کد خبر: ۱۳۱۰۴۲
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۷

سرمايه‌گذاری برای نابودی خليج فارس

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مسئول ایرانی هماهنگ‌کننده سازمان منطقه‌ای محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان (راپمی) اقدام کشورهای حاشیه خلیج فارس را برای جزیره‌سازی، سرمایه‌گذاری در جهت نابودی آن عنوان کرد.

"حسن محمدی" گفت: فعالیت‌های ناشی از حرکت شناورهای نفتی و تجاری و اب توازن کشتی‌ها،گونه‌های مهاجم و نیروگاه‌های و زیردریایی‌های هسته‌ای، از جمله خطراتی است که درحال حاضر اکوسیستم خلیج فارس را به شدت مورد تهدید قرار داده است.

"وی در کارگاه آموزشی که به منظور بررسی وضعیت خلیج فارس در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: عکس‌العمل‌ و زمان رسیدگی در برابر یک حادثه در محیط خلیج فارس متفاوت است اما هیچ چیز مانند پیش‌گیری نیست.

مسوول ایرانی هماهنگ کننده راپمی همچنین گفت: اگر 40 سال پیش 1 میلیون تومان برای آلودگی تهران خرج می‌شد، اکنون وضعیت فعلی پیش نمی‌آمد؛ اگر تمام بودجه مملکت را تا 40 سال آینده خرج کنیم، نمی‌توانیم به هوای 40سال پیش برسیم.

محمدی با انتقاد از جزیره سازی‌ها در سواحل جنوبی خلیج فارس گفت: کشوری مانند بحرین میلیاردها تن خاک و سنگ در خلیج فارس می‌ریزد تا آن را خشک کند وجزیره ماهی درست کند.

وی ادامه داد: قطر هم خلیج فارس را خشک می‌کند تا فرودگاه بین المللی بسازد، در صورتی که ژاپن فرودگاه معلق می‌سازد تا به سواحلش و دریایش آسیب نرسد.

مسوول ایرانی هماهنگ کننده راپمی گفت: سال 1973 تا 2011 چندین جزیره مصنوعی در امارات ایجاد شده است به طوری که جزیره نخل بهترین و مهمترین بسترهای زیستی صدف‌های مرواید ساز را نابود کرد و بسترهای جلبکی را از بین برد.

محمدی افزود: ساخت جزیره جبل العلیم نیز بزرگترین سواحل مرجانی را در سواحل خلیج فارس برای همیشه کشت.

هماهنگ کننده راپمی‌در ایران تصریح کرد: طبق پایش‌های انجام شده تنها 3 درصد مرجان‌های خلیج فارس کمتر در معرض خطر نابودی هستند در حالی که 97 درصد درخطر نابودی قرار دارند.

او با اعلام آماری از بانک جهانی پول گفت: بازسازی عراق 53 میلیون دلار هزینه می‌خواست در حالی که ساخت یکی از جزایر نحل درامارات100 میلیون دلار هزینه برده است.

محمدی تاکید کرد: شکست اقتصادی و بحران جهانی ناشی از آن موجب شد تاپروژه‌های بسیاری در خلیج فارس خوشبختانه اجرا نشود و اکوسیستم خلیج فارس نجات پیدا کند.

به گفته محمدی اگر شکست اقتصادی پیش نمی‌آمد قراربود 320 جزیره در سواحل امارات ساخته شود که معلوم نبود چه بلایی سر محیط زیست منطقه بیاورد.

او تصریح کرد: البته طبق گفته امیر دبی این ساخت و سازها تنها 10 درصد از تحقق رویاهای آنها برای ساخت و ساز جزایر مصنوعی در دنیاست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین