کد خبر: ۱۳۰۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲

زعفران کیلویی یک میلیون و 800 هزار تومان شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که هر کیلوگرم زعفران با قیمت یک میلیون و 800 هزار تومان به تعادل رسیده است، پیش‌بینی‌ها از کاهش تولید زعفران در سالجاری حکایت دارد.

در سال‌های اخیر زعفران ایرانی که مورد هجوم قاچاقچیان و سودجویان قرارگرفته است و پیاز آن با قاچاق به کشورهای همسایه رفته رفته حالت بومی خود را در کشور از دست می‌دهد، این بار با خشکسالی در پائیز سال گذشته در معرض کاهش تولید قرارگرفته است.

البته زعفران یک بار پیش از این هم از شرایط اقلیمی متضرر شده بود، در سال 86 سرمازدگی تولید زعفران را به 40 تن کاهش داد اما این محصول درسال گذشته 260 تن برداشت شد که ظاهرا امسال این مقدار هم کاهش می‌یابد.

هم اکنون زعفران در 7 استان کشور کشت می‌شود که البته 95 درصد تولید آن مربوط به استان خراسان رضوی و جنوبی است اما افزایش ناگهانی قیمت این محصول در 2 سال پیش و رسیدن آن به مرز 5 میلیون تومان باعث شد که در برخی دیگر از استان‌های کشور هم به کشت این محصول روی بیاورند.

گرچه مسئولان جهاد کشاورزی بارها اعلام کردند که قیمت‌ها حبابی است و تدوام ندارد اما تب قیمت زعفران که یکی از گران‌ترین محصولات غذایی در دنیا به شمار می‌رود، استان‌های دیگر را هم تحت تاثیر قرار داد که به طور حتم به سود کشاورزان نیست.

پس از مدتی نوسان قیمتی امسال زعفران هر کیلوگرم یک میلیون و 800 هزار تومان فروخته شد و به تعادل رسید، این درحالی است که زمستان سال گذشته قیمت آن یک میلیون و 500 هزار تومان بود.

ابلاغ دستورالعمل مبارزه با قاچاق زعفران

در این باره مدیرکل دفتر سبزی، گیاهان زینتی و دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: زعفران محصولی مقاوم به شرایط کویری و بومی ایران است و به عنوان محصولی ویژه در دنیا شناخته می‌شود.

حسن خدنگی بابیان اینکه این محصول علاوه بر خراسان رضوی و جنوبی در یزد و استان فارس هم کشت می‌شود، افزود: زعفران به دلیل قیمت بالایی که دارد بر اشتغالزایی و درآمد کشاورزان بسیار موثر است؛ بنابراین دیگر استان‌ها هم برای کشت این محصول تمایل دارند.

مدیرکل دفتر سبزی، گیاهان زینتی و دارویی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: وظیفه بازرگانی این محصول بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست اما برای کاهش مشکلات در این حوزه هم وارد می‌شویم، زیرا افزایش قیمت به سود کشاورزان نیست و بحران‌های بیشتری را به وجود می‌آورد.

خدنگی با بیان اینکه برای جلوگیری از کشت زعفران در استان‌های دیگر محدودیت‌هایی اعمال شده است، گفت: با تدوین قوانین و مقررات در دیگر استان‌ها و ابلاغ این دستورالعمل قصد داریم تا کشت این محصول در استان‌های دیگر محدود شود. 

وی درباره قاچاق پیاز زعفران به کشورهای همسایه بیان کرد: گزارشات نشان می‌دهد که قاچاق زعفران به کشورهای همسایه ادامه دارد و به همین منظور دستورالعمل مبازره با قاچاق نهایی شده و به مراجع مسئول ابلاغ شده است، زیرا باید از طریق دستگا‌ه‌ها دیگری پیگیری شود.

این مقام مسئول درباره قیمت کنونی زعفران که به حدود یک میلیون و 800 هزار تومان رسیده است، بیان کرد: قیمت فعلا متعادل است و به حد طبیعی رسیده است، البته 2 سال پیش از این که قیمت‌ها افزایش یافت به منطقه خراسان رفتیم و با صادرکنندگان به گفت‌وگو پرداختیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین