کد خبر: ۱۴۹۱۹۲
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۴

واکنش نمایندگان به پس گرفتن سوال از رییس جمهور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انصراف برخی سوال کنندگان از رئیس جمهور.

امروز برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انصراف از سوال از رئیس جمهور واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

مصطفی رضا حسینی قطب‌آبادی نماینده مردم شهربابک در خانه ملت به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: خبر انصراف ۱۰ نفر سؤال‌کننده از رئیس جمهوری از سؤال خود صحت نداشته و اساسا انصراف از سؤال در چنین شرایطی بی‌معناست.

وی در ادامه افزود: سؤالات در جلسه فردا چهارشنبه توسط علی مطهری مطرح خواهد شد.

نماینده شهربابک تاکید کرد: طبق اعلام قبلی، رییس جمهور باید برای پاسخ به سوالات ده‌گانه نمایندگان فردا در مجلس حاضر شود.

این در حالی است که سخنگوی هیات رییسه مجلس در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها از نامه انصرافی ۱۰ نماینده از سوال از رییس جمهور به لاریجانی خبر داده بود.


غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران نیز گفت: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس در صورتی که نمایندگان بعد از اعلام طرح در صحن مجلس امضای خود را پس بگیرند، تاثیری در روند بررسی این طرح و اجرایی کردن ندارد.

وی در ادامه افزود: از پس گرفتن امضا‌ها و همچنین جلسه هئیت رئیسه برای بررسی تفسیر درست آیین نامه مجلس بوی سیاسی کاری به مجلس می‌رسد.

گفتنی است، صبح امروز ۱۱ نفر از امضا کنندگان طرح سوال از رئیس جمهور نامه خود مبنی بر انصراف از این طرح را تقدیم هئیت رئیسه کردند.

براساس این گزارش محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر نیز با اشاره به طرح سوال از رئیس جمهور گفت: یازده نفر از امضا کنندگان این طرح امضای خود را پس گرفته و نامه انصراف خود از سوال را در حین جلسه به هیئت رئیسه تقدیم کردند.

وی با بیان اینکه طبق ماده ۱۹۶ آئین‌نامه داخلی مجلس در این زمینه ۲ نظر وجود دارد، افزود: براساس نظر اول، یک هفته فرصت امضاکنندگان برای انصراف از این طرح منقضی شده و براساس نظر دوم انصراف تا آخرین لحظه، امکان‌پذیر است و اینطور نیست که قطعا فرصت انصراف گذشته باشد و این به معنای کان لم یکن‌شدن سوال از رئیس جمهور می‌شود.

این عضو هیئت رئیسه در ادامه خاطر نشان کرد: هیئت رئیسه برای اعلام نظر قطعی خود در این زمینه امروز و پس از نشست علنی مجلس، جلسه‌ای تشکیل خواهد داد که هر نظری از سوی هیئت رئیسه اعلام شود تکلیف و سرنوشت سوال از رئیس جمهور را مشخص می‌کند.

گفتنی است، در یادداشت محمدرضا باهنر نایب‌رییس مجلس هشتم آمده است:

سوال از وزرا و رییس‌جمهور جزو حقوق نمایندگان است و آنان می‌توانند با طی کردن ضوابط آیین‌نامه‌ای مجلس سوال خود را مطرح کنند. در ارتباط با طرح سوال از رییس‌جمهور که قرار است روز چهارشنبه هفته جاری انجام شود، سوالات به کمیسیون‌ها ارجاع شد و هیات‌رییسه اعلام وصول کرد.

مکانیسم سوال به این صورت است که ۱۵ دقیقه به سوال کنندگان اختصاص می‌یابد که احتمالا برای این موضوع دو یا سه نفر معرفی می‌شوند. البته محدودیتی برای تعداد افراد سوال‌کننده وجود ندارد و فقط به دلیل محدودیت زمانی این تعداد مشخص می‌شوند.

طبیعتا رییس‌جمهور نیز برای پاسخ به این پرسش‌ها و تبیین مواضعش به فرصتی نیاز دارد. سوال از رییس‌جمهور در مجموع یک سوال با ۱۰ مصداق است. از نظر فرآیند حقوقی، اقناع شدن یا نشدن نمایندگان در این میان موضوعیتی پیدا نمی‌کند و با طرح سوال و شنیدن پاسخ و تبیین مواضع از سوی رییس‌جمهور پرونده مختوم می‌شود و به مجلس نهم راه پیدا نمی‌کند.

در این میان اما برخی از نمایندگان از همکاران خود تقاضای طرح سوال به صورت دیگری مانند گفت‌وگو را مطرح کردند. آنان اعتقاد دارند که ذائقه مردم به واسطه انتخابات شیرین شده است که به حق پیروزی بزرگی برای مردم، رهبری و روحانیت به ثبت رساند. این نامه به این دلیل مطرح شد تا از این شیرینی کاسته نشود که در صورت امکان ما نیز از آن استقبال می‌کنیم اما به دلایل مذکور دیگر این امکان وجود ندارد.

نکته قابل توجه این‌که ارگان رسمی دولت نسبت به این موضوع حساسیت زیادی به خرج می‌دهد. من فکر نمی‌کنم این برخورد‌ها کمکی به حل مشکل کند. اگر چه این نخستین بار در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که طرح سوال از رییس‌جمهوری مطرح می‌شود، لذا توصیه ما این است که طراحان از طرح موضوعات خلاف واقع پرهیز نمایند و خدایی ناکرده حرفی را به خلاف نگویند و ان‌شاءالله فضا، فضای تخریب نباشد. از سویی رییس دولت معمولا حرمت مجلس را نگه داشته است که در این برهه انتظاری جز این از وی نمی‌رود. امیدواریم این سوال و جواب منجر به تحکیم وحدت ملی شود. همچنین امیدواریم که فردا فضای دوستانه‌ای میان نمایندگان سوال‌کننده و رییس‌جمهور وجود داشته باشد.


همچنین موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد با رد خبر انصراف ۱۱ نفر از سوال‌کنندگان از سوال خود از رئیس جمهور گفت: طبق اصلاحات صورت گرفته در آیین‌نامه داخلی مجلس، بعد از اعلام وصول یک طرح توسط هئیت رئیسه، طراحان و امضاکنندگان نمی‌توانند امضای خود را پس بگیرند و قطعا فردا رئیس جمهور برای پاسخ به سوال نمایندگان در صحن حاضر خواهد شد.

وی در ادامه افزود: سوالات نمایندگان به مدت ۱۵ دقیقه توسط یکی از طراحان خوانده خواهد شد و رئیس جمهور نیز به مدت یک ساعت به سوالات نمایندگان پاسخ خوهد داد.

ثروتی در پایان عنوان کرد: پاسخ رئیس جمهور در صحن به رای گذاشته نخواهد شد و این جلسه جنبه پرسش و پاسخ و گفتگو خواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،این اظهارات ثروتی در حال مطرح می‌شود که محمدحسین فرهنگی عضو هیئت‌رییسه مجلس به باشگاه خبرنگاران گفته بود: یازده نفر از امضاکنندگان این طرح، طی نامه‌ای انصراف خود را از سوال از رئیس جمهور به هیئت رئیسه اعلام کردند و این هیئت نیز بعداز ظهر امروز برای بررسی این موضوع جلسه‌ای برگزار خواهد کرد.

گفتنی است حجت‌الاسلام مصباحی مقدم نیز این خبر را تایید کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
0
0
بیچاره ها دوباره همتون رو به باد مسخرگی می گیره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین