کد خبر: ۱۳۰۹۵۳
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۶

رکورد فروش بنزین آزاد شکسته شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همزمان با شکسته شدن فروش بنزین آزاد در سطح جایگاه‌ها، تا ۴۸ ساعت آینده سهمیه جدید بنزین خودروها به طور رسمی توسط دولت اعلام می‌شود. 

از ابتدای سال‌جاری تاکنون متوسط مصرف بنزین کشور به حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت بنزین، میزان ذخیره بنزیم یارانه‌ای (۱۰۰ تومانی) کارتهای هوشمند سوخت هم به کمترین میزان خود در پنج سال گذشته کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حال حاضر در بیش از ۹۰ درصد کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی ذخیره بنزین ۱۰۰ تومانی به صفر رسیده است و در مجموه در شرایط فعلی کمتر از ۲۵۰ میلیون لیتر بنزین یارانه‌ای در کارت‌ها ذخیره سازی شده است.

به عبارت دیگر در شرایط فعلی از مجموع ۶۰ میلیون لیتر بنزین عرضه شده در سطح جایگاه‌های کشور کمتر از ۱.۵ میلیون لیتر بنیزن با نرخ یکصد تومانی در سطح جایگاه‌های عرضه می شود و در شرایط فعلی ۷۰ درصد فروش جایگاه‌ها با بنزین لیتری ۴۰۰ تومانی (نیمه یارانه‌ای) انجام می‌شود. 

رکورد فروش بنزین آزاد شکسته شد 

از ابتدای تیر ماه امسال و با آغاز فصل مسافرت‌های برون‌شهری در سطح استان‌های مختلف کشور متوسط مصرف بنزین ایران هم افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدای آغاز فصل تابستان تاکنون متوسط مصرف بنزین با افزایشی حدود سه میلیون لیتری از مرز ۶۳ میلیون لیتر در روز عبور کرده است.

از سوی دیگر همزمان با فرا رسیدن تعطیلات ایام شعبانیه و با توجه به کاهش ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارت‌های سوخت، متوسط فروش بنزین آزاد با نرخ ۷۰۰ تومانی در سطح جایگاه‌ها افزایش قابل توجه‌ای یافته است.

پیگیری خبرنگار مهر از شرکت ملی پالایش و پخش نفتی نشان می‌دهد در سه روز گذشته به طور متوسط روزانه بیش از ۱۵ میلیون لیتر به طور متوسط بنزین ۷۰۰ تومانی در سطح جایگاه‌ها خریداری شده است حتی فروش آزاد این فرآورده استراتژیک نفتی روز گذشته از مرز ۲۰ میلیون لیتر عبور کرده است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است امروز هم با توجه به بازگشت مسافران به محل سکونت خود متوسط فروش بنزین آزاد باز هم باید یک روند افزایشی روبرو شود.

از ابتدای مرداد ماه سالجاری با موافقت ستاد هدفمندی یارانه‌ها، سهمیه بنزین برخی از خودروهای عمومی به ویژه خودروهای عمومی برون‌شهری و فعال در مناطق گرمسیری به صورت منطقه‌ای تعیین خواهد شد.

بر این اساس از سال گذشته با موافقت احمدی‌نژاد طرح منطقه‌ای شدن سهمیه بنزین تاکسی‌ها در دستور کار ستاد هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفت، به طوری که همزمان با آغاز فصل گرما و افزایش مصرف بنزین در خودروها به دلیل استفاده از کولر در استان‌های گرمسیر همچون خوزستان، تاکسی‌های برون‌شهری این استان در اولویت اجرای این طرح قرار گرفتند.

در حال حاضر طرح منطقه‌ای شدن سهمیه بنزین تاکسی‌ها به دستور احمدی‌نژاد به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ابلاغ و در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها تصویب شده است.

پیگیری‌های خبرنگار مهر از سطح دولت نشان می‌دهد تا ۴۸ ساعت آینده به طور رسمی جزئیات سهمیه‌های جدید بنزین خودروها به طور رسمی توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اعلام خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین