کد خبر: ۱۳۹۲۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۱

پلیس نیویورک چادرهای معترضان 'اشغال وال‌استریت' را جمع کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نیروهای پلیس نیویورک چادرهای معترضان جنبش موسوم به "اشغال وال‌استریت" را از پارک زوکوتی در منطقه مالی و تجاری این شهر جمع‌آوری کرده‌اند. 

این چادرها از روز هفدهم سپتامبر، حدود دو ماه پیش، توسط کسانی که نظام سرمایه‌داری، شرکت‌های بزرگ و ثروتمندان را عامل بحران اقتصادی و مشکلات مردم می‌دانستند برپا شد، اما مقامات شهری وجود این چادرها را غیربهداشتی توصیف کرده و خواستار برچیدن آنها شدند.

در جریان این عملیات که در ساعات پایانی دیشب انجام گرفت، بیش از ۷۰ نفر از معترضانی که حاضر نشدند به صورت مسالمت‌آمیز محوطه پارک را ترک کنند، توسط پلیس دستگیر شدند. 

پلیس پیش از آغاز عملیات جمع‌آوری چادرها از معترضان خواسته بود که تا ساعت یک بامداد محوطه را ترک کنند. 

جنبش موسوم به اشغال وال استریت که از نیویورک آغاز شد، الهام‌بخش حرکت‌های مشابهی در سراسر جهان بوده است. 

چادرهای معترضان در اوکلند در ایالت کالیفرنیا نیز در بامداد دوشنبه توسط پلیس جمع‌آوری شد. 

پلیس نیویورک پیش از آغاز عملیات جمع‌آوری چادرها در اعلامیه‌ای به معترضان گفته بود: "شهرداری معتقد است که ادامه اشغال پارک زوکوتی از لحاظ بهداشتی و خطر آتش‌سوزی مشکلاتی را ایجاد کرده است". 

دفتر مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک در پیامی اینترنتی که در توئیتر منتشر شد، اعلام کرده است که معترضان باید موقتاً چادرهای خود را جمع کنند، اما پس از نظافت محوطه می‌توانند به این مکان بازگردند.

البته پلیس در اعلامیه خود اعلام کرد که معترضان در بازگشت به این پارک اجازه ندارند دوباره برای اقامت در این محوطه چادر بزنند. 

حکم دادگاه به نفع معترضان برای نصب دوباره چادرها در پارک
در تحولی جدید انجمن ملی وکلا در آمریکا اعلام کرده که موفق شده از دادگاهی در نیویورک، مجوز بازگشت معترضان به پارک زوکوتی را برای نصب دوباره چادرهای‌شان بگیرد. 

این انجام اعلام کرده که اکنون با حکم جدید، مقامات شهرداری نیویورک نخواهند توانست قوانین پارک را در مورد معترضان اشغال وال‌استریت اعمال کنند. 

در همین حال مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک می‌گوید از این حکم باخبر است اما تا این لحظه متن آن را ندیده است. او افزوده است که شهرداری قصد دارد حکم جدید را در دادگاه به چالش بکشد. 

فیلم زنده‌ای که توسط معترضان در هنگام ورود پلیس به پارک در اینترنت پخش شد، معترضان را در حالی نشان می‌داد که شعار می‌‌دادند: "هر روز، هر هفته، اشغال وال استریت" و "جهان نظاره‌گر است". 

در جریان عملیات پلیس، محوطه اطراف پارک بسته شده بود و خبرنگاران حق ورود به این منطقه را نداشتند. بعضی از معترضان می‌گویند پلیس برای متفرق کردن آنها از اسپری فلفل کرده و به شکلی قابل توجه، به اعمال زور متوسل شده است. 

پل براون، یکی از سخنگویان پلیس نیویورک در این مورد گفته است که پس از ابلاغ دستور پلیس، بیشتر معترضان تخلیه پارک را آغاز کردند، اما گروه کوچکی از آنها با پلیس همکاری نکردند. 

بعضی از این معترضان خود را با زنجیر به درختان پارک بسته بودند، اما در نهایت پلیس زنجیرها را پاره کرد و آنها را از پارک بیرون برد.

سازمان‌دهندگان این اعتراضات در بیانیه‌ای اعلام کرده‌‌اند که حتی اگر بیرون کردن مردم از لحاظ فیزیکی ممکن باشد، "نمی‌توانید جلوی آگاهی را بگیرید و اندیشه‌ای را که زمان تبلور آن فرارسیده، از فکرها بیرون کنید".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین