کد خبر: ۱۳۲۱۱۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲
روز‌شمار‌خاطرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی / ۱۷ مرداد ۱۳۶۵:

خواست هاشمی از میرحسین موسوی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در منزل بودم. بیشتر وقتم به مطالعه گذشت. در جریان امور جنگ و مقابله به مثل تجاوزهای عراق قرار گرفتم. دستور زدن مراکز صنعتی بصره با توپ و حمله هوایی به مراکز اقتصادی داده‌ایم که اجرا می‌شود. عصر آقای [عبدالمجید]معادیخواه آمد. درباره بنیاد تاریخ بحث شد. 

به نخست وزیر گفتم به کنگرلو بگوید تا آمدن هواپیمای دوم حامل [موشک]تاو و لامپ P.R پول قطعات هاک آمریکایی‌ها را نپردازد. شب خبر دادند هواپیمای حامل قطعات موشک اسکاد-بی از لیبی برگشته است. خوشحال شدم. از همکاری لیبیائی‌ها مطمئن نبودم.

۱- در پی دستگیری یک جاسوس آمریکایی به نام «جان پاتیس» که به عنوان مهندس مخابرات برای یک شرکت مقاطعه کار بین‌المللی در ایران کار می‌کرد، امروز رادیو آمریکا به نقل از وزارت خارجه این کشور گفت: «سفارت سوئیس در ایران می‌کوشد یک مهندس آمریکایی مخابرات را که شش هفته پیش به اتهام جاسوسی دستگیر شد، آزاد کند. به گفته یک سخنگوی وزارت خارجه، سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است نتوانسته است با مهندس ۴۹ ساله به نام «جان پاتیس» ملاقات کند». 

رادیو آمریکا همچنین به نقل از روزنامه واشنگتن پست گفت: «جان پاتیس هنگامی که با یک پاسپورت جعلی ایتالیایی دستگیر شد، در مرکز مخابرات بین‌المللی ایران در اسدآباد کار می‌کرد. ماه گذشته (۲۷/۴/۱۳۶۵) علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «یک آمریکایی با گذرنامه جعلی ایتالیایی به اتهام جاسوسی در بازداشت به سر می‌برد.»
 
وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید پاتیس کارمند دولت آمریکا نیست. خواهر پاتیس جاسوس آمریکایی نیز دستگیری وی را نوعی سوء تفاهم خواند و گفت: «برادرم در زمان حمله هواپیماهای عراقی به اسدآباد، برای انجام دادن مأموریتی به اهواز رفته‌بود و این امر باعث توهم مقامات ایرانی مبنی بر جاسوسی وی برای آمریکا شده‌است.

منبع متن روزشمار: کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۵ " اوج دفاع " – دفتر نشر معارف انقلاب
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
0
1
نخست وزیر محبوب فراموشت نمی کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
0
1
سلام
برنازنین مرد این سرزمین بشدت تشنه دیدار توام .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
0
1
موسوی محبوب دلها
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین