کد خبر: ۱۳۰۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۱

وزیر علوم: دانشجویان پسر و دختر جدا از هم می‌نشینند/ طرح تفکیک جنسیتی در وزارت علوم وجود ندارد

بتوانیم کلاس‌ها را جدا می‌کنیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر علوم با تاکید بر اینکه شفاف‌تر از همیشه اعلام می‌کند که هیچ برنامه مدونی درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و وزارت علوم وجود ندارد، گفت: قانون را که می‌گوید دانشجویان زن و مرد لازم است در کلاس‌های درس در دو ردیف جداگانه بنشینند را اجرا می‌کنیم. 

به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو امروز سه‌شنبه در جمع روسای دانشگاه‌ها در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه حرکت به سمت اسلامی‌تر شدن دانشگاهها رکن اصلی سیاست‌های وزارت علوم است گفت: از حرکت به سمت اسلامی تر شدن دانشگاه‌ها عقب نشینی نخواهیم کرد حال هر چه می خواهند جو بسازند. ما با آن آقا بالاسری معامله کرده‌ایم و او بهترین تاجر است. قائل به این هم نیستیم که آخرت خود را به خاطر دنیای احدی بفروشیم.

وزیر علوم کابینه دهم با یادآوری اینکه اولین محور برنامه هایی که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است اسلامی شدن دانشگاهها بوده است، گفت: در روز معارفه ام گفتم که دغدغه دین دارم. البته اسلامی شدن دانشگاهها دو رکن دارد یکی محتوا و منابع و دروس که باید اسلامی شوند و دیگری ظاهر و نمادها که باید درست شوند. در اسلامی شدن دانشگاهها اصل بر اسلامی شدن محتواست اما از آنجا که عمده مسئولیتمان آنقدر نیست که بگوییم اول محتوا را درست می‌کنیم و بعد به ظواهر و نمادها می‌رسیم، لذا همزمان با اسلامی کردن محتوا در زمینه اسلامی شدن نمادها و ظواهر نیز ورود پیدا می‌کنیم.

کامران دانشجو در ارائه تحلیل خود از موضوعات اصلی روزهای اخیر رسانه‌های کشور گفت: بالاخره موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها موضوع اصلی رسانه‌‌های‌مان شد. این خوب است اما خواهش می‌کنم از دریچه صداقت به آن نگاه کنید. سیاست اگر عین دیانت است نمی‌تواند با صداقت تعارض داشته باشد.

اختلاط زن و مرد حرام است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برشماری و جمع‌بندی نظرات چند تن از مراجع عظام تقلید درباره اختلاط زن و مرد در محیط آموزشی گفت: اختلاط حرام است حال مرتب بروند روان‌شناس بیاورند و اختلاط زن و مرد را توجیه کنند. برخی می‌گویند حضرت امام‌(ره) فرموده‌اند که نباید بین زن و مرد دیوار بکشیم. چه کسی گفته که ما می‌خواهیم دیوار بکشیم؟

جداکردن دختران و پسران در کلاس‌های عمومی چه اشکالی دارد؟ 

وی افزود: جدا کردن دختران و پسران در کلاس‌های عمومی و در کلاس‌هایی که تعداد دختران و پسران به حدی است که بتوان جدایشان کرد چه اشکالی دارد. آنها که ناراحتند آیا می‌میرند؟ باز هم تعداد مخالفان انگشت‌شمار است. فردی از VOA و BBC درباره اختلاط و مزایای اختلاط زن و مرد صحبت می‌کند اما ما آموزه‌های دینی را از مراجع یاد گرفته‌ایم و نگاه‌مان نیز به مراجع است.

طرح تفکیک جنسیتی در وزارت علوم وجود ندارد

وی تاکید کرد: در وزارت علوم و دانشگاه‌های‌مان طرحی به عنوان طرح تفکیک جنسیتی به صورت مدون وجود ندارد. اسلامی شدن دانشگاه‌ها را بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین‌نامه حدود شئونات اسلامی دنبال می‌کنیم. واژه تفکیک جنسیتی نه از ما است و نه در وزارت علوم مدون شده است.

می‌خواهیم زنان و مردان در کلاس‌های درس در 2 ردیف جداگانه بنشینند

وزیر علوم نگاه دلسوزان دین را به مصوبه 24 سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه دانشجویان زن و مرد لازم است در کلاس‌های درس در دو ردیف جداگانه بنشینند دانست و گفت: کاری که می‌خواهیم بکنیم این است که دانشجویان زن و مرد در کلاس های درس در دو ردیف جداگانه بنشینند پس دیوار نمی‌خواهیم بکشیم و مشارکت زن و مرد در امور پژوهشی و علم و دانش را هیچ‌کس مخالفتی ندارد بلکه مناسبات بین زن و مرد به سبک غربی را اختلاط می‌گوییم.

جداکردن کلاس‌های زنان و مردان در صورت عدم مشکل بودجه

وی به مصوبه دیگری از شورای انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: هر گاه در دانشگاهی جداکردن کلاس‌های مخصوص زنان و مردان ممکن باشد و مشکلی از نظر بودجه و کیفیت تحصیل ایجاد نکند کلاس‌ها باید جدا شوند این یک قانون است حال اگر دانشگاهی تشخیص داد که مشکلات بودجه ای برایش ایجاد نمی‌شود و تعداد دختران و پسران نیز آنقدر هستند که بتوانند کلاس‌های‌شان را جدا کنند خوب جدا برگزار شود.

دانشجو تأکید کرد: بله این کار را انجام می‌دهیم. می‌خواهیم کلاس‌های درسی دانشگاه را اگر امکانات برگزاری جداگانه کلاس‌های زن و مرد وجود ندارد به این ترتیب برگزار کنیم که دختران و پسران در دو ردیف جداگانه بنشینند اما اگر در جایی امکاناتش وجود دارد کلاس‌های زن و مرد را جدا برگزار کنیم و قانون می‌گوید مسئول اجرای آن روسای دانشگاه‌ها هستند اما عده‌ای از اینکه این قانون دارد اجرا می‌شود می‌سوزند گویا خوشحال بوده‌اند که این قانون که مصوب 24 سال پیش است تاکنون اجرا نشده بوده و حال می‌سوزند که چرا می‌خواهد اجرا شود.

وزیر علوم افزود: برخی می‌گویند حالا در دانشگاه از اختلاط زن و مرد جلوگیری کردید، کوچه و خیابان را که دانشجویان دختر و پسر با هم هستند چه کار می‌کنید. مگر من متولی کوچه و خیابان و پارک هستم و اصلا چرا دانشگاه را با کوچه و خیابان و پارک مقایسه می‌کنند.

وی متخصصین علوم دینی را بارزترین، عمیق‌ترین و مبارزترین شخصیت‌ها در تاریخ ایران اسلامی دانست و گفت: مدیون مراجع هستیم و هر چند خودشان این اصلا این ادعا را ندارند. از مراجع دینی چه کسانی می‌خواهند در مسائل دینی عمیق‌تر صحبت کنند. یکی از مسئولان اسبق مصاحبه کرده و گفته است که موضوع جلوگیری اختلاط زن و مرد باید از مراجع قانونی‌اش پیگیری شود از این مسئول اسبق باید پرسید که مگر قانون جلوگیری از اختلاط زن و مرد مربوط به 24 سال پیش نبوده و آیا از سوی یک مرجع قانونی تصویب نشده است؟ باید از این مسئول اسبق پرسید که چرا خودت آن را اجرا نکردی. 24 سال است این قانون روی زمین مانده و ما به عنوان وزارت علوم و دانشگاه‌های‌مان می‌خواهیم چیزی که 24 سال روی زمین مانده را به تدریج به اجرا بگذاریم.

وزیر علوم در پایان سخنانش به روسای دانشگاه‌ها گفت: در ظواهر و مناسبات نیز به شما کمک می‌کنیم تا آنچه را که مردم، متدینین، مراجع، خانواده‌ها، اساتید، دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی و اساتید که قاطبه ملت ایران هستند در زمینه اسلامی شدن دانشگاه در دانشگاه‌هایمان اجرا کنیم.

کامران دانشجو وزیر علوم کابینه دهم در پایان سخنانش از روسای دانشگاه‌ها پرسید که آیا شفاف‌تر از این می‌شد درباره تصمیم‌مان برای اجرای قانون جلوگیری از اختلاط زن و مرد در دانشگاه صحبت کرد؟

روسای دانشگاه‌های دولتی حاضر در سالن برگزاری این نشست با سر دادن "تکبیر" موافقت خود را با شفاف و صریح بودن وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز داشتند. 

این نشست با عنوان نشست روسای دانشگاه‌های کشور با محور دانشگاه، دین مداری و تربیت عالم ملکوتی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور در حال برگزاری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین