کد خبر: ۱۴۲۸۵۸
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۴
علی دایی:

به خاطر مردم از مایلی کهن شکایت کردم

برای حمایت دنیزلی به استادیوم می روم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  علی دایی می‌گوید: این تنها باری بود که اصلاً دوست نداشتم در مراسم بهترین‌‌های دنیا شرکت کنم.

فرهاد عشوندی، علی دایی، بعد از حضور پرافتخار در مراسم بهترین‌‌های دنیا، برای دقایقی رو در روی ما نشست. چند ساعت بعد از بازگشت به تهران، از او درباره این مراسم پرسیدیم. جلو رفتیم و به بحث داغ دعوای او و محمد مایلی‌کهن رسیدیم. علی دایی که در مقطعی مقابل او سکوت کرده بود، حالا دیگر دلیلی برای سکوت نمی‌بیند‌‌: «وقتی این‌طور توهین کرد، باید از خودم دفاع می‌کردم.» سرمربی راه‌آهن، به سؤالات دیگری هم پاسخ داد، درباره پلیدی‌‌های فوتبال، شکست راه‌آهن مقابل ملوان بدون او و سرانجام دنیزلی و پرسپولیس. گفت‌وگوی اختصاصی خبرورزشی با دایی نزدیک به یک ساعت طول کشید:
***
*دوباره مسی عنوان بهترین بازیکن جهان را از آن خود کرد. شما هم در مراسم بهترین‌‌های دنیا حضور داشتید و این خودش برای ما یک افتخار است. به‌هر‌حال شما عضو کمیته فنی فیفا هستید که جایگاه بسیار خوبی است. 

خواهش می‌کنم، شما خیلی لطف دارید. اگر من به چیزی رسیده‌ام فقط خواست خدا بود. خدا بود که در حق من لطف کرد. مثل 5، 6 سال گذشته که در مراسم بهترین‌‌های دنیا شرکت داشتم، خب امسال هم بودم. غیر از مسی که معلوم بود قطعاً بهترین بازیکن دنیا می‌شود، حضور ژاپن بسیار جالب بود. این کشور سه کاندیدا داشت که واقعاً برای خود من باعث افتخار بود. شما نگاه کنید، بهترین بازیکن زن دنیا، یک ژاپنی شد. فدراسیون فوتبال این کشور هم کاندیدای بهترین فدراسیون دنیا بود. همان‌طور که متوجه شدید بهترین سرمربی زن دنیا نیز، سرمربی تیم بانوان ژاپن شد. این خیلی افتخار بزرگی است برای ژاپن و کل آسیا. 

*فکر نمی‌کنید سونامی در ژاپن باعث شد فیفا به آنها توجه زیادی کند؟ 

شما نگاه کنید تیم‌ملی زنان ژاپن در دنیا اول شده، اینکه کار سونامی نیست. مگر سونامی این تیم را قهرمان دنیا کرده است؟ اصلاً نکته‌‌اش همین است که بعد از سونامی، فدراسیون فوتبال ژاپن این کار را کرده و موفق شده تیم‌ملی زنان کشورش را قهرمان دنیا کند. تیم مردان ژاپن هم که بهترین تیم آسیاست و همواره در جام‌جهانی‌خوب کار کرده. به نظر من واقعاً آنها مستحق این عناوین بودند. 

*رئالی‌ها مراسم را تحریم کردند، نه مورینیو بود و نه رونالدو. نبود آنها در زوریخ چه بازخوردی داشت؟ 

خب به خاطر بازی سه‌شنبه شب‌شان بود که نیامدند. اتفاقاً فیفا به صورت مستقیم با آنها صحبت کرده بود. غیر از مورینیو، 4 بازیکن که نتوانستند در مراسم بهترین‌ها حضور داشته باشند، با امکاناتی که فیفا گذاشته بود، به صورت مستقیم با مهمان‌ها حرف زدند و بابت غیبت‌شان در مراسم عذرخواهی کردند. یعنی این‌طور نبود که فکر کنید تحریم کرده‌اند. 

*کلاً انگار مورینیو با فیفا رابطه خوبی ندارد. 

البته او را هم نشان دادند. در کل اینکه فکر کنید تحریمی بوده و نیامدند، درست نیست. اگر بازی نداشتند حتماً به مراسم می‌آمدند. تک‌تک آنها به خاطر غیبت‌شان از مسئولان فیفا و مهمان‌ها عذرخواهی کردند. 

*ما بین کاندیداها تنها یک نفر را داشتیم و او هم کشاورز بود، بازیکن تیم‌ملی فوتسال. واقعاً می‌شود یک روز فوتبال ما هم به سطح فوتسال‌مان برسد؟ ما که فکر می‌کنیم این بیشتر شبیه یک رؤیاست تا واقعیت. 

البته چیزی که در مراسم اخیر من دیدم این بود که فوتسال جایی نداشت. خبری نشد و اصلاً درباره ورزشی غیر از فوتبال حرفی زده نشد. امسال هم مراسم انتخاب بهترین فوتسالیست دنیا نبود، حالا من نمی‌دانم به چه دلیل از قبل بحث آن مطرح شده بود. الان دو سالی هم هست که فرانس فوتبال در این مراسم شرکت می‌کند و به همین دلیل نه از فوتسال حرف زده می‌شود و نه ورزش دیگری. سال قبل هم من ندیدم بهترین فوتسالیست دنیا انتخاب شود. 

*حالا واقعاً امیدی هست که در فوتبال بتوانیم یک روز در این مراسم نماینده‌ای داشته باشیم؟ 

خیلی سخت است، خیلی. 

*هر روز اتفاقات بدی در فوتبال ایران پیش می‌‌آید. معمولاً داریم دعوا می‌بینیم. قبل از سفر شما به زوریخ هم حرف‌‌هایی علیه شما زده شد، از سوی آقای مایلی‌کهن... 

واقعاً تا موقعی که چنین مسائلی در فوتبال ما باشد، به هیچ‌جا نمی‌رسیم. تا موقعی که نتوانیم چشم دیدن هم را داشته باشیم و بزرگ شدن همدیگر را نتوانیم ببینم، وضعیت همین‌طوراست. تا موقعی که حسودی چشم‌هایمان را کور کرده باشد نمی‌توانیم به جایی برسیم و موفق باشیم. اگر می‌خواهیم به اهداف بزرگ برسیم، این راه درستش نیست. 

*همه می‌گویند شما افتخار فوتبال ایران هستید، به ویژه وقتی به چنین مراسم بزرگی می‌روید. این هم بماند که به‌هر‌حال انتقاداتی هم به شما وارد است ولی ما نمی‌توانیم این موضوع را رد کنیم که مثل علی دایی کم در فوتبال وجود دارد. به این زودی علی دایی دیگری در فوتبال ایران نخواهیم داشت.
همه این حرف و حدیث‌ها از تنگ‌نظری است و از افکار کوچک آدم‌ها سرچشمه می‌گیرد. آدم‌‌های بزرگ مطمئناً از اینکه ببیند آدم‌‌های دیگر موفق می‌شوند، خوشحال می‌شوند. این آدم‌‌های کوچک هستند که از موفقیت دیگران ناراحت می‌شوند. بنده این چیز را از زندگی یاد گرفته‌ام و آن را تجربه کرده‌ام. تا موقعی که رفیقت موفق شد و تو خوشحال بودی، آدم بزرگی هستی ولی به محض اینکه احساس ناراحتی کردی شک نکن که تبدیل به آدم کوچکی شده‌ای. این چیزها ثابت شده است. خودم احساس می‌کنم کلاً نباید درباره یک‌سری مسائل حرف زد... 

*البته یک مقطعی بود که شما اصلاً جواب نمی‌دادید و این خیلی خوب بود. 

بله؛ من جواب ندادم اما دیگر نمی‌توانستم سکوت کنم. به من انواع توهین‌ها شد. وقتی این‌طور توهین می‌کنند نمی‌توانم ساکت بنشینم. تنها من نبودم که، راجع به خیلی‌های دیگر هم حرف زدند. بنده احساس کردم باید این جریان یک‌جا قطع شود. الان هم وکیلم دارد به صورت جدی شکایتم را پیگیری می‌کند. 

*فکر کنیم شما قبل از بیانیه آخر آقای مایلی‌کهن رفتید، درست است؟ 

نه؛ آن را هم دیدم و رفتم. دست‌شان درد نکند. اتفاقاً دو سه ساعت بعد از اینکه احضاریه به ایشان ابلاغ شد، بیانیه‌‌اش را صادر کرد! همه‌چیز قانون دارد. صبر و تحمل هم اندازه‌ای دارد. تا حدی آدم به خاطر بزرگ بودن و پیشکسوت بودن، چیزی نمی‌گوید و می‌گذرد ولی دیگر نمی‌شود از همه‌چیز چشم‌پوشی کرد. یک وقتی دیگر فقط تو نیستی و چیزهایی حق جامعه است و حق من نوعی نیست، 
حق مردم است. آن‌وقت است که باید سکوت شکسته شود و حتماً جواب داده شود. من قبلاً سکوت کردم ولی دیگر نمی‌شد و الان دارم از طریق قانونی همه‌چیز را پیگیری می‌کنم. 

*از این بحث‌ها خارج شویم و برسیم به موضوعی که در دو سه هفته گذشته، در فوتبال ایران داغ بوده است‌‌؛ ناپاکی و دلالی. در سه، چهار سال گذشته همواره ابهام‌‌هایی درباره مسئولان فدراسیون، مربیان، بازیکنان، خبرنگاران و... بوده. شما فکر می‌کنید مطرح کردن این قضیه در حالی که همه نشسته‌اند کنار گود و دارند نگاه می‌کنند، کمکی به فوتبال می‌کند؟ 

قطعاً کمک نمی‌کند. اگر ما مطرح می‌کنیم، باید مبارزه هم کنیم. راهش این است که عوامل ناپاک را از فوتبال کنار بگذاریم، کاری که در همه‌جای دنیا انجام می‌شود. 

*آنها خیلی شلوغ‌کاری نمی‌کنند و ما بیشتر می‌بینیم رسیدگی می‌شود ولی در ایران انگار برعکس است. 

بله؛ آنها به موقع شلوغ‌کاری هم می‌کنند ولی ما اگر شلوغ‌کاری می‌کنیم، باید یک کاری هم انجام بدهیم. این نمی‌شود که فقط حرف بزنیم. باید بیاییم و عمل کنیم به حرف‌‌هایی که می‌زنیم در آن صورت می‌توانیم به نتیجه برسیم. اگر قرار باشد همه‌‌اش هیاهو باشد، آنهایی که دارند غیرقانونی عمل می‌کنند در هیاهو خودشان را بالا می‌کشند و وقتی هم می‌بینند برخوردی نمی‌شود، با قدرت به کارشان ادامه می‌دهند. چند سال پیش بود که اتفاقاً برخوردهایی با یک‌سری آدم‌ها شد ولی این برخورد ادامه پیدا نکرد. به نظرم باید آدم‌‌هایی که فعالیت غیرقانونی می‌کنند، کنار گذاشته شوند. 

*درباره خود شما هم گهگاه برخوردهای دوگانه‌ای شد. در همین جریان مایلی‌کهن، خواستند که مصاحبه نکنید. 

من مصاحبه‌ای نکردم بلکه حرف را شخص دیگری زد. شما بروید جست‌وجو کنید و ببینید دعوایی بوده که من شروع‌کننده آن باشم؟ قطعاً به موردی دست پیدا نمی‌کنید چون معمولاً دیگران هستند که دعوا را شروع می‌کنند. من نباید از حق خودم دفاع کنم، موقعی که می‌آیند این‌طور به من توهین می‌کنند؟ وقتی یک‌سری مسائل پوچ و بی‌مورد را عنوان می‌کنند، من نباید بیایم و حرف بزنم؟ قطعاً باید از خودم دفاع کنم، همان‌طور که همه این کار را می‌کنند. 

*نمی‌دانیم این اخبار تا چه حد درست است یا نه‌‌؛ ولی انگار شما هر دو شکایت خود از پرسپولیس و فدراسیون را پس گرفته‌‌اید و بی‌خیال طلب‌هایتان شده‌‌اید. 

نه؛ این‌طور نیست. من از پرسپولیس طلب دارم. اخیراً هم صحبت‌هایی شده است و ان‌شاءا... به زودی این طلب من پرداخت می‌شود. درباره شکایتم از فدراسیون نیز اتفاقی نیفتاده و همه‌چیز مثل سابق است. 

*به‌هر‌حال شما در فیفا نفوذ دارید و می‌توانستید از این نفوذ برای انجام کارهای خود استفاده کنید، درست است؟ 

من احتیاجی به نفوذ ندارم. آدم موقعی از نفوذ خودش استفاده می‌کند که حق نداشته باشد، ولی من حرف حق را می‌زنم. اگر هم به فیفا مدارک را بدهم، شک نکنید کارهایم با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود. ولی من دنبال این نبودم که حق کسی را ناحق کنم. قانون وجود دارد و من از مراجع قانونی برای رسیدگی کمک گرفته‌ام. 

*بازی ملوان را باختید، در حالی که شما روی نیمکت راه‌آهن حضور نداشتید. کمی هم درباره آن مسابقه حرف می‌زنید. 

من هنوز بازی را ندیده‌ام ولی مطمئن باشید این تنها باری بود که اصلاً دوست نداشتم در مراسم بهترین‌‌های دنیا شرکت کنم. خیلی دلم اینجا بود، پیش تیمم. هر دقیقه نتیجه بازی را دنبال می‌کردم. خیلی ناراحت شدم از اینکه سه امتیاز را از دست دادیم. من مطمئن هستم می‌توانیم در بازی‌های بعدی جبران کنیم. 

*راه‌آهن در لیگ‌برتر ماندنی می‌شود؟ 

ما جزو تیم‌هایی خواهیم بود که لیگ را با رتبه یک رقمی تمام می‌کنیم. 

*یک سؤال هم درباره حضور دنیزلی در پرسپولیس می‌پرسیم. یک جورهایی سناریوی اول فصل در ابتدای نیم‌فصل دوم هم تکرار شد. پرسپولیس با باخت آغاز کرد ولی قطعاً شما دوست دارید تیم محبوبتان خوب نتیجه بگیرد، درست است؟ آن هم با دنیزلی...
مطمئناً. دنیزلی یکی از بزرگ‌ترین مربیانی است که به این مملکت آمده و دارد برای ما کار می‌کند. او نیاز به زمان دارد. من، هم کارش را دوست دارم و هم کاراکترش را. آرزوی قلبی‌ام این است که موفق شود و بتواند با پرسپولیس نتایج خوبی به‌دست بیاورد. 

*اگر لازم باشد، برای حمایت او به آزادی می‌روید؟ 

بله، مطمئن باشید. من ایشان را دوست دارم ولی در حال حاضر با راه‌آهن قرارداد دارم و در خدمت این تیم هستم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین