کد خبر: ۱۳۰۲۵۴
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۱

سای تومبلی نقاش آمریکایی درگذشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سای تومبلی، یکی از برجسته‌ترین نقاشان نوگرای قرن بیستم در ۸۳ سالگی درگذشته است. 

نقاش آمریکایی که از چند سال پیش از بیماری سرطان رنج می‌برد، در بیمارستانی در رم دنیا را ترک کرد. 

سای تومبلی به ویژه با نقاشی‌هایی به شهرت رسید که مانند نقاشی‌های خط خطی بچه‌ها روی تخت سیاه مدرسه یا بر در و دیوار خانه به نظر می‌رسیدند. 

او مانند رابرت راوشن‌برگ و جکسون پولاک در دهه ۱۹۵۰ از نمایندگان "اکسپرسیونیسم انتزاعی" بود و به استیل نقاشی "اکشن" گرایش داشت. 

تومبلی در نخستین مرحله آفرینش هنری از پاپ آرت (اندی وارهول) و هنر گرافیتی (دیوارنگاری) تأثیر گرفت، تا آن که از اوایل دهه ۱۹۶۰ به سبک ویژه خود دست یافت و دستخط خود را آفرید. 

برخی از منتقدان کارهای تومبلی را، با وجود فضای ابستره و مدرن، به شدت سنت‌گرا دانسته‌اند، درحالیکه دیگران به عنوان نقاشی بچگانه و "خط خطی" رد کرده‌اند، اما حتی اینها نیز قبول دارند که در خطوط مغشوش و درهم او افسونی ویژه وجود دارد و بلافاصله قابل تشخیص است. 

تومبلی در تابلوهای بزرگ خود تکنیک‌های گوناگون طراحی و نقاشی را درهم می‌آمیخت. رنگ‌های اندک به کار می‌برد و سطح آرام و یکنواخت تابلو را با حروف یا هاشورهای درهم تزیین می‌کرد. 

به نظر بسیاری از منتقدان در کارهای اسرارآمیز تومبلی حسی کودکانه و لطافتی شاعرانه دیده می‌شود که هنر او را به نقاشان رومانتیک مانند ویلیام ترنر یا استادان امپرسیونیست مانند کلود مونه نزدیک می‌کند. 

تومبلی در سال ۲۰۱۰ نشان افتخاری فرانسه (لژیون دونوور) را دریافت کرد. فردریک میتران، وزیر فرهنگ فرانسه، در ستایش او گفت: "نقاشی تومبلی نه فیگوراتیو است و نه انتزاعی، فقط معرکه است!" 

تومبلی با وجود ناتوانی جسمی تا آخرین دم زندگی فعال بود. در ماه ژوئن نمایشگاهی از آخرین کارهای او در آوینیون (جنوب فرانسه) برپا شد. 

تومبلی از موفق‌ترین نقاشان قرن بیستم بود و بسیاری از کارهای او به قیمت‌های گزاف به فروش رسید. 

تومبلی هنرمندی گوشه‌گیر بود. کمتر در مجامع ظاهر می‌شد و با رسانه‌ها هرگز گفت‌وگو نمی‌کرد. 

سای تومبلی که به سال ۱۹۲۸ در ویرجینیای آمریکا به دنیا آمده بود، در سی سالگی به اروپا مهاجرت کرد. 

تومبلی بیش از پنجاه سال پیش به ایتالیا مهاجرت کرد، با زنی ایتالیایی ازدواج کرد و خود را اهل این کشور دانست. 

تومبلی، به گفته خبرگزاری‌ها، وصیت کرده که مایل است در رم به خاک سپرده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین