کد خبر: ۱۴۴۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲
مقاله منتشر نشده از حجت الاسلام علي عسگري (نماينده سابق مشهد)

ماجرای طرح سؤال از رئیس جمهور

حجت الاسلام علي عسگري
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیچ فراموشم نمی‌شود شبی را که آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور، در مصاحبه‌ای از طریق صدا و سیما اعلام نمود: «ملوان‌های متجاوز به آب‌های ایران که دستگیر شده‌ و در اختیار ما هستند، به عنوان متجاوز به محدوده و قلمروکشور عزیزمان ایران طبق موازین حقوقی محاکمه خواهند شد.» و فردای آن شب، خود ایشان برای آزادی آنها به بدرقه رفت و ضمن اعطای کادو به آنان، بدون رعایت عرف سیاسی و بین‌المللی در مراسم آزادی متجاوزان شرکت نمود. 

پس از این اتفاق نادر و کم‌نظیر؟! از موضع اصول‌گرایی، در مجلس هفتم اقدام به طرح سؤال از رئیس جمهور نمودیم و طرح یادشده با هشتادوسه امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس گردید. در مقدمه این طرح آمده بود: «امضاءکنندگان طرح سؤال از رئیس جمهور ضمن تأکید بر رعایت مفاد سوگندنامه مذکور در اصل شصت‌وهفتم قانون اساسی و به منظور صیانت از حقوق ملت و تأمین مصالح آنان، با ملاحظه امانت و تقوی در انجام وظایف وکالت و نمایندگی مردم، طرح پیوست را که متضمن ١٦ بند سؤال از رئیس جمهور محترم است، دقیقاً مطالعه و با در نظر گرفتن همه جوانب، آگاهانه آن را امضاء و تا پایان مراحل قانونی بر پیگیری و اجرای آن اصرار می‌ورزند». 

روال کار طرح سؤال در مجلس شورای اسلامی این است که در متن سؤال ابتدا خلاصه سؤال درج و سپس به شرح آن تأکید می‌شود. خلاصه سؤال این بود: «منطق و پشتوانه علمی و نیز مجوز و مستند قانونی برخی از تصمیمات مقطعی و اقدامات شتاب‌زده، خلق‌الساعه، فراسیستمی، غیرکارشناسی و بدون برنامه‌ریزی به شرحی که در زیر بیان می‌شود، چیست؟» و در شرح سؤال آمده بود: «به موجب اصل ششم قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید با اتکاء به آرای عمومی از راه انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، اعضای شوراها یا نظایر این‌ها و یا از راه همه‌پرسی اداره شود. اصل پنجاه‌وهفتم همین قانون نیز مقرر می‌دارد: «قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه که این سه قوا مستقل از یکدیگرند» و با مخاطب قرار دادن رئیس جمهور اعلام گردیده است: براساس مفاد اصل یکصدوبیست‌ویکم قانون اساسی، جنابعالی در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد نموده‌اید که پاسدار نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشید، از هر گونه خودکامگی بپرهیزید و خویشتن را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور نمایید و از قدرتی که مردم به عنوان امانتی به رئیس جمهور سپرده‌اند، هم‌چون امینی پارسا و فداکار نگهداری نمایید. تحقق مفاد سه اصل یاد شده در گرو این است که رئیس جمهور محترم از هر گونه خودمحوری اجتناب و تصمیمات و اقدامات او از منطق و پشتوانه علمی و کارشناسی‌شده لازم برخوردار و بدون تداخل در وظایف و اختیارات قوه مقننه و هماهنگ با نظام حاکم، موضوع اصل پنجاه‌وششم قانون اساسی و در درون سیستم آن هم پس از عبور از فرآیند تصمیم‌سازی به صورت قانونی اتخاذ و به اجرا درآید. متأسفانه برخی از مواضع، تصمیمات و اقدامات جنابعالی در تنافر یا در تقابل با این فرآیند قرار دارد و تذکرات مسئولانه و مشفقانه بعضی از امضاء‌کنندگان و سایر همکاران تاکنون نه تنها منتج به نتیجه نشده بلکه بدون پاسخ نیز مانده است. از این رو و نظر به اصل هشتادوچهار و یکصدوبیست‌ودوم قانون اساسی و به منظور رعایت غبطه و حقوق ملت و حفظ مصالح ملی و عمل به مفاد سوگندنامه مندرج در اصل شصت‌وهفتم قانون اساسی، طبق اصل هشتادوهشتم همین قانون، پاسخ فرمائید منطق، مبنای علمی و نیز مستند قانونی مواضع، تصمیمات و اقدامات شگفت‌انگیز، فراسیستمی، غیرکارشناسی، بدون برنامه‌ریزی، غیرمترقبه و خلق‌الساعه مواردی که در زیر از باب مثال بیان می‌شود، چیست؟».
بعضی از وکیل‌الدوله‌ها در مجلس هفتم مانع از طرح سؤال در صحن علنی شدند و مسئله مسکوت ماند. پس از مجلس هفتم، در مجلس هشتم نیز جمعی از نمایندگان ملت از جمله جناب آقای دکتر علی مطهری، ماجرای طرح سؤال از رئیس جمهور را دنبال نموده و سعی کردند آن را از حالت تابو بودن خارج نمایند. نظر به تأخیر خلاف قانون و همه‌ساله رئیس جمهور از ارائه لایحه بودجه سالانه به مجلس شورای اسلامی و آشفتگی بازار پولی در ایران و این‌که در سایت یکی از نمایندگان حامی دیروز و منتقد امروز رئیس جمهور آمده است: «برای اثبات عدم کفایت چه اتفاقات دیگری باید بیفتد؟»؛ بنده بر این باورم که ـ طرح عدم کفایت پیشکش عزیزان نماینده مجلس هشتم ـ اگر می‌خواهند به وظیفه قانونی خود در شرایط حساس کنونی کشور پایبند باشند، اجرای سؤال از رئیس جمهور را به بوته فراموشی نسپارند و بیش از این وقت‌کشی نکنند تا به حداقل کاری که در راستای ایفای وظیفه نمایندگی ملت در قانون منظور نظر است، جامه عمل پوشانده و در آستانه انتخابات مجلس، روشنگری جامعی از عملکرد دولت انجام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین