کد خبر: ۱۳۰۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۲
اظهارات تكان دهنده درباره صنعت خودرو؛

بيشتر خودروهای داخلی غيراستاندارد هستند!

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: تمام خودروهای تولید داخل به جز دو سه مورد غیراستاندارد هستند.

محمدرضا شجاعی‌فرد، امروز در نشستی اظهار کرد: پیش از این بارها به خودروسازان و همچنین مجلس، وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرده‌ایم که بسیاری از خودروهای تولید داخل غیراستاندارد هستند.

وی ادامه داد: تا زمانی که مجلس تعرفه‌ها را کاهش نداده و اجازه ورود خودرو را ندهد، کیفیت تولیدات داخلی افزایش نخواهد یافت.

او با بیان این‌که در اروپا حدود 55 استاندارد برای خودروهای سواری و 35 استاندارد برای خودروهای سنگین تدوین شده است، خاطرنشان کرد: با این حال امکان اجرای برخی از تست‌های این استاندارد‌ها در ایران وجود ندارد که این تست‌ها یا باید در خارج انجام شده یا اصلا انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: به‌طور معمول برای سنجش استاندارد ‌بودن یک خودرو باید چگونگی صادرات آنرا سنجید. خودرویی که مشتری خارجی در کشور‌های صاحب ‌فناوری دارد، استاندارد بوده و در غیر این صورت استاندارد نیست. البته صادرات به کشورهایی همچون عراق و کشورهای هم‌رده در رده کشورهای صاحب فناوری قرار نمی‌گیرد.

شجاعی‌فرد با انتقاد از نوع مطرح ‌کردن موضوع‌هایی همچون اثرات ایربگ و سیستم ترمز ضد قفل بر عملکرد خودرو، تصریح کرد: برخی از موضوعاتی که در این خصوص در ایران مطرح شده غیرعلمی است. به‌طور مثال ایربگ برای آمریکایی‌هایی طراحی شد که در حالت غیرعادی و بدون کمربند ایمنی رانندگی می‌کردند، در صورتی‌که در شرایط بسته‌بودن کمربند ایمنی، ایربگ هیچ کاربرد مثبتی نداشته و بعضا نیز موجب خفه ‌شدن مصدوم می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین در شرایطی‌ که برخی از خودروهای داخلی حتی تست تصادف را نگذرانده‌اند، اجبار به نصب یک یا دو ایربگ روی خودروهای تولید داخل جز اضافه‌کردن قیمت خودرو و دور ریز سرمایه هیچ دستاوردی ندارد.

وی افزود: در خصوص ترمز ضد قفل (ABS) نیز چنان تبلیغ شده که گویا این سیستم نجات‌دهنده‌ خودرو در تصادف‌هاست، در حالیکه این سیستم تنها مانع از قفل‌شدن چرخ‌ها هنگام ترمز شده و آنقدرها که مطرح شده، کاربرد ندارد.

رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: سال‌هاست که در خصوص خطرات سی.ان.جی هشدار می‌دهیم. کاهش عمر خودرو، پایین‌ آمدن راندمان و از بین رفتن قطعات از جمله معایب سی.ان.جی است. در شرایطی سرمایه‌گذاری کلانی برای اجرای آن طرح صورت گرفت که در حال حاضر قیمت گاز نیز افزایش یافته و سی.ان.جی تقریبا بدون مشتری مانده است.

وی افزود: کاتالیز کانورتورها نیز برخلاف تبلیغات صورت گرفته تنها برای بنزین با اکتان 95 مفید هستند؛ بنابراین با بنزین اکتان 80 توزیعی در ایران این قطعه‌ تنها موجب افزایش آلودگی هوا می‌شود.

شجاعی‌فرد با بیان این‌که در دنیا سود خودروسازان بین سه تا هفت درصد است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که سود خودروسازان داخلی نجومی بوده و در مقاطعی حتی به 38 درصد نیز رسیده بود. طبیعی است که در این شرایط فساد‌هایی در خودروسازی ایجاد شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت خودرو ایران عدم ارتباط با مراکز دانشگاهی و بی توجهی به فارغ‌التحصیلان این رشته است. به عنوان مثال در حال حاضر پرسنل مرکز تحقیقات خودرو از 700 به 100 نفر کاهش یافته و مرکز نوآوری سایپا تقریبا تعطیل است.

وی افزود: به دلیل عدم کار علمی، طراحی خودرو سمند نیز با وجود هزینه بالا با شکست مواجه شد، زیرا نوع کار سلیقه‌ای بود. در نهایت نیز دیدیم که بخشی از کاربری این خودرو تاکسی شد. هزینه‌ای که برای آزمایش خودرو سمند در ایران انجام شد، دو برابر هزینه طراحی یک خودرو در اروپا بود، زیرا این خودرو باید برای تست‌های مختلف به خارج از کشور ارسال می‌شد. اگر از سال 1370 طراحی برند ملی را براساس روند علمی اجرا می‌کردیم، وضعیت فعلی ما متفاوت بود.

شجاعی‌فرد تصریح کرد: بعد از 50 سال سابقه‌ در صنعت خودرو دوباره به مونتاژ‌کاری بازگشته‌ایم. در حال حاضر نشسته‌ایم تا خودروهای با قیمت پایین را شناسایی کرده و وارد کنیم. سال 1386 اعلام شد که باید یک پلت‌فرم ملی طراحی کنیم و پس از آن موضوع ال90 پیش آمد و در شرایطی که حتی نتوانستیم دو اتاق را بر پلت‌فرم ال90 سوار کنیم، شرکت فولوکس 16 اتاق مختلف را بر یک پلت‌فرم سوار کرده است.

رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، در خصوص امکان رتبه‌بندی خودروهای داخلی از طریق این دانشکده، خاطرنشان کرد: امکانات این کار به طور کامل وجود دارد. در صورتی‌که سفارش این کار به این دانشکده داده شود، برای خودروساز و مصرف‌کننده بسیار مفید خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین