کد خبر: ۱۳۰۷۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۹

وزیر انرژی اردن: شاید به پیشنهاد ایران برای خرید گازش فکر کنیم!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که در ابتدای سال جاری مناقشات زیادی درباره سفر شاه اردن به ایران در رسانه‌های ایران درگرفته بود و چهره‌های سرشناس اصول‌گرا در مجلس و بیرون از مجلس به انتقاد از این سفر پرداختند که در نهایت این سفر انجام نشد، با این وجود سایت‌های خبری مصری از پیشنهاد تازه ایران به دولت اردن خبر داده‌اند. 

به دنبال انفجارهای متعدد در خط انتقال گاز مصر به اردن، وزیر نیروی این کشور اعلام کرد که در صورت تداوم این روند و قطع صادرات گاز مصر به اردن این کشور به پیشنهاد ایران درباره فروش گاز به این کشور فکر خواهد کرد.

خالد توکان وزیر انرژی و منابع معدنی اردن گفت که اردن برای غلبه بر مشکل قطع صادرات مصر به کشورش، شاید به پیشنهاد ایران فکر کند.
 
وی همچنین اضافه کرد که ایران ماه گذشته پیشنهاد فروش گاز به این کشور را داده است، اما هنوز درباره قیمت گاز صادراتی به این کشور هیچ صحبتی نکرده است. 

توکان همچنین ادامه داد که قطر و روسیه دیگر گزینه‌های اردن برای تامین گاز این کشور هستند.

از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون صادرات گاز مصر به اردن 82 روز با وقفه روبرو بوده است، مصر علاوه بر تامین گاز مورد نیاز اردن، 40 درصد از نیاز گاز رژیم اسرائیل را تامین می‌کند به طوری که در دسامبر گذشته چهار شرکت اسرائیلی قرار دادی به ارزش ده میلیارد دلار و به مدت 20 سال برای واردات گاز از این کشور امضا کردند که اکنون با مخالفت گروه‌های مختلف مصری و به ویژه انقلابیون این کشور مواجه شده است.

ایران به عنوان یکی از غنی‌ترین کشور‌های دارنده گاز طبیعی در جهان، از عمده‌ترین صاد کنندگان این انرژی مفید است که درصدد گسترش بازارهای خود در سراسر منطقه و جهان است. یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای گازی ایران با کشور ترکیه است که در برهه‌هایی اختلافاتی در این زمینه بین طرفین ایجاد شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین