کد خبر: ۱۳۳۶۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲

شاخص فلاکت همچنان بالا می‌رود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شاخص فلاکت*(Misery Index) که از حاصل جمع نرخ بیکاری و تورم به دست می‌آید، بار دیگر سیر صعودی به خود گرفته است. 

بنابر بر اعلام رسمی بانک مرکزی که این روزها مشخص شده در مقایسه با مرکزآمار ایران، نرخ تورم خوشبینانه‌تری را اعلام می‌کند، نرخ تورم سال ۸۹ حدود ۱۲٫۴ درصد بوده است. همچنین رییس مرکز آمار که مسئول محاسبه و برآورد نرخ بیکاری است، چندی پیش با حضور در جمع نمایندگان مجلس، نرخ بیکاری سال ۸۹ را ۱۳٫۵ درصد اعلام کرد.

لذا شاخص فلاکت سال ۸۹ حدود ۲۵٫۹ به دست می‌آید. اما مسأله این جاست که عادل‌آذر، رییس مرکز آمار ایران در همان جلسه اعلام کرده است که نرخ تورم تیرماه به نزدیکی ۲۰ درصد یعنی حدود ۱۹٫۶ درصد رسیده است. البته او با خوش بینی گفته بود که نرخ بیکاری در سال جاری ۱۱ درصد خواهد بود.

بر این اساس، مطابق گزارش مرکز آمار ایران، شاخص فلاکت در سال ۹۰ تاکنون به ۳۰٫۶ درصد رسیده است.

البته شاید این شاخص با لحاظ نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی قدری بدبینانه به نظر برسد ولی محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی امروز نرخ تورم مرداد ماه را ۱۷٫۲ درصد برآورد کرد.

لذا شاخص فلاکت بر پایه نرخ تورم بانک مرکزی و نرخ بیکاری مرکز آمار ایران هم ۲۸٫۲ درصد به دست خواهد آمد.

سال             شاخص فلاکت
۸۴                 ۲۱٫۹ 
۸۵                ۲۳٫۲
۸۶                 ۲۸٫۹
۸۷                ۳۵٫۹
۸۸                ۲۲٫۷
۸۹                ۲۵٫۹            
۹۰           ۳۰٫۶ یا ۲۸٫۲

*گفتنی است، نحوه محاسبه شاخص فلاکت که در سال ۱۹۶۰ از سوی آرتور اوکان ارایه شده، این روزها تغییر کرده است. در حال حاضر درصد نسبت کسری بودجه دولت به تولید ناخالص داخلی به اضافه نرخ بیکاری، چارچوب محاسبه شاخص فلاکت را تشکیل می‌دهد. اما به دلیل دسترسی نداشتن به رقم کسری بودجه دولت ناگزیر همان رابطه قدیمی همچنان در مورد اقتصاد ایران به کار گرفته می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین