کد خبر: ۱۳۰۰۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۵

۱۰۰ درخت چنار دیگر در خیابان ولیعصر می میرند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شرکت متروی تهران و حومه در محدوده میدان ولیعصر تا خیابان فاطمی کف تمامی جوی‌ها را در برابر آب نفوذ ناپذیر کرده تا به این ترتیب از ریزش مترو یا نشت آب جلوگیری کند است، این اقدام موجب شده ریشه درختان این منطقه رو به خشک شدن برود. کارشناسان هشدار می دهند این اقدام مرگ حتمی درختان این منطقه را به دنبال دارد و تا یکی دو سال آینده تمامی ۱۰۰ درخت چنار در این محدوده خشک خواهدشد.

عضو کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: ایجاد بستر سیمانی برای درختان خیابان ولی عصر مشکلات دیگر این درختان را تشدید می کند و باعث می شود نفوذ آب به ریشه درختان غیر ممکن شود.

حسن پیراسته افزود: با توجه به گرما و آلودگی هوا و کمبود آب این درختان به تدریج مقاومت خود را در برابر آفات از دست می‌دهند وامراض آهسته آهسته این چنارها را از پای درمی‌آورند.

مراکز تجاری و نابودی درختان

به گفته پیراسته مراکز تجاری حاشیه خیابان ولیعصر از دیگر عوامل از یبن رفتن درختان است.

وی در این مورد گفت: برخی مراکز تجاری بزرگ برای دیده شدن تابلوی تبلیغاتی خود عوامل خشک شدن درختان را ایجاد و سپس آنها را به طور کامل قطع کرده‌اند.

عضو کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: بلند مرتبه سازی‌هایی که در اطراف خیابان ولیعصر نیز صورت گرفته رشد درختان را با اشکال مواجه کرده است.

ساخت و سازها و عملیات عمرانی مانند احداث خطوط تلفن ،‌آب و گاز و فاضلاب، عامل دیگری است که به گفته پیراسته وضعیت بدی را برای درختان این خیابان رقم زده است.

وی راه نجات درختان خیابان ولیعصر را همکاری بین بخشی نهادهای اجرایی دخیل در امر مدیریت شهردانست و گفت: بسیاری از مراکزاداری تجاری ، فاضلاب خود را درون جوی‌های آبی تخلیه می‌کنند که درختان چنار از همان آب بهره می‌برند، برای جلوگیری از ادامه این روند سازمان حفاظت محیط زیست باید پیش قدم شود.

تنش‌های مختلف محیطی

عضو کمیته باغات شورای شهر نیز تنش‌های مختلف محیطی را عامل خشک شدن و نابودی چنارهای ولیعصر دانست و در این مورد به ایلنا گفت: چنارهای ولیعصر قدمتی ۷۰ ساله دارند و کهنسالند و این در حالی است که تنش‌های مختلفی محیطی بیش از پیش حیات این درختان را با مشکل مواجه کرده است.

فرهنگ قصریانی ادامه داد: افزایش گرمای هوا به ویژه در سالهای اخیر یکی از عوامل مرگ چنارهاست چون این نوع درخت به دمای بالای ۴۰ درجه حساس است.

وی ایزوله کردن کف جوی‌های آب در خیابان ولیعصر را هم عامل مهم دیگری دانست که موجب خشک شدن درختان خیابان ولیعصر می شود.

عضو کمیته باغات شورای شهر در این باره توضیح داد: نفوذ ناپذیر کردن کف جوی‌های آب به منظور اجرای عملیات عمرانی به ویژه مترو، باعث شده چنارها آب کمتری دریافت کنند و به تدریج خشک شوند.

به گفته این استاد دانشگاه گرما،کمبود آب و آلودگی هوا موجب می‌شود تا این درختان به تدریج مقاومت خود را در برابر آفات از دست بدهند وامراض آهسته آهسته این چنارها را از پای درآورند.

رقص نور و گرما درختان را می‌سوزاند

قصریانی همچنین ساخت و ساز و گودبرداری‌ها در حاشیه خیابان ولیعصر و همچنین رعایت نکردن حاشیه و حریم چنارها را از عوامل خشک شدن درختان چنار در این خیابان دانست: بازتاب نور و گرما توسط ساختمان‌هایی با نماها شیشه‌ای نیز عامل دیگری است که تضعیف درختان در خیابان ولیعصر را رقم زده است.

او تصریح کرد: درکنار سایر اقداماتی که باید برای نجات چنارهای ولیعصر انجام بگیرد، جایگزین کردن وکاشتن نهال‌های جدید نیز می‌تواند اقدام موثری برای بقای چنار در خیابان ولیعصر باشد.

قصریانی در عین حال تصریح کرد: گاه مشاهده می‌شود که شهرداری‌ برخی مناطق این محدوده به جای چنار اقدام به کاشت درخت توت در خیابان ولیعصر کرده‌اند که اکیدا توصیه می‌شود از این اقدام خودداری کنند تا چنار به عنوان هویت خیابان ولیعصر باقی بماند.

چنارها در سراشیبی سقوط

دبیر کل “کانون عالی گسترش فضای سبز” نیز نسبت به خشک شدن ۱۰۰ چنار در آینده ای نزدیک هشدار داد و گفت: در محدوده میدان ولیعصر تا خیابان فاطمی شرکت مترو کل کف جوی‌ها را در برابر آب نفوذ ناپذیر کرده است و این موجب شده آب به ریشه درختان نرسد.

به گفته یاسر انصاری با این وضعیت ظرف یکی دو سال آینده تمامی درختان این محدوده که تعدادشان نزدیک به ۱۰۰ می رسد به طور حتم خشک خواهدشد.

وی از خشک کردن تعمدی درختان توسط برخی مراکز تجاری خبر داد و گفت: این گونه مراکز از آنجا که می‌خواهند نماها و تابلوهایشان درمعرض دید باشد با تکنیک‌های ویژه اقدام به خشک کردن درختان می کنند وبرای آنکه در دادگاه محکوم نشوند آن سوی خیابان هم چند درخت را خشک می کنند تا خود را از اتهام بری کنند.

انصاری تصریح کرد: خشک شدن درختان چنار در خیابان ولیعصر معلول علت های فراوانی است، بنابراین نجات این درختان که هویت خیابان ولیعصر و هویت فضای سبز شهر تهران هستند نیازمند همکاری همه جانبه از سوی نهادهای مختلف مانند شهرداری، سازمان پارک ها، زیباسازی ومحیط زیست و سایر نهادهای مرتبط با مدیریت شهری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین