کد خبر: ۱۳۹۳۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳

بازداشت گسترده هواداران جنبش "اشغال وال‌استریت"

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در روز پنج‌شنبه ۱۷ نوامبر و در دومین ماه تولد جنبش "اشغال وال‌استریت" در شهرهای مختلف آمریکا تظاهرات علیه نابرابری اقتصادی برگزار شد. در این تظاهرات بیش از ۳۰۰ نفر از هواداران جنبش اعتراضی دستگیر شدند.

بیش از ۳۰۰ نفر از معترضان جنبش "اشغال وال‌استریت" در روز پنج‌شنبه ( ۱۷ نوامبر/۲۶ آبان) در نیویورک و دیگر شهرهای آمریکا دستگیر شدند. بیشتر آنها به علت انسداد خیابان‌ها و ایجاد ترافیک در شهر بازداشت شدند. گفته می‌شود پنج مامور پلیس نیز در درگیری‌ها زخمی شدند.

چندین هزار نفر دیروز در نیویورک و برخی دیگر از شهرهای آمریکا تظاهرات کردند. از تولد جنبش "اشغال وال‌استریت" حدود دو ماه می‌گذرد و تظاهرات گسترده دیروز نشانه‌ای از آن بود که این جنبش سر توقف ندارد. 

شهرهایی نظیر نیویورک٬ لوس‌آنجلس٬ شیکاگو٬ سیاتل٬ لاس‌وگاس٬ بوستون٬ واشنگتن و پورتلند به مناسبت دومین ماه شروع جنبش "اشغال وال‌استریت" شاهد تظاهرات بود. تظاهرات در بیشتر موارد صلح‌آمیز انجام گرفت. بیشتر دستگیری‌ها مواردی از قبیل اختلال در ترافیک را شامل می‌شده است.

بیش از هزار تظاهرات‌کننده در حالی که شعار "هر روز٬ هر هفته٬ وال‌استریت را تعطیل کنید" سر داده بودند ابتدا در منطقه تجاری منهتن نیویورک جمع شدند و سپس ایستگاه‌های مترو را اشغال کردند.

با تاریکی هوا در شهرهای مختلف آمریکا ائتلافی از اتحادیه‌ها و گروه‌های مترقی به تظاهرات‌کنندگان پیوست تا با دیگران بر علیه بیکاری شعار دهد.

جنبش "اشغال وال‌استریت" در هفدهم سپتامبر در اعتراض به نابرابری‌های اجتماعی و فساد در سطوح عالی در مرکز تجاری نیویورک شکل گرفت. این جنبش به رغم برخورد پلیس به دیگر شهرها نیز گسترش یافت.

روز گذشته در حالی نیویورک و دیگر شهرها به طور گسترده‌ای ناآرام بود که تنها دو روز پیش از آن پلیس با یورش به محل استقرار طرفداران جنبش، در پارک زوکوتی در منهتن نیویورک آن‌جا را از اعضای جنبش تخلیه کرده بود. 

بر اساس گزارش‌ها برخی از دستگیری‌های روز گذشته خونین بوده است. یک مرد که مایعی٬ احتمالاً سرکه٬ را به صورت پلیس‌ها می‌پاشیده دستگیر شده است. بسیاری از تظاهرات‌کنندگان همراه با خود شیشه سرکه به عنوان ضد اسپری فلفل حمل می‌کنند.

تظاهرات‌کنندگان در روز پنج‌شنبه در محدوده وال استریت موجب توقف حرکت وسایل حمل و نقل شده بودند با این‌همه پلیس در محدود کردن تظاهرات در چند خیابان موفق بود.

شهردار نیویورک٬ مایکل بلومبرگ٬ به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت «پلیس انتظار ۱۰ هزار نفر را بر اساس آن‌چه فعالان جنبش به صورت آن‌لاین بیان کرده بودند٬ داشته است. به گفته وی اما آن‌ها با «حداقل اختلال» مواجه شدند. او بیان داشت که «بیشتر تظاهرات‌کنندگان از رفتاری مسئولانه برخوردار بوده‌اند.»

در میان تظاهرات‌کنندگان نیویورک یک پلیس بازنشسته نیز بوده است که با اونیفورم خود در تظاهرات شرکت جسته و دستگیر شد. در این روز برخی چهره‌های سینما و محبوب کشور آمریکا نیز در میان تظاهرات‌کنندگان دیده شدند. 

بخشی از تظاهرات‌کنندگان در روز گذشته شعار «ما ۹۹ درصد هستیم» سر دادند که نشان از اعتراض آن‌ها به تجمع منابع اقتصادی در دست اندکی از اقشار است.

تاکنون در بسیاری از کشورهای دنیا نظیر استرالیا، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، ایرلند و پرتغال با الهام‌گرفتن از جنبش اعتراضی در امریکا٬ تظاهرات مشابه‌ای برگزار شده است.

هواداران جنبش "اشغال وال استریت" در آمریکا در پی برنامه‌ریزی گام بعدی خود برای پیشبرد این جنبش هستند. گفته می‌شود تعداد تظاهرات‌کنندگان در روز گذشته کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی بوده است٬ اما به نظر می‌رسد که این جنبش در تلاش خود برای نمایش عمومی موفق بوده است.

در لوس‌آنجلس حدود ۵۰۰ نفر تظاهرات کردند که بیش‌از ۲۰ نفر دستگیر شدند. از دیگر شهرها نیز خبر دستگیری وجود دارد و بیش‌ترین تعداد دستگیری‌ها در نیویورک بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین