کد خبر: ۱۳۰۵۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۹

بازار وسوسه‌کننده سیگار مارلبورو در ایران!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ارزش بازار سیگار مارلبورو در ایران براساس تخمین‌های زده شده درباره میزان قاچاق این سیگار به کشور بین 400 تا 500 میلیارد تومان برآورد می‌شود. هرچند با توجه به حجم بالای قاچاق سیگار به کشور، رسیدن ارزش بازار سیگار مارلبورو در ایران به رقم هزار میلیارد تومان - حدود یک میلیارد دلار - چیز دور از ذهنی نیست. 

ارزیابی‌ها حاکی از آن است که سالانه حدود چهار میلیارد نخ سیگار مارلبورو به کشور قاچاق می‌شود که اگر این رقم را بر 20 که تعداد نخهای سیگار در هر پاکت مارلبورو است تقسیم کنیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که سالانه 200 میلیون پاکت سیگار مارلبورو به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. 

از سوی دیگر قیمت هر پاکت مارلبورو در بازار خرده‌فروشی ایران بسته به نوع آن بین دو هزار تا دو هزار و 500 تومان است؛ بنابراین با حسابی سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که ارزش بازار سیگار مارلبورو در کشور بین 400 تا 500 میلیارد تومان است. اگرچه با توجه به مشخص نبودن آمار دقیق میزان قاچاق مارلبورو به ایران بهتر است ارزش بدست آمده در عدد دو ضرب شود تا برخی نقایص ناشی از کمبود اطلاعات و آمارهای با درصد اطمینان پایین از این طریق جبران شود. 

همچنین باید در نظر داشت که این ارزش بازار براساس آمار تخمینی قاچاق سیگار مارلبورو به ایران به‌دست آمده و پیش‌بینی می‌شود آمار واقعی قاچاق بیش از اعداد اعلام شده از سوی شرکت دخانیات ایران باشد. باید در نظر داشت که سیگار مارلبورو تقریبا گران‌ترین سیگار موجود در بازار کشور به شمار می‌رود. قیمت برخی از انواع آن به پاکتی پنج هزار تومان هم می‌رسد. 

در همین حال یک منبع آگاه به ایسنا خبر داد که در صورت آزادسازی واردات سیگار مارلبورو به ایران، حجم واردات رسمی این سیگار به کشور به حدود 8 تا 9 میلیارد نخ خواهد رسید. در آن صورت ارزش بازار رسمی سیگار مارلبورو در کشورمان به دست‌کم هزار میلیارد تومان یا حدود یک میلیارد دلار خواهد رسید. 

به گفته وی در صورت آزاد شدن واردات سیگار مارلبورو به ایران، سهم اصلی‌ترین رقیب این سیگار در بازار داخلی یعنی وینستون نصف خواهد شد. 

از سوی دیگر برآورد شده که سالانه حدود 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که اگر این رقم را بر 20 تقسیم کنیم، معادل سه میلیارد و 250 میلیون پاکت سیگار می‌شود. همچنین اگر قیمت هر پاکت سیگار را به طور متوسط هزار تومان در نظر بگیریم، ارزش بازار سیگار ایران در هر سال حداقل سه هزار و 250 میلیارد تومان یعنی حدود 3.2 میلیار دلار تخمین زده می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین