کد خبر: ۱۳۰۱۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۰

خاطرات دعایی از موسوی، صابری، مهاجرانی و شریعتی و....

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر مسوول روزنامه اطلاعات، رویکرد این روزنامه به مصدق، شریعتی و بازرگان تا همکاری با آل‌احمد، صالحیار، صابری و مهاجرانی را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیر مسوول روزنامه اطلاعات در شرح فراز و فرودهای ۳۰ ساله حضور خود در این روزنامه ۸۵ ساله به «تاریخ ایرانی» نکاتی را گفت که گزیده آن را در ادامه می​خوانید:

یک روز در اوایل کار، آقای شمس آل‌احمد به دیدن ما آمد و با صمیمیت و صفایی گفت اگر مشکلی داشتیم و نیاز به کمک و یاری بود، آمادگی دارند؛ طبیعتاً پدیده مثبت و خوشایندی بود، ما از حضور ایشان استقبال کردیم. نگرانی من در آن ایام این بود که ما بعد از پیروزی انقلاب متهم می‌شدیم که روحانیت در حال تصاحب تمامی مراکز قدرت و نهادهای فرهنگی است و عرصه بر سایر روشنفکران و دیگر اقشار که در جامعه نقشی داشتند، تنگ می‌شود. من برای پاسخ‌گویی به این شبهه یا اتهام تصمیم گرفتم از آقای شمس آل‌احمد به عنوان سردبیر دعوت کنم که در روزنامه حضور پیدا کند. من به ایشان پیشنهاد دادم و ایشان پذیرا شد، بعد هم به حاج احمدآقا گفتم که من این طور به ذهنم رسیده و شما نظر امام را هم بگیرید. ایشان استقبال کرد و گفت پیشنهاد خوبی هست و حضور یک عنصر فرهنگی روشنفکر خوش‌نام و باسابقه‌ای مثل ایشان می‌تواند کمک و پاسخ‌گوی بسیاری از شبهات باشد. 

سعید اسماعیلی، سردبیر اصلی روزنامه را آقای مهندس موسوی انتخاب کرده بودند. آقای موسوی آن زمان سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی بودند. 

کیومرث صابری به عنوان یکی از همکاران ما در روزنامه اطلاعات کسی بود که به رجایی مشورت می‌داد. بعد از مرحوم رجایی هم مشاور مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری‌ شد. یعنی عنصر شناخته شده و قابل اعتمادی بود و البته توانایی بسیاری در پرداختن به مسائل طنز داشت. سابقه همکاری با مجله «توفیق» را داشت و نمونه کارش هم در نشریه بعثه حج عرضه شده بود. 

شرط مرحوم صابری برای همکاری با روزنامه اطلاعات این بود که ما هیچ‌گاه مانع انتشار مطلبش نشویم. گفتم من قول می‌دهم مطلب شما را همیشه بعد از چاپ بخوانم و همین طور هم بود. من چند تا مطلب را همیشه بعد از چاپ می‌خواندم، یکی‌ مطلب آقای جلال رفیع بود که سخن روز و سرمقاله را می‌نوشت، یکی هم مطلب ایشان بود. 

آقای مهاجرانی آن موقع جوان‌ترین عضو مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجلس و یک عنصر خوش قلم، خوش بیان و مسلط به مسائل تاریخی و کاملاً هم در جهت انقلاب و در خدمت نظام بود. از میزان تعبّد، پایبندی اخلاقی و عبادی ایشان تعریف کرده بودند. حضور قلمی‌شان در اطلاعات باعث شد که ایشان به عنوان عنصر فرهنگی، خوش قلم، خوش قریحه و خوش بیان عرضه شود؛ ایشان در اطلاعات مطالبی در ستون نقد حال می‌نوشتند و تا آخرین روزهایی که در ایران بودند گاهی اگر می‌خواستند اثر قلمی را در روزنامه‌ها منعکس کنند، طبیعتاً به اطلاعات می‌دادند. ما ایشان را به عنوان یک عنصر فهمیده، مطلع، خوش بیان و خوش قلم کشف کرده بودیم و ایشان هم اطلاعات را به عنوان نشریه وزینی که به هر حال صاحبان اعتبار و آبرو در کشور در آن قلم می‌زنند، می‌شناختند و طبیعتاً مایل بودند که در اطلاعات باشند.
 
ما در روزنامه اطلاعات پیشگام ترویج از مرحوم دکتر شریعتی بودیم، خیلی از محافل و نهاد‌ها بودند که مرحوم شریعتی را به آن نحوی که ما قبول داشتیم، قبول نداشتند یا انتقاداتی داشتند. در برهه‌ای از تاریک‌ترین یا خفقان‌آمیز‌ترین دوران فکری- فرهنگی که رژیم با جباریتی ویژه‌ اختناقی را ایجاد کرده بود که دم زدن از اسلام واقعی و انقلابی جرم بود، مرحوم شریعتی منشاء یک اثر بسیار درخشان و بزرگ و حرکت امیدبخشی شد. این موضوع را نباید فراموش کرد و نباید اجازه داد به شریعتی بی‌حرمتی و جسارتی شود. 

مرحوم مهندس بازرگان هم پیشگام آگاهی‌بخشی و ارائه نگرش و دید جدیدی از اسلام بود که قابل عرضه در همه محافل روشنفکری و علمی باشد. ایشان، مرحوم دکتر سحابی و یارانشان، مرحوم طالقانی و بزرگانی از این قبیل، در جریان پیروزی انقلاب، ذخیره‌ها و امیدهایی بودند که در تشکیل دولت موقت به یاری امام آمدند، از آن‌ها کمک خواسته شد و به هر حال در مراحل بعدی دولت موقت هم که کنار رفتند. 

به دلیل این سرنوشتشان هیچ‌گاه ما به خودمان اجازه نمی‌دادیم که گذشته درخشان و خدمات ارزشمندشان را فراموش کنیم. دقیقاً به‌‌‌ همان دلیلی که مقام معظم رهبری در زمان ارتحال مرحوم آقای بازرگان، زیبا‌ترین متن تسلیت را ارائه دادند و به شایستگی از خدمات گذشته ایشان یاد و تجلیل کردند. 

مصدق مظلومی است که رژیم وابسته و دیکتاتور دست‌نشانده‌ای به او ستم کرد. ما اجازه نمی‌دادیم که در اطلاعات به مرحوم مصدق بی‌حرمتی و جسارت شود چون به هر حال در مقطعی مصدق در جهت استقلال و ایفای حق کشور، مبارزه با استعمار نقش ایفا کرده است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
0
0
ای کاش همه ااینگونه قضاوت میکردند و اشخاص را به خاطر مسایل سیاسی وجناحی منافق نمیخواندند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
به نظر من عیب مهمترین عیب این آقایان خوشبینی بیش از حد به غرب می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
با عرض سلام
من به سهم خودم به شما درود می فرستم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
0
جناب دعایی خداوند به شماطول عمرباعزت بدهد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین