کد خبر: ۱۳۰۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۵

درگیری‌های تازه در لیبی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انقلابیون لیبی مناطق بیشتری در این کشور را تحت کنترل خود در آوردند. ناتو همچنان بر لزوم حضور در لیبی تأکید می‌کند و برای نخستین بار از نمایندگان انقلابیون برای سفر به بروکسل دعوت به عمل آورده است. 

انقلابیون لیبی روز چهارشنبه 6 ژوئیه موفق شدند طی حملات مستمر بخش‌هایی از منطقه غوالیش، واقع در 50 کیلومتری جنوب طرابلس را به تصرف خود درآورند. این حملات در حالی صورت گرفت که هواپیماهای ناتو در جریان درگیری‌ها بر فراز منطقه به پرواز درآمدند اما به گفته‌‌ انقلابیون جنگنده های ناتو در این عملیات شرکت نداشتند. 

در همین حال انقلابیون از دستگیری شماری از مزدوران معمر قذافی در منطقه غوالیش خبر دادند. برخی از دستگیر شدگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فرانسه اظهار داشته‌اند که اهل کشورهای مالی و غنا هستند. 

علاوه بر آن ناتو اعلام کرد که شش دستگاه خودروی ارتشی را منهدم کرده که چهار دستگاه از آنها تانک‌ بوده است. هفته گذشته نیروهای ناتو حملات خود را در غرب لیبی شدت بخشیدند و در عرض یک هفته حدود 50 هدف نظامی را تخریب و منهدم کردند. 

در همین اوضاع برای نخستین بار ناتو از نمایندگان انقلابیون لیبی برای حضور در بروکسل دعوت کرده است. به گفته‌ آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو چهارشنبه هفته‌جاری گروهی از مخالفان به همراه محمود جبریل، نخست وزیر موقت لیبی برای انجام "گفتگوهای غیر رسمی" با سفرای 28 کشور عضو ناتو وارد بروکسل خواهند شد. قرار است این گروه دیدارهایی را نیز با خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا و همچنین هرمان فان رومپوی، رییس شورای اتحادیه اروپا داشته باشند. 

بر اساس گزارش‌های ناتو، از ماه مارس تا کنون 2700 هدف نظامی در لیبی مورد حمله‌ نیروهای این پیمان قرار گرفته‌اند و حملات همچنان ادامه خواهند داشت. دبیر کل ناتو در سخنان خود اظهار داشت، عدم حضور نیروهای ناتو در لیبی به معنای به راه افتادن "کشتار" در این کشور خواهد بود. 

رژیم لیبی اعلام کرده است که شماری از رهبران مخالفان از جمله 21 نماینده انقلابیون در شرق لیبی و همچنین رییس شورای ملی انتقالی لیبی، مصطفی عبدالجلیل به دلیل "خیانت" در برابر دادگاه قرار خواهند گرفت. به گفته‌ خلیفه عیسی خلیفه، قاضی پرونده، محاکمه این افراد غیابی انجام خواهد گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین