کد خبر: ۱۳۹۶۳۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۱

آخرین طلوع خورشید پائیزی ۲۰۱۱ در شمال نروژ / عکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ساکنان شهر ترومسا در شمال نروژ امروز شاهد آخرین طلوع خورشید پاییزی بودند. این شهر در عرض جغرافیایی ۶۹٫۷ درجه شمالی واقع است و خورشید امروز ۵ دقیقه قبل از ظهر طلوع و ۵ دقیقه پس از آن غروب کرد.

با توجه به عرض جغرافیایی این منطقه، خورشید از اول آذر تا اول بهمن زیر افق باقی می‌ماند و غیر از چند ساعت که گرگ‌ومیش است، دیگر ساعات شبانه‌روز تاریکی مطلق بر این منطقه حکمفرماست. هرچه عرض منطقه شمالی‌تر باشد، تعداد روزهای تاریکی و ساعت‌های تاریکی مطلق در شبانه‌روز افزایش می‌یابد، تا جایی‌که در قطب شمال، خورشید از اوایل مهرماه غروب می‌کند و چند روز پیش از اول فروردین دوباره طلوع می‌کند. در قطب شمال از اواسط آبان تاریکی مطلق حاکم می‌شود و تا اواسط بهمن ادامه می‌یابد.

مرز مشاهده این پدیده، مدادر ۶۶٫۵ درجه شمالی است که مدار قطبی نیز نامیده می‌شود. دلیل بروز این پدیده انحراف محور دوران وضعی زمین به مقدار حدود ۲۳٫۵ درجه از محور عمود بر دایره‌البروج است که عامل اصلی پدیدآمدن فصول در زمین نیز هست.

شایان ذکر است که این اتفاق‌ها به همین ترتیب در شش‌ماه اول سال شمسی (سه ماهه دوم و سوم بر اساس تقویم میلادی) برای نیم‌کره جنوبی رخ خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین