کد خبر: ۱۳۲۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۳

فعال هندی از ترک زندان خودداری کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقام‌های هندی موافقت کرده‌اند آنه هزاره، فعال مدنی سرشناس که به خاطر برنامه اعتصاب غذای نامحدود علیه لایحه مبارزه با فساد دولت بازداشت شده را آزاد کنند اما وی از ترک محل بازداشت خود خودداری کرده است. 

آقای هزاره، ۷۴ ساله، همچنان تاکید دارد که باید اجازه یابد در پارکی در دهلی نو، پایتخت، "روزه تا سرحد مرگ" بگیرد.

اعتصاب غذای این فعال در ماه آوریل سال جاری به تدوین پیش‌نویس قانون مبارزه با فساد منجر شد اما آنه هزاره تدابیر مندرج در این لایحه را ناکافی می‌داند. 

روز سه شنبه (۱۶ اوت)، در حالی که آنه هزار در بازداشت به اعتصاب غذای خود ادامه داد، هزاران نفر از طرفدارانش به خیابان‌ها ریختند و علیه دولت شعار دادند. 

پلیس هند دست‌کم ۱۴۰۰ نفر را بازداشت کرد که بنا بر گزارش‌ها اکثر آنها آزاد شده‌اند. 

آنه هزاره، لایحه پیشنهادی دولت در زمینه مبارزه با فساد را "شوخی بی‌رحمانه‌ای" خوانده و مبارزه با فساد را "دومین جنگ استقلال" هند توصیف کرده است. 

دولت هند می‌گوید آقای هزاره، با تصمیم به اجرای برنامه اعتصاب غذا تهدیدی برای امنیت عمومی کشور به شمار می‌آید. 

آنه هزاره قصد داشت سه شنبه در پارکی در دهلی دست به اعتصاب غذای نامحدود بزند اما پلیس به او مجوز اعتصاب غذای بیش از سه روز را نداد. 

پی چیدامبارام، وزیر کشور هند به خبرنگاران گفت: "این دولت، مخالف اعتراضات دموکراتیک و صلح‌آمیز نیست و اعتصاب غذای آقای هزاره اگر در چارچوب قانون باشد، قابل قبول است." 

آخیل گوگوی، از نزدیکان آنه هزاره به خبرگزاری فرانسه گفته است ماموران لباس شخصی، آقای هزاره را در منزلش در دهلی بازداشت کرده و او را با یک خودروی بدون پلاک با خود بردند. 

گزارش‌ها حاکیست که آقای هزاره در یک ساختمان دولتی تحت نظر است.
هواداران او می‌خواهند به دیوان عالی هند شکایت کنند. 

مدیرکل ارشد وزارت کشور هند گفته است آقای هزاره به این دلیل بازداشت شده که قصد داشت دستورات بازدارنده در این باره را نقض کرده و در پارکی در دهلی اعتصاب غذا کند. 

پلیس هند، شش شرط برای اعتصاب غذای آقای هزاره گذاشته بود: این اعتصاب غذا به سه روز محدود باشد، بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر در پارک جمع نشوند و خودروهای محدودی در نزدیکی این محل، پارک شود. 

جنبش "غیرقابل توقف" 

آنه هزاره گفته است جنبش ضدفسادی که شکل گرفته، با بازداشت او متوقف نخواهد شد. 

این فعال ضدفساد هندی در یک پیام ویدیویی ضبط شده که در سایت یوتیوب منتشر شده گفته است "میلیون‌ها نفر به جنبش ضد فساد پیوسته‌اند. نبرد ادامه خواهد داشت و افراد بیشتری با خطر بازداشت و زمانی فرا می‌رسد که زندان‌های هند دیگر جایی نخواهند داشت." 

پراشانت بوشان، وکیل و از هواداران آقای هزاره گفته است بازداشت او نشان می‌دهد که دولت هند "به حقوق دموکراتیک مردم، احترام نمی‌گذارد." 

پراناب کومار موکارجی، وزیر دارایی هند گفته است هیچ‌کس با بازداشت آقای هزاره، در پی فرو نشاندن صدای اعتراضات نیست. 

این مقام هندی گفت: "این حق مشروع هر فرد است که اعتراض کند اما در عین حال باید قوانین و مقررات را هم در نظر گرفت. اگر پلیس بر این باور است که اعتراضی می‌تواند منجر به بروز مشکلی شود، می‌تواند رعایت شرایط خاصی را مطالبه کند." 

روز دوشنبه، مانموهان سینگ، نخست وزیر هند گفت که دست زدن به اعتصاب غذا توسط فعالان کمکی به مبارزه با فساد نمی‌کند. 

آقای هزاره می‌گوید فردی که برای مقابله با فساد پیشنهاد شده باید بتواند از تمامی مقامات از جمله نخست وزیر و قضات تحقیق کند. 

او از ماه ها پیش گفته بود برای سفت و سخت تر کردن قوانین مبارزه با فساد و وضع قانون ویژه برای انتصاب فردی به عنوان مرجع رسیدگی به شکایات از دستگاه‌های دولتی (آمبودزمن)، دست به "روزه تا سرحد مرگ" خواهد زد. 

هند اخیرا شاهد چند مورد رسوایی مرتبط با فساد در سطوح دولتی بوده است.
منتقدان دولت هند می‌گویند این رسوایی‌ها، به فرهنگ فراگیر فساد در دولت مانموهان سینگ بر می‌گردد. 

نتایج یک تحقیق که اخیرا در هند انجام شده، نشان می‌دهد که زیان فساد مالی در هند به میلیاردها دلار بالغ می‌شود و رشد اقتصادی را مورد تهدید قرار می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین