کد خبر: ۱۳۰۵۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۴

صالحی در دیدار داود اوغلو: ایران، ترکیه و سوریه اعضای یک خانواده‌اند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تحولات منطقه را مورد برررسی قرار داده و درباره آن تبادل‌نظر کردند. 

در پی دیدار دیشب صالحی و داود اوغلو در وزارت خارجه که بیش از سه ساعت به طول انجامید، نشست خبری برگزار شد که در ابتدای آن وزیر امور خارجه کشورمان با تبریک برای انتصاب مجدد داود اوغلو و همچنین پیروزی بی سابقه حزب وی در انتخابات اخیر ترکیه گفت: کشورهای بزرگ ایران و ترکیه روابط ریشه دار، عمیق و دیرینه با شاخص های اقتصادی، تجاری، مردمی و فرهنگی دارند به گونه ای که ارتباطی ناگسستنی بین آنها ایجاد شده است.

وی افزود:‌ در جنبه اقتصادی هم حجم آن امسال به 14 میلیارد دلار خواهد رسید و امید می‌رود این حجم به 30 میلیارد دلار هم برسد.

صالحی محتوای مذاکرات دو جانبه را بیشتر مسائل دوجانبه و تحولات منطقه و نیز کشور سوریه ذکر کرد و گفت: تحولات منطقه در همه جهان اثر خواهد گذاشت از این رو ما به عنوان کشورهای منطقه باید به درستی آنها را رصد و درباره آن رایزنی کنیم تا منطقه در جهت ثبات، امنیت، دوستی و صلح و نیز مطالبات مشروع مردم حرکت کند.

وی با اشاره به سوریه افزود: سوریه، ایران و ترکیه اعضای یک خانواده هستند و اگر مسأله‌ای برای یکی از آنها رخ دهد، کل خانواده باید برای رفع مشکل عمل کنند از این رو با توجه به رایزنی هایی که انجام دادیم، یقینا جهت حرکت باید به سمتی باشد که به مطالبات مشروع مردم رسیدگی شود و در عین حال جلوی آفات دخالت‌های نابجایی که ممکن است رخ دهد و سوء‌استفاده از وضعیت موجود گرفته شود.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز ایران و ترکیه را دارای روابط تاریخی و فرهنگی کهن ذکر و با ابراز خشنودی از سفر به ایران گفت: در این مذاکرات که ادامه رایزنی‌های گذشته بود، مسائل دو جانبه، جهانی و منطقه‌ای و نیز موضوع توسعه روابط مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: منطقه شاهد تحولات مهمی است که امید می رود موجب ثبات بیشتر، رفاه و توسعه کشورهای منطقه و برآورده شدن خواسته‌های مشروع مردم بشود.

داود اوغلو در ادامه گفت:‌خواسته‌های مشروع مردم باید مورد توجه قرار گیرد و باید همه کشورها برای ارتقای رفاه آینده منطقه دست به دست هم دهند چرا که آنها مانند خانه‌های چوبی کنار هم هستند که اگر یکی از آنها شعله‌ور شود، به دیگر کشورها هم سرایت خواهد کرد.

وی افزود: از این رو کشورهای منطقه که دارای منابع طبیعی فراوانی هم هستند باید به گونه‌ای عمل کنند که همه چیز صلح آمیز و در راستای منافع مردم باشد و تحولات در لیبی و بحرین و دیگر کشورها به گونه‌ای باشد که خواسته مردم برآورده شود.

وزیر امور خارجه ترکیه درباره موضع آن کشور در مورد حمله رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی هم گفت: موضع ترکیه در این زمینه بسیار صریح است، ما خواسته مشروعی را مطرح کردیم و صراحتا گفتیم که اسرائیل باید رسما عذرخواهی کند و غرامت بدهد.

وی افزود:‌ هیچ تغییری در این موضع رخ نداده است، اسرائیل هم باید بپذیرد که در برابر اقدامات خلاف خود پاسخ‌گو باشد.

داوود اوغلو در ادامه با اشاره به موضوع سوریه گفت: سوریه دوست بسیار عزیز و خوب و برادر ترکیه است.

وی افزود: این کشور روابط بسیار نزدیک با ایران هم دارد از این رو به طور طبیعی در مورد آن مشورت کردیم و البته فقط سوریه نبود، درباره دیگر مسائل هم با ایران مشورت و تبادل نظر کردیم و تاکید شد که باید از درگیری‌های فرقه‌ای و مذهبی در منطقه پیشگیری شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین