کد خبر: ۱۳۱۱۸۰
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۳

روش شهید بهشتی درباره حجاب زنان چه بود؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بیش از سی سال از عمر جمهوری اسلامی می‌گذرد و پیوسته این سوال مطرح بوده و هست كه شیوه صحیح در برخورد با پدیده بدحجابی چیست و آیا می‌توان زنان را به پوشش اسلامی مجبور كرد؟ 

آنچه در اینجا می‌خوانید، پاسخ شهید بهشتی به این سوال است، جالب است كه خبرنگار این سوال را از وی به عنوان شخصیتی كه در قوه قضائیه مسئولیت دارد، مطرح كرده است، ولی شیوه مورد تایید و تاكید آیت‌الله دكتر بهشتی چیزی جز «بحث قانع كننده» نیست و البته این هم بعد از تشریح نگاه اسلام به كرامت و جایگاه زن انجام می‌شود.

سوال خبرنگار: درباره‌ پوشش اسلامی زنان در دادگستری چه اقدامی به عمل آورده‌اید؟ و آیا زنان را مجبور به پوشش اسلامی خواهید كرد؟

پاسخ آیت‌الله بهشتی: ما براساس بینش اسلامی برای زن كرامت خاصی قائل هستیم. ما معتقدیم پوشش خواهران ما پوششی باشد كه با كرامت آن‌ها سازگارتر باشد. اگر قرار باشد در جامعه، رابطه مرد و زن یک رابطه كار و فعالیت و همكاری و خلاقیت و سازندگی باشد، باید از هر نوع شائبه‌ی دیگر پاک و و منفرد بمانند و طبیعی است كه با آن پوششی كه در اسلام برای زن تعیین شده، این رابطه می‌تواند پاک‌تر و منزّه‌تر بماند. این امری است روشن و هركجا خلاف این گفته شود، قصد مغالطه است. منتها ما در قلمرو مسئولیت خاصمان در قوه قضائیه از خواهران‌مان خواستیم خودشان این كار و پوشش را تا حدّی عمل نمایند؛ اما اگر كسی عمل نكرد، ما چه خواهیم كرد؟ باید بگویم كه روش من در زندگی چنین بوده است كه با كلیه اشخاص از هرگروه به بحث اقناعی پرداخته‌ام. من حاضرم در فرصت مناسب با این خواهران به گفت‌وگو بنشینم و امیدوارم كه آنان را قانع به پوشش اسلامی نمایم.

(منبع: سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید بهشتی از انتشارات مركز اسناد اسلامی، ج3، ص600)
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین