کد خبر: ۱۳۰۳۵۵
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۰
پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی كل كشور:

هزینه بیت‌المال در انتخابات اختلاس محسوب می‌شود

تاکید بر اصلاح زیرساخت‌های تولید فساد در جامعه
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان بازرسی كل كشور بر ضرورت اصلاح زیرساخت‌های تولید فساد در جامعه تاكید كرد و گفت: هزینه بیت‌المال در انتخابات خلاف آشكار قانونی و حتی اختلاس محسوب می‌شود.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی با اعلام اینكه یكی از زمینه‌های فساد در جامعه غیرشفاف بودن است، افزود: حساب و كتاب‌های كشور اعم از بخش دولتی و خصوصی باید شفاف باشد این امر خود بخش اعظمی از فساد را كنترل می‌كند بدون اینكه بگیر و ببندی در كار باشد.

وی همچنین با تاكید بر اینكه حساب مالی دولتی باید با برنامه، ثبت و ضبط دقیق و با مقررات باشد، اظهارداشت: سال گذشته بیش از 60 تا 70 هزار معامله بزرگ دولتی فقط در كشور انجام شده است.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور با اشاره به اینكه كنترل این میزان مناقصه، مزایده و معامله دولتی به روش سنتی مشكل است، گفت: یک شبكه با پهنای باند بسیار وسیع و یک نرم‌افزار بسیار قوی تهیه و به تمامی دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده است.

آغاز بكار سامانه ملی مناقصه و مزایده از اول مرداد ماه سال جاری در كشور
وی عنوان كرد: در حال حاضر پنج هزار كاربر در دستگاه‌های دولتی به این شبكه متصل هستند و از اول مرداد ماه سال جاری انتقال اطلاعات بدون شبكه رایانه‌ای سامانه ملی مناقصه و مزایده دیگر چیزی پذیرفته نمی‌شود.

پورمحمدی با اشاره به اینكه این سامانه عملا بسترهای فساد را كنترل می‌كند، افزود: این فرآیند در بخش خصوصی نیز انجام خواهد شد.

وی در ادامه به قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد اشاره كرد و افزود: با تصویب این قانون یک فضای جدی‌تر حمایت از اقتصاد خصوصی در كشورایجاد می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی كل كشوردر پاسخ به سئوالی مبنی براینكه ادغام چند وزارتخانه مقوله بحث‌برانگیز اخیر بین دولت و مجلس بود، نظر سازمان بازرسی در خصوص ادغام چیست، افزود: امسال سال جهاد اقتصادی نام‌گذاری شده است كه ادارات و دستگاه‌ها باید وظایف خود را با قوت انجام دهند اما متاسفانه این ادغام‌های سریع و تند می‌تواند در روند كارها ركود ایجاد كند.

وی محتوای ادغام ها را بسیار خوب و مثبت ارزیابی كرد و اظهارداشت: دستگاه‌های اجرایی باید كوچک‌تر، ستادها قوی‌تر، تخصصی‌تر، حرفه‌ای‌تر باشند و به كارهای حاكمیتی بپردازند.

پور محمدی هدایت، نظارت و راهبری، كنترل و مراقبت عمومی را از وظایف دولت دانست و افزود: اگر خود دولت رقیب فعالان صنعت، اقتصاد، تجارت، راه، مسكن و شهرسازی شود چون رقیب بزرگی است هر رقیب دیگری را به زمین می‌زند از سوی دیگر راندمان بخش دولتی پائین است عملا پول زیادی پرداخت می‌شود ولی راندمان مطلوبی ندارد.

وی تاكید كرد: هرچه قدر دولت بزرگ باشد به ضرر آحاد مردم، توسعه و اقتصاد كشور است.

سازمان بازرسی در انتخابات دخالتی ندارد 

رئیس سازمان بازرسی كل كشور همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی براینكه هنوز چندین ماه تا انتخابات مجلس نهم باقی مانده است اما برخی افراد بصورت غیررسمی تبلیغات خود را آغاز كردند در این بین حتی ممكن است بیت‌المال هم اتلاف شود رویكرد سازمان بازرسی در این زمینه چیست، افزود: این سازمان در امر انتخابات دخالتی ندارد.

وی با اعلام اینكه تبلیغات غیررسمی منع قانونی ندارد، اظهار داشت: هزینه بیت‌المال حتی هزینه شخصی یا هزینه دیگران قبل از فصل انتخابات اشكال دارد، هزینه بیت‌المال خلاف آشكار قانونی و حتی اختلاس محسوب می‌شود.

پورمحمدی بررسی موضوع یارانه‌ها، اشتغال و عملكرد مالی دستگاه‌ها با اولویت شناسایی گلوگاه‌های مهم و عمق بخشیدن به اثربخشی‌ها را از سیاست‌های سازمان بازرسی در سال جاری عنوان كرد و افزود: علاوه بر بازرسی‌های منظم عادی، بخشی از بازرسی‌های این سازمان هر سال متناسب با برنامه‌های فوق‌العاده انجام می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش كه مقام معظم رهبری در ششم تیرماه امسال در جمع مسئولان و كاركنان دستگاه قضایی به دو مقوله "اقتدار و اعتماد عمومی" به عنوان دو ركن اصلی مورد نیاز قوه قضائیه اشاره داشتند، چقدر این راهبرد در جهت‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها بصورت جدی، دقیق و معنا دار در سازمان بازرسی پیگیری می‌شود، افزود: اقتدار به قدرت قانونی و مشروع گفته می‌شود.
حرف بازرسی باید حرف آخر كشور باشد 

رئیس سازمان بازرسی كل كشوربا تاكید بر اینكه قوه قضائیه باید طبق قانون عمل كند، اظهارداشت: بكارگیری قاضی با صلاحیت، عادل، كارشناس و دلسوز سبب اقتدار این قوه می‌شود در سازمان بازرسی هم باید این روند دنبال شود یعنی حرف بازرسی باید حرف آخر كشور باشد.

وی همچنین بهترین اعتمادسازی را عدالت دانست و افزود: بازرسی با صمیمیت، صداقت و قاطعیت وظایف خود را در سطح كشور انجام می‌دهد.

پورمحمدی در ادامه با تاكید بر اینكه سامانه بانكی كشور حركتی با برنامه، شفافیت در فعالیت‌ها و توجه به بازده‌ای را باید مورد توجه قرار دهد، اظهارداشت: تحول در نظام پولی و مالی باید با برنامه و انضباط باشد.

وی همچنین با اشاره به اینكه آفات نظام پولی بی‌انضباطی است، یادآورشد: عملی‌ترین و كاربردی‌ترین ابزار انضباط شفافیت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۷
0
0
تکلیف آنهائی که در انتخابات قبلی اختلاس کردند چی شد؟؟؟ چرا مدعی‌العموم نداریم پیگیری کند؟ ؟؟ ولی اگر کسی انتقاد کند صدها مدعی و شاکی پیدا میشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
0
0
انتخابات قبلی چی????
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین