کد خبر: ۱۳۶۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۴

یک جسم سه تنی دیگر، در راه زمین!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دانشمندان در مورد احتمال برخورد تلسکوپ فضایی سه ‌تنی خارج از کنترل که با سرعت به سوی زمین روانه است، هشدار دادند. 

تلسکوپ پرتو ایکس آلمانی «روسات (ROSAT)» که با فناوری انگلیسی و آمریکایی ساخته شده، از سال 1990 در مدار زمین حاضر بوده و اطلاعات ذی‌قیمتی را در مورد ستارگان ارائه کرده است؛ اما دانشمندان از سال 1999 ارتباط خود را با این ماهواره از دست دادند. 

اکنون کارشناسان بر این باورند که این جسم خارج از کنترل، در اواخر ماه جاری میلادی وارد جو زمین خواهد شد. 

مرکز هوافضای آلمان هشدار داده که 30 بخش جداگانه با وزن کلی 1.6 تن ممکن است به سطح زمین برسند. 

به گفته آنها، ‌ممکن است آینه مقاوم در برابر حرارت روسات در زمان ورود مجدد به جو از بین نرفته و همچنین شاید ذراتی به تیزی تیغ نیز در میان این ضایعات وجود داشته باشند. 

این در حالیست که «هاینر کلینکراد» از سازمان فضایی اروپا اطمینان داد: تاکنون در بیش از 50 سال تاریخچه این سازمان، هیچ فردی در معرض آسیب از برخورد ضایعات فضایی قرار نگرفته است. 

روسات در سال 1990 از مرکز پرواز فضایی کیپ کارناوال برای ماموریتی که در ابتدا 18 ماه در نظر گرفته شده بود، به فضا پرتاب شد. 

این تلسکوپ در حقیقت بیش از هشت سال به ماموریت خود ادامه داد تا در فوریه 1999 خاموش شد. اکنون انتظار می‌رود که این جسم زمانی بین اکنون تا ماه دسامبر با زمین برخورد کند. 

احتمال آسیب دیدن افراد از این ضایعات بسیار پایین بوده، اما ارائه‌دهندگان خدمات اورژانس در آلمان در حال تمرین رزمایش‌هایی برای مقابله با شرایط احتمالی آسیب‌دیدگی هستند. هرچند هیچ شاهدی در مورد محل احتمالی ورود این تلسکوپ خاموش وجود ندارد. 

ماه گذشته سازمان فضایی آلمان برآورد کرد که از احتمال برخورد روسات با انسانها، یک در 2000 است. این در حالیست که ناسا در مورد برخورد قبلی ماهواره خود با زمین این احتمال را یک در 3200 اعلام کرده بود. 

ماه گذشته ماهواره شش تنی تحقیقات جو فوقانی (UARS) ناسا با جو برخورد کرده و در جایی در جنوب اقیانوس آرام فرو رفت. 

کلینکراد که ریاست اداره ضایعات فضایی را در سازمان فضایی اروپا بر عهده دارد، در یک ارتباط زنده اینترنتی بر روی سایت مرکز هوافضای آلمان اظهار کرد: پیش‌بینی زمان و مکان ورود روسات به جو به هیچ عنوان ممکن نیست. با نزدیکتر شدن به زمان این ورود مجدد، این تردیدها نیز کاهش خواهد یافت. تا یک یا دو ساعت پیش از ورود این تلسکوپ به زمین نمی‌توان در مورد محل فرود آن نظر قطعی داد. 

در سال جاری تاکنون دو موشک روسی نیز با زمین برخورد کرده‌اند که البته هیچ آسیب و جراحتی در بر نداشته‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین