کد خبر: ۱۳۰۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۹

تعطیلی 60 دامداری در گلستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: طی سال‌های گذشته به دلیل مشکلات و حمایت نشدن از واحد‌های دامپروری بیش از 60 دامداری در استان گلستان تعطیل شده است. 

این وضعیت درحالیست که گلستان قطب تولید دامی بوده و بیش از سه میلیون و 800 هزار واحد دامی در استان شمارش شده است.

بالا بودن هزینه‌های تولید، نرخ بالای بانکی، حمایت نشدن، کمبود اعتبار و بوروکراسی‌های اداری کارآفرینان برتر گلستان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

برخی از کارآفرینان گلستان در حاشیه همایش تجلیل از کارآفرینان برتر استان با اشاره به مشکلات فراروی خواهان توجه مسئولان برای رفع نیازمندی‌ها شدند.

جمعی از کارآفرینان از مشکلات پیش‌روی خود در بخش‌های مختلف صنعت، دام و کشاورزی وخدمات گله‌مند بودند.

نرخ بهره بانک‌ها برای بخش تولید کاهش یابد

یک کارآفرین بخش صنعت گلستان گفت: اگر تولید بخواهد در کشور رکن اصلی فعالیت باشد باید برای تولید کننده جذابیت ایجاد شود و نرخ بهره بانک‌ها برای بخش تولید کاهش یابد.

دکتر حسین رحمانی مدیر عامل شرکت کیمیا رشد گلستان که به مدت هفت سال از تولیدکنندگان برتر استان و از جمله تولیدکنندگان نمونه کشور در سال 87 نیز بوده در ادامه گفت: در بسیاری از کشورها نرخ بهره برای تولید بسیار پایین و حداکثر چهار درصد است.

این تولیدکننده افزود: پایین بودن اعتبار بانک‌های استان وبروکراسی اداری برای اخذ تسهیلات از دیگر مشکلات تولیدکنندگان گلستانی است.

وی با اشاره به اینکه تنها راه برون رفت از مشکلات کشور صنعتی شدن آن است افزود: باید از تولید کننده داخلی حمایت شود اما باید از کسانی که در این عرصه دخیل هستند نیز در سیاست‌گذاری ونوشتن برنامه استفاده شود.

کارآفرین نمونه بخش صنعت استان در ادامه تاکید کرد: بسیاری از قوانین در بخش تولید باید عوض شود ودر حوزه کار و مالیات نیز قوانین نیاز به تغییر دارد.

رحمانی افزود: در دنیا مالیات برمصرف است نه در تولید و باید از مصرف کننده در راستای قانون‌مند کردن مصرف مالیات اخذ شود.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده این شرکت برای توسعه اظهار داشت: ایجاد مرغداری با ظرفیت 20 هزار قطعه و کشتارگاه به ظرفیت 8 هزار قطعه وایجاد کارخانه خوراک دام از جمله برنامه‌های ما در شهریور است.

رحمانی در ادامه افزایش تعرفه مواد اولیه تولید را راهی برای قاچاق کالا ذکر کرد وافزود: با افزایش تعرفه هم راه برای قاچاق کالا وهم تولید غیرمجاز وافزایش قیمت تولیدات داخلی باز می‌شود و ورود کالای بی کیفیت از خارج نیز از تبعات افزایش تعرفه است.

مدیر عامل شرکت کیمیا رشد گلستان که زمینه تولیدات شرکتش خوراک دام وطیور است گفت: با توجه به افزایش قیمت جهانی ذرت بسیاری از پرورش دهندگان دام از جایگزین گندم دامی استفاده کنند اما با توجه به افزایش تعرفه گندم از چهار به 50 درصد مشکلات زیادی را برای دامپروران ایجاد کرده است.

وی افزود: اگر بخواهیم گندم دامی از کشورهای همسایه وارد کنیم قیمت تمام شده ما در داخل کشور بالا می‌رود وافزایش قیمت مرغ را موجب می‌شود و در نتیجه دولت به واردات مرغ روی می‌آورد که این پروسه معیوب در نهایت ضربه به تولید داخل است.


رحمانی یادآور شد: اگر بخواهیم از تولید حمایت کنیم باید جلوی قاچاق و واردات بی‌رویه کالا گرفته شود و به نیروی تولید کننده داخل اطمینان شود.

تعطیلی 60 دامداری در گلستان

کارآفرین نمونه بخش کشاورزی و دامپروری استان گفت: علیرغم شرایط نامطلوب اقتصادی توانسته ایم واحددامپروری خود حفظ کنیم.

حسینعلی کبیر افزود: طی سال‌های گذشته و حمایت نشدن از واحد‌های دامپروری متجاوز از 60 دامپروری در استان تعطیل شد.

وی تصریح کرد: ما توانستیم با تلاقی نژادی وزن دام‌ها را به 500 کیلو برسانیم.

وی افزود: متاسفانه برخی ناهماهنگی‌ها در سیاست‌های کلی دیده می‌شود که دامپروری‌ها را به ورطه ورشکستگی می‌کشاند و ما انتظار داریم در تدوین برنامه‌ها علاوه بر نظر تولید‌کنندگان اشتغال پایدار را نیز در نظر داشته باشند.

این کارآفرین نمونه بخش کشاورزی و دامپروری استان ادامه داد: اگر واحد ما نیز حرکت‌های ابتکاری و تغذیه درست برای دام‌ها نداشت تا کنون از جمله دادمپروری‌های تعطیل شده بود.

وی با اشاره به افزایش قیمت خوراک دام وطیور گفت: قیمت برخی اقلام از جمله ذرت از چهار به 40 در صد وگندم به 50 در صد افزایش داشته است.

کبیر افزود: این در حالی است که ما شیر تولیدی را به قیمت سال 88 یعنی سه برابر زیر قیمت به فروش می‌رسانیم یعنی روز به روز مواد اولیه را گران تر ومحصول را ارزان‌تر می‌فروشیم.

وی عنوان کرد: از کارآفرینان انتظار خلاقیت و نوآوری است ولی آنها نیز نیاز به حمایت را دارند.

کارآفرین برتربخش خدمات استان از حرکت کند برخی ادارات انتقاد کرد و گفت: کلمه جهاد اقتصادی برای برخی دستگاه‌ها معنایی ندارد.

حجت مقسم مسئول موسسه خود باوران کوثر، تاسیس مراکز مشاوره اطلاع‌رسانی‌، تهیه نقشه جامع توسعه کارآفرینی استان و تاسیس اتاق فکر برای نهاد‌های کار آفرین از خواسته‌های ما از مسئولان است.

این جوان کارآفرین اظهار داشت: شعار موسسه ما کارآفرینی و مهارت‌آموزی است و تاکنون از 48 جوان کارآفرین حمایت کرده وبا راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری، واحد‌های کسب و کار برای جوانان راه‌اندازی کردیم و نیازمند حمایت مسئولان هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین