌های علمی، فكری، مسائل سیاسی، اجتماعی، قضایی و حقوقی و اقتصادی صاحب نظر بودند و هر یک از آن‌ها نتایج ارزشمندی برای این ملت و این كشور و انقلاب به دست آورده بودند و بسیاری از آنان می‌توانستند زمینه ساز یک تحول در زمینه تخصصی خود در بین ملت باشند، به گونه‌ای بود كه اگر این حادثه تلخ در هر نقطه دنیا اتفاق افتاده بود، كافی بود تا اگر آن حكومت و نظام ساقط نشود، اقلا متحول بشود. اینجاست كه انسان احساس می‌كند نظام اسلامی دارای ریشه‌های بسیار عمیق و بنیادی و اصولی است كه هرگز وابسته به شخص و یک فرد و دو فرد نیست.

وی افزود: نظامی اسلامی، نظامی است برخوردار از یک اندیشه، مكتب و فلسفه‌ای بسیار قوی و اصولی و به این دلیل است كه در تمام دوره‌هایی كه ما مورد فشار و تهاجم سیاسی، اقتصادی، تبلیغاتی و نظامی قدرت‌های مستكبر بودیم، نظام استوار و مستحكم به راه خود ادامه داده است.

وی در ادامه به بیان برخی از خصوصیات برجسته شهید بهشتی پرداخت و این خصوصیات را برای همه روحانیون و عالمان دینی و به خصوص دستگاه قضایی كشور فوق العاده مهم دانست و افزود: شهید بهشتی معمار دستگاه قضایی بود اما معماری كه فقط با علم اجمالی به آن مجموعه می‌پرداخت. مهندس و معمار نسبت به پروژه مورد نظرشان یک علم اجمالی دارند و یک علم تفصیلی.

وی افزود: شهید بهشتی در علم اجمالی خود تمام تشكیلات دستگاه قضایی را می‌دید، روی ساختار آن، نیروهای انسانی آن، خصوصیات دستگاه قضایی، درست فكر می‌كرد، سنجیده می‌دید و اگر مجالی می‌یافت و اراده و تقدیر الهی ایجاب می‌كرد كه از وجود آن شخصیت برجسته ما امروز استفاده كنیم، قطعا دستگاه قضایی ما دستگاهی جدا از آنچه امروزه هست می‌بود. هر چند امروز هم روسای دستگاه و مجموعه صاحب نظرانی كه در دستگاه قضایی فعالیت می‌كنند، تلاش تحسین برانگیزی دارند. در هر حال ایشان مجال نیافت كه وارد بشود، كار كند و آن چه را می‌دانست و فكر می‌كرد، پیاده كند.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی یك مجموعه بسیار مهم، با مدیریتی دشوار و حساس و مسئولیتی فوق العاده سنگین است.

واعظ طبسی با بیان این‌كه شهید بهشتی شخصیتی عالم، خوش فكر، خلاق، نوآور، دورنگر و از همه مهمتر شخصیتی واقعا عاقل بود، گفت: امیرالمومنین(ع) هویت و شخصیت انسان را به عقل انسان می‌بیند. تكالیف و مسئولیت‌هایی كه متوجه ماست دائر مدار است و مقدار بلندی آن به افق اندیشه و عقلانیت وابسته است. انسانی كه فاقد این خصوصیت عقلانی باشد، اگر به او انسان اطلاق می‌شود مجاز است و حقیقت نیست و "بهشتی" انسانی به مفهوم واقعی كلمه عاقل بود. در همه مسائل و همه بحث‌ها سخن او براساس عقلانیت و توجه به خرد بود و هیچ تعصبی نسبت به هیچ سلیقه سیاسی نداشت.

وی در خصوص شخصیت مستحكم شهید بهشتی بیان كرد: با این‌كه ایشان مدت‌ها در كشورهای اروپایی و به ویژه آلمان مشغول فعالیت و تبلیغات بود و با فرهنگ و تفكر غرب كاملا آشنا بود، توانست در بسیاری از چهره‌های غرب اثر بگذارد و آنان را متمایل به اسلام و فرهنگ دینی ما كند و خود او نیز در چارچوب مبانی اعتقادی و فكری ما و مبانی اسلام، بحث‌های فكری و دینی را همراه با منطق و استدلال دنبال می‌كرد كه این بسیار مهم است.

وی افزود: شخصیت بهشتی آن‌چنان شكل گرفته بود كه در مقابل هیچ فشار تبلیغاتی برخورد منفعلانه نداشت و همیشه از یک موضع برتر و به عنوان یک شخصیت اثرگذار به مسائل نگاه می‌كرد و مخالفان هم با همین اعتقاد و دید او را می‌دیدند.

وی خاطرنشان كرد: این شخصیت برجسته بسیار به قانون و اجرای قانون اهمیت می‌داد. فوق العاده منضبط بود و وقت را رعایت می‌كرد. اگر با شما ساعت 5 صبح قرار ملاقاتی می‌گذاشت، یک دقیقه تاخیر نداشت و اگر شما به اتاق كار او مراجعه می‌كردید، راس ساعت مقرر برای استقبال و پذیرایی از شما آماده بود و اگر فرد دیگری در آن زمان مراجعه می‌كرد با برخوردی بسیار احترام آمیز و همراه با ادب و تكریم او را نمی‌پذیرفت و به وقت دیگران احترام می‌گذاشت او از اوقات خود حداكثر استفاده را می‌كرد و هرگز وقتش تلف نمی‌شد مثلا اگر در خودرو معطل می‌شد، مطالعه و كار می‌كرد. همواره مشغول كار و تحقیق بود و در عین حال منضبط و قانونمند عمل می‌كرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌كه شخصیت‌های شاغل در قوه قضاییه افرادی متعهد و معتقد به نظام هستند، خروجی این قوه را بسیار مهم دانست.

وی تاكید كرد: نیروهای مسلح و دستگاه اطلاعاتی ما، همه از نگاه بنده، ضابط دستگاه قضایی‌اند. مگر یک سرباز گمنام یا نیروی اطلاعاتی می‌تواند بدون حكم قضایی وارد خانه‌ای بشود؟ مگر می‌تواند بدون حكم قضایی یک تلفن را شنود كند؟ اگر این كار را كرد چه كسی باید برخورد كند تا هرج و مرج نشود و امنیت اجتماعی و خانوادگی كاملا محفوظ بماند و همه احساس امنیت كنند؟ دستگاه قضایی باید این كار را كند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان با بیان این‌كه باید از افراط و تفریط در برخوردها دوری كرد، افزود: باید در برخورد اعتدال داشت، نه افراط و نه تفریط. اعتدال، همان چیزی است كه خدای متعال تاكید می‌كنند.

وی خطاب به قضات بیان كرد: باید همان مقداری كه به مدعی نگاه می‌كنید به مدعا الیه هم نگاه كنید. اگر به او تبسم می‌كنید به این هم تبسم كنید. اگر 10 بار به او نگاه می‌كنید به این هم 10 بار نگاه كنید.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به سخنان رییس دستگاه قضایی مبنی بر این‌كه نباید اشرار و بدان و كسانی كه زمینه فساد و افساد، چه از نوع اقتصادی، چه اجتماعی و فرهنگی و چه سیاسی در جامعه به وجود می‌آورند احساس امنیت كنند، گفت: اما از طرفی این جور هم نباشد كه وقتی می‌خواهیم طرح حجاب و عفاف را اجرا كنیم، وقتی می‌خواهیم فضای اجتماعی جامعه را آرام كنیم، سوژه بدهیم دست مستكبران كه بگویند در اینجا آزادی نیست.

وی افزود: هیچ كس به سلایق مختلف سیاسی متعرض نمی‌شود اما آن سلیقه سیاسی كه بخواهد معارض نظام، كار و فعالیت كند قطعا باید با آن‌ها برخورد مناسبی شود. هیچ كجای دنیا هم به نظر من اصلا مثل ما عمل نمی‌كنند. مدعی حقوق بشرند و آزادی را ادعا می‌كنند اما كجا آزادی است؟ كوچكترین موضعی در همین آمریكا اگر طوری باشد كه احساس بكنند می‌تواند به براندازی و تضعیف حاكمیت منتهی شود، برایشان غیرقابل تحمل است. در تظاهرات می‌بینید كه چطور حمله می‌كنند و چطور می‌زنند و چگونه می‌كشند. آن وقت ما متهمیم به این‌كه حقوق بشر و آزادی را رعایت نمی‌كنیم. به این ها هیچ نباید اعتنا كرد.

وی ادامه داد: قرص روی مواضع ایستادیم. اثر گذاشتیم، منطقه را متحول كردیم. بزرگترین دیكتاتورهای این منطقه را به زانو در آوردیم بدون این‌كه حضور نظامی داشته باشیم، با فكر، با سیاست، با تدبیر و با عقلانیت رهبری كردیم. خدای متعال عمری طولانی به رهبر معظم انقلاب عنایت فرماید كه واقعا رهبری كردند و می‌كنند. در همین بحرین جرأت نفس كشیدن نبود، حالا این همه فشار، این همه شكنجه، این همه حضور نظامی و كشتار در عین حال تظاهرات ادامه دارد، تا آنجا كه اعلام می‌كنند مذاكره می‌كنیم. اینها از كجا خط می‌گیرند؟ چطور رهبری می‌شوند؟ چگونه به این رسیده‌اند كه باید مقاومت كنند؟ چه كسی احتمال می‌داد حسنی مبارک در مصر با آن خصوصیات خودمحوری و دیكتاتور مآبانه‌ای كه داشت به این روزگار بیفتد؟

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان افزود: خیلی خامند و مغرضند كسانی كه این حضور و این رهبری و این تأثیرگذاری فرهنگ دینی و این تدبیر و عقلانیت را نمی‌بینند. بدون شک اگر ما محور حركتمان ایمان به خدا، اتكا به خود و منطق و برخورد اصولی و عقلانی در زمینه مسائل فكری و عقلانی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی باشد، تردید نكنید كه آینده ما حكومت جهانی حضرت مهدی(عج) خواهد بود.

وی خطاب به رسانه‌ها خاطرنشان كرد: رسانه‌ها باید اطلاعات را در اختیار مردم قرار بدهند و سطح اطلاعات سیاسی، اجتماعی و فكری مردم را بالا ببرند اما این حركت‌ها باید بر اساس وحدت و ایجاد رابطه كاملا صمیمی بین آحاد جامعه و مردم ما باشد. هر سخنی، هر تیتری و هر عنوانی كه بتواند جامعه را ملتهب بكند، جائز نیست اما حقیقت‌ها را هم باید با زبان رسانه‌ای منتقل كرد.

واعظ طبسی در پایان توصیه كرد: حل مشكلات نیاز به همفكری، تبادل نظر، برادری، وحدت، انسجام، یكپارچكی، تلاش و مجاهدت دارد و نگاه به حوزه كاری و مسئولیت باید یک نگاه كاملا تكلیفی باشد و كار، كار الزام آور باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین