کد خبر: ۱۴۰۹۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۱

چگونه روبان سفید نماد معترضان روسیه شد؟

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: نارضایتی در روسیه در حال گسترش است، چه در اینترنت و چه در خیابان، چرا که هزاران نفر به آنچه تقلب در انتخابات پارلمانی یکشنبه هفته پیش می دانند، اعتراض دارند. 

چندین گروه معترض در اینترنت شکل گرفته است. آنها از مردم می‌خواهند برای نشان دادن همبستگی خود با معترضان، روبان سفید ببندند.

به نظر می‌رسد روبان سفید تقلیدی از نماد انقلاب‌های جمهوری‌های شوروی سابق است: نارنجی در اوکراین، گل سرخ در گرجستان و گل لاله در قرقیزستان. 

حالا روبان‌های سفید نه تنها در وبلاگ‌ها، بلکه روی وسایل نقلیه و لباس روس‌ها دیده می‌شود. 

آلنا، راننده تاکسی که اهل شهر ماگادان در شرق دور روسیه است، می‌گوید: "دیروز به فروشگاه رفتم و ۲۵ سانتی متر روبان سفید خریدم و به آنتن ماشینم بستم. برای من روبان سفید، نشانه‌ای بصری از اعتراضم است." 

او می‌افزاید: "من انقلاب نمی‌خواهم، ولی می‌‌خواهم انتخابات جدیدی در روسیه برگزار شود، انتخاباتی که آرای مردم را نمی‌دزدند." 

آلنا از طریق شبکه اجتماعی مجازی توییتر با کارزار روبان سفید آشنا شد. 

ویتالی از شهر تولای روسیه می‌گوید: "من روبان را به کیفی که برای حمل اسناد و مدارک به سرکار می برم، بستم. مردم از من می‌پرسند که این چیست که از کیف تو آویزان است؟ و من جواب می‌دهم که آن موضع سیاسی ام به عنوان یک شهروند است." 

ویتالی که مدیر رستوران است، می‌گوید که در تظاهرات شهرش علیه نتایج اعلام شده انتخابات پارلمانی روسیه شرکت می‌کند. او می‌افزاید که اگر در شهرش تولا تظاهراتی برگزار نمی‌شد، حتماً به مسکو می‌رفت تا آنجا به معترضان بپیوندد. 

او تمام اخبار اعتراض را از طریق توییتر دنبال می‌کند، شبکه‌ای که به یکی از منابع اصلی خبررسانی معترضان روس بدل شده و برای همین حامیان حکومت با ارسال "اسپم" (پیام‌های هرز) می‌کوشند به جنگ مخالفان ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، بروند. 

ویتالی می‌گوید: "برای من روبان سفید، نماد مخالفت با انتخاباتی است که تازه برگزار کردیم. هیچ کسی قصد ندارد نظام اجتماعی کنونی را تضعیف کند، اما جامعه مردم‌سالاری که این همه سال برای ایجادش زحمت کشیدیم، انتخابات نامنصفانه را تاب نمی‌آورد." 

به گفته ویتالی، طرفداران کارزار روبان سفید، ضرورتا مخالف آقای پوتین یا دمیتری مدودیف، رئیس‌جمهور روسیه نیستند. آنها صرفاً خواهان "انتخابات صادقانه و عادی" هستند. 

اما این کارزار بین همه روس‌ها محبوب نیست. 

آرینا، از کاربران توییتر، می‌گوید: "تا آنجا که عقلم قد می‌دهد، روبان سفید نماد انقلاب است، حالا می‌خواهد سفید باشد، سفید برفی یا هر رنگ دیگری، و روسیه اصلاً نیازی به انقلاب ندارد." 

چندین نفر از مجریان شبکه تلویزیونی خصوصی "دوژد" (باران) در سرکار روبان سفید به لباسشان بسته‌اند. سوتلانا دویلا، مدیر هنری این شبکه، نیز یک روبان سفید به سینه‌اش سنجاق کرده است. 

او می‌گوید: "برای من، از بسیاری جهات، نماد شفافیت و روشنی است. هر چقدر افراد بیشتری روبان سفید ببندند، روشن‌تر می‌شود که هیچ کسی نتایج انتخابات و تقلب را قبول ندارد."

اطلاعات مربوط به این کارزار، از طریق شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود. 

آرسن روازوف، که در صفحه فیس بوک خود درباره "انقلابی برفی" نوشته، می‌گوید: "ایده روبان سفید از مدتی قبل مطرح شده بود."
او از مردم مسکو خواست که روبان‌های سفید را به کیف دستی، دست و یقه لباس خود ببندند. 

همچنین نشانه‌هایی هست که قدمت این نماد اعتراضی به دو ماه پیش بازمی‌گردد. وبلاگ "بلایالنتا" (روبان سفید) از ۹ اکتبر راه‌اندازی شده بود. گردانندگانش پیشنهاد کردند که همه مخالفان انتخابات پارلمانی روسیه شروع به استفاده از این نماد کنند. 

یکی از نویسندگان این وبلاگ نوشته است: "اسمم الناست و در مسکو زندگی می‌کنم. مانند بسیاری از شما، هرگز به سیاست فکر نمی کردم و هرگز عضو حزبی نبودم. مانند بسیاری از شما، پس از آن که دیدم رهبران کشورمان علناً، در مقابل چشم همه، سمت خود در کرملین را به همدیگر دادند، متوجه شدم باید کاری کرد."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین