کد خبر: ۱۴۹۲۷۲
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۲
سالنامه تحولات جهان

آمریکا در سالی که گذشت

از تعطیلی بنگاههای اقتصادی تا قیام وال استریت
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سال گذشته رخدادهای مهمی در آمریکا به وقوع پیوست که مهم ترین این تحولات در زیر آمده است:

*کاهش ۷۸ میلیارد دلاری بودجه پنتاگون:

"رابرت گیتس" وزیر دفاع سابق آمریکا در ماه ژانویه ۲۰۱۱ کاهش بودجه نظامی آمریکا را اعلام کرد که بخشی از این کاهش بودجه از طریق اوراق خودروهای خاکی و آبی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار اعمال می‌شود.

*انتصاب "ویلیام دلی" به سمت ریاست کارکنان کاخ سفید
"باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا "ویلیام دلی" مدیر اجرایی و وزیر بازرگانی سابق آمریکا را بعنوان رییس کارکنان کاخ سفید منصوب کرد.

*تیراندازی به نماینده کنگره آمریکا

"گابریل گیفوردز" نماینده دموکرات کنگره، ۴۰ ساله، در حین یک دیداری در ژانویه ۲۰۱۱ از فاصله نزدیک مورد اصابت گلوله قرار گرفت و ۶ نفر کشته شدند و او جان سالم به در برد.

*وزش توفان‌های سهمگین

وزش بادهای سنگین در ماه فوریه در بخش میانه غربی آمریکا منجر شد تا میلیون‌ها نفر برای نجات خود از این شرایط سخت، محل اقامت خود را ترک کنند.

*اعمال فشار اوباما به "حسنی مبارک"

در ماه فوریه به دنبال قیام مردم مصر علیه دیکتاتور کشورشان، باراک اوباما که شرایط را برای خود و کشورش نامساعد دید از حمایت مبارک دست کشید و به مبارک فشار آورد تا اصلاحات را درمصر اعمال کند. در ۵ فوریه ۲۰۱۱، "فرانک ویزنر" نماینده ویژه آمریکا اعلام کرد که مبارک باید در قدرت بماند تا بر انتقال قدرت نظارت داشته باشد. در ماه فوریه آمریکا از دولت مصر خواست که هرچه سریعتر قانون وضعیت فوق‌العاده که برای ۳۰ سال در مصر اعمال می‌شده را لغو کند. پس از گذشت ۱۶ روز از اعتراضات مردم مصر علیه مبارک، آمریکا اعمال فشار بر دولت مبارک را افزایش داد.

*محاکمه شدن سه جاسوس آمریکایی به اتهام ورود غیرقانونی به مرزهای ایران

"شان بائر"، "جاش فاتل" و "سارا شورد" سه جاسوس آمریکا که مدعی بودند کوهنورد هستند به دلیل ورود غیرقانونی دستگیر و در فوریه ۲۰۱۱ در دادگاهی در ایران محاکمه شدند. در سپتامبر ۲۰۱۱، فاتل و بائر هرکدام با وثیقه‌ای ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شدند.

*حمایت علنی آمریکا از مخالفان ایران

"هیلاری کلینتون" در فوریه ۲۰۱۱ به طور علنی از مخالفان ایران که تظاهرات کرده بودند حمایت کرد و آنها را تحسین کرد.

*مداخله آمریکا در بحرین

آمریکا به دنبال اعتراضات گسترده مردم بحرین به رژیم آل خلیفه مجبور شد تا وارد عمل شده و خواستار اعمال اصلاحات شد و از دولت آل خلیفه خواست تا در مقابل اعتراضات گسترده مردم بحرین خویشتنداری کند اما در عین حال با وجود آنکه رژیم آل خلیفه به سرکوب معترضان می‌پرداخت در بهمن ماه ۹۰ در اخبار خواندیم که دولت اوباما در حالی با حمایت از رژیم آل خلیفه درصدد ارسال تسلیحات نظامی به بحرین است که با نزدیک شدن به سالگرد آغاز قیام مردم بحرین،خشونتها علیه معترضان تشدید شده است. دولت اوباما در حالی اقدام به ارسال بسته جدید تسلیحات نظامی به رژیم بحرین می‌کند که پیشتر به دنبال فشارهای بین‌المللی،واشنگتن برنامه فروش تسلیحات نظامی به ارزش 53 میلیون دلار را به تعویق انداخته بود.دولت اوباما تنها با استفاده از مجوز کنگره برای انعقاد قرارداد تسلیحاتی جدید با دولت بحرین و بدون علنی کردن این موضوع در تلاش برای ارسال تجهیزات جدید نظامی به بحرین است. همچنین منابع خبری در همان زمان فاش کردند که نیروهای آل خلیفه توسط نظامیان آمریکایی آموزش داده می‌شوند.

*وتو شدن قطعنامه‌ ضداسرائیلی شورای امنیت سازمان ملل توسط آمریکا

آمریکا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص غیرقانونی اعلام کردن شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را وتو کرد.

*اظهار نظر مقامات آمریکایی درباره تحولات لیبی

اوباما سرکوب معترضان توسط مقامات دولت لیبی را محکوم کرد و از روسای انگلیس، فرانسه و ایتالیا خواست تا درباره موضوع لیبی مشورت کنند. در مارس ۲۰۱۱ اوباما به "معمر قذافی" دیکتاتور لیبی اولتیماتوم داد که در صورتیکه به خشونت‌ها پایان ندهد، با اقدام نظامی مواجه می‌شود و آمریکا، انگلیس و فرانسه نهایتاً در ۱۹ مارس ۲۰۱۱ تحت طرح "منطقه پرواز ممنوع" سازمان ملل به بهانه حمایت از غیرنظامیان، به لیبی حمله کردند و آمریکا و انگلیس بیش از ۱۱۰ موشک پرتاب به لیبی کردند. پس از گذشت مدتی و اعمال فشارها، آمریکا تصمیم گرفت به مأموریت خود در لیبی پایان دهد و مسئولیت رهبری این عملیات‌ را به انگلیس یا ناتو منتقل کند. به دنبال کشته شدن صدها غیرنظامی در لیبی، انتقادها از مداخله نظامی آمریکا در لیبی افزایش پیدا کرد و اوباما مجبور شد اعلام کند که مداخله نظامی در این کشور را محدود می‌کند. انگلیس و فرانسه و آمریکا در نامه مشترکی اعلام کردند که با حضور قذافی هیچ صلحی برقرار نمی‌شود و قذافی باید کناره‌گیری کند. آمریکا در ژوئیه ۲۰۱۱ گروه اصلی مخالفان لیبی را بعنوان دولت مشروع لیبی به رسمیت شناخت. در ژوئیه ۲۰۱۱ مقامات آمریکایی دیدارهایی را با مقامات لیبی برگزار کردند که بعدها واشنگتن برای توجیه این دیدار اعلام کرد که این دیدارها فقط برای کناره‌گیری قذافی از قدرت بوده است.

*انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا

باراک اوباما در آوریل اعلام کرد که مجدداً در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت می‌کند. از میان جمهوری‌خواهان نیز ۴ نامزد اصلی "ران پاول"، فرماندار سابق تگزاس، "نیوت گینگریچ" رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، "میت رامنی" فرماندار سابق ماساچوست و "ریک سنتروم" سناتور سابق پنسیلوانیا هستند که مبارزات انتخاباتی خود را در ایالات مختلف آمریکا ادامه می‌دهند تا از میان آنها یک نماینده انتخاب شود. در اسفندماه در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان "میت رامنی" برنده انتخابات درون حزبی جمهورخواهان در ایالت "مین" آمریکا شد.میت رامنی که پیشتر در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان در ایالت های "نیوهمپشایر"،‌ "فلوریدا" و "نودا" سایر رقبای جمهوریخواه خود را پشت سر گذاشته بود، در ایالت مین نیز با کسب 39 درصد آراء چهارمین پیروزی خود را بدست آورد."ران پاول" فرماندار سابق ایالت تگزاس 36 درصد، "ریک سنتروم" سناتور سابق پنسیلوانیا 18 درصد و "نیوت گینگریچ" رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا نیز 6 درصد آراء را بدست آوردند. پیروزی رامنی در ایالت مین در شرایطی گزارش می شود که پیش از این سنتروم در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان در ایالت "مینه سوتا" و "کلرادو" و "میسوری" پیروز شده بود و فرماندار سابق ایالت ماساچوست آمریکا با کسب 17 درصد آراء بعد از پاول با 27 درصد آراء در جایگاه سوم قرار گرفته بود.

*دولت آمریکا در معرض تعطیلی قرار گرفت

به دلیل بحران اقتصادی و بدهی ۱۴ تریلیون دلاری آمریکا، دولت آمریکا در معرض تعطیلی قرار گرفت و در آوریل دولت اوباما مجبور شد تا ۳۸.۵ میلیارد دلار کاهش بودجه اعمال کند. اوباما خواستار افزایش مالیات ثروتمندان و کاهش بودجه دولت آمریکا شد تا بودجه این کشور به حالت متعادل درآید و نهایتاً در ۱۴ آوریل ۲۰۱۱ کنگره آمریکا لایحه بودجه که ۳۸.۵ میلیارد دلار از بودجه دولت را برای سال بعدی مالی کاهش می‌داد به تصویب درآورد. در ژوئیه ۲۰۱۱، در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در خصوص موضوع یافتن راه‌حلی برای بدهی‌های آمریکا اختلافاتی به وجود آمد سپس در سنای آمریکا که اکثریت آن را دموکرات‌ها را تشکیل می‌دهند، در خصوص موضوع بدهی ۱۴ تریلیون دلاری آمریکا رأی‌گیری کردند و سپس در ۳۰ ژوئیه اوباما اعلام کرد که رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات در خصوص افزایش سقف بدهی آمریکا به توافق رسیدند تا از کسری بودجه جلوگیری کنند. این توافقنامه یک تریلیون دلار از بودجه دولت آمریکا را طی ۱۰ سال آینده کاهش می‌داد و کمیته‌ای را برای کاهش بیشتر کسری بودجه آمریکا معین می‌کرد. در اول آگوست ۲۰۱۱، مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۶۹ رأی موافق در مقابل ۱۶۱ رأی مخالف توافقنامه‌ای را برای جلوگیری از کسری بودجه آمریکا تصویب کرد و اوباما لایحه افزایش سقف بدهی را پس از آنکه در کنگره تصویب شد، به امضا درآورد تا به قانون تبدیل شود و از کسری بودجه بیشتر آمریکا جلوگیری شود و در ۶ آگوست ۲۰۱۱ پس از آنکه بحران اقتصادی در آمریکا بیشتر شد، موسسه اعتباری "استاندارد اند پورز" رتبه اعتباری آمریکا را از "AAA" به "AA+" کاهش داد. در سپتامبر ۲۰۱۱ در گزارش‌ها اعلام شد که شمار آمریکایی‌هایی که در فقر زندگی می‌کنند به ۴۶.۲ میلیون نفر در ۲۰۱۰ افزایش یافته است و همچنین در گزارشی در بهمن ۹۰ منتشر شد که تشدید بحران اقتصادی و بحران مسکن در آمریکا منجر به افزایش خشونت، بیکاری در همه ایالت‌های این کشور شده است و در این میان سایه فقر و فلاکت بر زندگی ساکنین ایالت میامی که روزی به عنوان یکی از ثروتمندترین ایالات آمریکا به شمار می رفته است، نیز سایه افکنده است. در اسفندماه نیز یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه آمریکا از تصمیم این کشور برای استفاده بیشتر سفارت آمریکا در بغداد از کالاها و خدمات محلی در راستای کاهش هزینه‌ها در عراق خبر داد. در دیگر اخبار که در اسفند ۹۰ منتشر شد آمده است که شرکت پستی ایالات متحده (USPS) در پی بروز بحران مالی و مشکلات اقتصادی، اقدام به تعطیلی 3200 مرکز پستی در این کشور خواهد کرد.

*توفان شدید در آمریکا

در آوریل ۲۰۱۱ وزش توفان شدید در ایالات جنوبی آمریکا منجر به کشته شدن دهها نفر و ویرانی و تخریب خانه‌ها شد و ادامه توفان در ایالات جنوبی آمریکا در ماه آوریل به کشته شدن ۳۰۰ نفر منتهی شد. در مه ۲۰۱۱، ۸۹ نفر در توفان میسوری کشته شدند و صدها نفر دیگر نیز زخمی شدند. در آگوست ۲۰۱۱ توفان "آیرین" با سرعت ۸۹ کیلومتر در ساعت سواحل شرقی آمریکا را درنوردید و پس از آنکه کارولینای شمالی را مورد هدف قرار داد، دو میلیون آمریکایی مجبور شدند خانه‌های خود را برای نجات جانشان ترک کنند. در ۲۸ آگوست نیز توفان‌های شدید نیویورک را هدف گرفتند و ۳۷۰ هزار نفر از مردم این منطقه مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و تلفات توفان آیرین به بیش از ۴۰ نفر در آگوست رسید.

*آغاز مداخله آمریکا در موضوع سوریه

رئیس‌جمهوری آمریکا در آوریل ۲۰۱۱ به محکوم کردن دولت سوریه پرداخت و دولت "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه را به خشونت علیه مردم سوریه متهم کرد و در ماه مه ۲۰۱۱ تحریم‌هایی را علیه اسد و ۶ تن دیگر از مقامات سوریه تحمیل کرد. در ژوئیه ۲۰۱۱ "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا دولت اسد را غیرمشروع خواند. آمریکا در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۱ سفیر خود در دمشق را فراخواند. در بهمن ۹۰ دولت "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا سفارت خود در دمشق را تعطیل و تمامی دیپلمات‌های خود را از سوریه خارج کرد. مقامات آمریکایی اعلام کردند که "رابرت فورد" سفیر آمریکا در سوریه و دیگر دیپلمات‌های آمریکایی امروز دوشنبه سوریه را ترک کردند. آمریکا مدعی شد که تعطیلی سفارتش در اعتراض به دولت "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه صورت گرفته است و واشنگتن بارها با مداخله در امور داخلی سوریه خواستار استعفای بشار اسد شده است. این در شرایطی است که پس از آنکه در بهمن ماه آمریکا و متحدان غربی اش در تصویب قطعنامه ای علیه سوریه در شورای امنیت سازمان ملل ناکام ماندند و تلاش های این کشورها برای تشدید فشارها علیه دولت سوریه با وتوی روسیه و چین در شورای امنیت مواجه شد، جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی گفت که ما معتقدیم که بهترین راه حل در سوریه راه حل سیاسی است. حدود یک ماه پیش در ادامه حمایت‌های مقامات آمریکایی از گروههای مسلح سوریه، " جوزف لیبرمن" سناتور آمریکایی در حاشیه کنفرانس مونیخ گفت: من فکر می کنم ما باید اقدامی را آغاز کنیم و از ارتش آزاد سوریه حمایت کنیم. وی با اشاره به وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط روسیه و چین گفت: مجموعه ای از کمک‌ها از جمله کمک های درمانی و اطلاعاتی که ما جمع‌آوری می کنیم می تواند مدنظر قرار گیرد و در نهایت می ‌توان سلاح در اختیار ارتش آزاد قرار داد و اقدام به آموزش آنها کرد. پیش‌نویس قطعنامه ضدسوری که بسیار ملایم‌تر از پیش نویس ماه نوامبر گذشته علیه سوریه بود، از طرح اتحادیه عرب که خواستار کناره‌گیری "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه و واگذاری اختیاراتش به معاون اول وی شده بود، حمایت می‌کرد اما روسیه اعلام کرد که این پیش‌نویس اصلا مناسب نیست و نظرات مسکو را در نظر نگرفته و به گزارش ناظران عرب کاملا بی‌توجه است. در همین حال، در پی اعلام جنگ انگلیس علیه سوریه که "ویلیام هیگ" وزیر خارجه انگلیس از قصد کشورش برای کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه خبر داد، سناتور جان مک‌کین نیز پیشنهاد کرد دولت آمریکا مخالفان سوریه را تجهیز و تسلیح کند. مک کین در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما باید همه گزینه‌ها را بررسی کنیم. از جمله تجهیز مخالفان [دمشق]. حمام خون باید متوقف شود. در اواخر بهمن ماه نیز قانونگذاران آمریکا با معرفی قطعنامه‌ای از دولت خود درخواست کردند با ارائه کمک‌های فنی و تجهیزات معتبر به گروههای مسلح سوریه کمک کنند با نیروهای دولت این کشور مبارزه کنند.

*پترائوس رئیس سیا می‌شود

پترائوس که فرماندهی نیروهای خارجی در افغانستان را برعهده داشته است، در آوریل ۲۰۱۱ بعنوان نامزد ریاست سیا معرفی شد و در سپتامبر ۲۰۱۱ به عنوان رئیس سیا منصوب شد.

*کشته شدن بن لادن توسط نیروهای آمریکایی

در اول مه ۲۰۱۱، باراک اوباما اعلام کرد که طی عملیاتی مخفیانه، نیروهای آمریکایی "اسامه بن لادن" رهبر شماره ۱ القاعده را در پاکستان کشته‌اند و با توجه به کاهش محبوبیت اوباما، این اقدام می‌توانست برای مدتی محبوبیت اوباما را در میان مردم آمریکا افزایش دهد اما همین مسئله منجر شد تا روابط میان پاکستان و آمریکا رو به تیرگی رود زیرا پاکستان اعلام کرد که نیروهای آمریکایی بدون اطلاع دادن به آنها عملیات مخفیانه انجام داده‌اند و پاکستان به آمریکا هشدار داد که باید هرچه سریعتر نیروهای خود را از خاک این کشور خارج کند. آمریکا نیز در ژوئیه ۲۰۱۱ کمک ۸۰۰ میلیون دلاری به پاکستان را قطع کرد.

*مذاکرات مشکوک و بی نتیجه آمریکا با طالبان در دوحه

پس از آنکه در اخبار متعددی مقامات آمریکایی تصریح کردند که می‌بایست با طالبان وارد مذاکره شد، اخباری در بهمن ۹۰ منتشر شد مبنی بر آنکه آمریکا و طالبان درباره نحوه برقراری صلح پس از خروج نیروهای آمریکایی با یکدیگر مذاکره کردند. بر اساس این گزارش‌ها این مذاکرات در دوحه برقرار شده است که 3 موضوع، محور اصلی این مذاکره بوده و نمایندگان طالبان، حزب اسلامی حکمتیار و شبکه حقانی نیز در این مذاکره حضور داشته‌اند. تشکیل دولت فراگیر، پذیرفتن رهبری حامد کرزی و نحوه اداره افغانستان به شیوه عراق محور این مذاکرات بوده است. خبرها حاکی از آن است که طالبان با هر 3 محور مذاکره مخالفت کرده و پیشنهاداتی برای اصلاح این محورها ارادئه کرده‌اند که سبب پایان یافتن بی‌نتیجه مذاکرات شده است.

*کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان

"رابرت گیتس" وزیر دفاع سابق آمریکا در مارس ۲۰۱۱ به افغانستان سفر کرد تا در خصوص ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان گفت‌وگو کنند. اوباما در ژوئن ۲۰۱۱ اعلام کرد که تا پایان آن سال ۱۰ هزار نظامی خود را از افغانستان خارج می‌کند و تا پایان سپتامبر ۲۰۱۲ نیز ۲۳ هزار نظامی دیگر را از افغانستان خارج می‌کند. در ۷ اکتبر ۲۰۱۱، اشغالگری آمریکا در افغانستان ۱۰ ساله شد. "رایان کراکر" سفیر آمریکا در افغانستان در بهمن ماه سال ۹۰ اعلام کرد که آمریکا تا سال 2014 میلادی که زمان پایان ماموریت رزمی نظامیان ناتو و انتقال مسئولیت های امنیتی به دست نیروهای افغان است، به ماموریت خود در افغانستان متعهد است. وی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که "لئون پانتا" وزیر دفاع آمریکا چند روز قبل از آن از هدف واشنگتن برای پایان نقش رزمی خود در افغانستان تا نیمه دوم سال 2013 میلادی خبر داده و اعلام کرده بود که ارتش این کشور از سال آینده میلادی، نقش رزمی خود را به نقش حمایتی، آموزش نیروهای افغان و مشاوره تغییر می‌دهد. در همین شرایط، "محمد عاصم" عضو پیشین پارلمان افغانستان اظهار داشت: در پیش‌نویس پیمان استراتژیک کابل – واشنگتن حضور 35 تا 40 هزار نظامی آمریکایی در افغانستان درج شده است و این امر نشان می‌دهد که آمریکا در تلاش است تا نظامیان خود را به نحوی در افغانستان پس از 2014 نیز حفظ کند.

*جنبش ضدسرمایه‌داری "وال استریت"

صدها معترض به نظام سرمایه‌داری و فسادهای مالی که در وال استریت صورت می‌گیرد در مقابل ساختمان بورس آمریکا در نیویورک تجمع کردند و خواستار برقراری عدالت شدند و در اول اکتبر ۲۰۱۱ بیش از ۷۰۰ نفر از معترضان جنبش "تسخیر وال استریت" در "بروکلین بریج" نیویورک دستگیر شدند.در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۱ اعتراضات به میدان تایم آمریکا کشیده شد و ۷۰ معترض وال استریت دستگیر شدند. در نوامبر ۲۰۱۱ معترضان جنبش ضدسرمایه‌داری اوکلند یکی از بنادر تجاری را بستند و به نظام سرمایه‌داری آمریکا اعتراض کردند. در ۱۴ نوامبر پلیس نیویورک به محل اعتراضات معترضین جنبش تسخیر "وال استریت" در پارک زوکوتی رفتند تا چادرهای معترضین را جمع‌آوری کرده و کمپین آنها را از بین ببرند.

*پایان جنگ آمریکا در عراق

اوباما در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۱ اعلام کرد که تمامی نیروهای آمریکایی تا پایان سال به کشور آمریکا بازمی‌گردند.در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۱، پرچم نیروهای آمریکایی در عراق در شهر بغداد پایین آورده و به ۹ سال اشغالگری آمریکا در عراق پایان داده شد و جنگ آمریکا در عراق رسماً‌ پایان داده شد.

*تحریم ایران و تظاهرات در شهرهای آمریکا در حمایت از ایران

در نوامبر ۲۰۱۱، علیرغم همکاری‌های ایران در زمینه هسته‌ای، آمریکا، انگلیس و کانادا تحریم های یکجانبه‌ای را علیه برنامه هسته‌ای ایران تحمیل کردند. در عین حال کاخ سفید اواسط بهمن‌ ماه ۹۰ اعلام کرد که "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا تحریم ها علیه دولت و بانک مرکزی ایران را گسترش داد و مجوز مسدود کردن دارایی های بانکی مرتبط با دولت ایران را به بانک های آمریکایی داد. بر اساس بیاینه منتشر شده توسط کاخ سفید، اوباما با امضای دستوری اجرایی تمام دارایی ها و اموال دولت ایران،‌ موسسات مالی و بانک مرکزی ایران را مسدود کرد. به دنبال اعمال فشار آمریکا و همپیمانان آن علیه ایران هزاران نفر از فعالین ضد جنگ و سازمان‌های اجتماعی طرفدار صلح در ایالات متحده آمریکا در بهمن سال ۹۰ در اقدامی بی‌سابقه در بیش از 60 شهر این کشور به خیابان‌ها آمدند و همبستگی خود را به دولت و ملت ایران اعلام کردند و با پلاکاردها و دست‌نوشته‌هایی با مضمون "تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کنید" و "دخالت‌ها در امور داخلی ایران را متوقف کنید"، از سردمداران کشورشان خواستند که از برافروختن آتش هر گونه جنگی علیه ایران پرهیز کنند. در همین حال، همزمان با برگزاری راه‌پیمایی در شهر‌های مختلف آمریکا در مخالفت با سیاست‌های جنگ‌طلبانه واشنگتن در قبال ایران و سوریه، فعالان ضد‌جنگ و طرفدار صلح در نزدیکی پایگاه هوایی "مک‌دیل" در ایالت فلوریدای آمریکا تظاهرات کردند. معترضان آمریکایی در این تظاهرات پلاکاردهایی به زبان انگلیسی به دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: "درباره عراق دروغ گفتند، درباره ایران دروغ می‌گویند." همچنین، شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ شهر واشنگتن شاهد تظاهرات مردم آمریکا بود که در مقابل کاخ سفید محل زندگی بارک اوباما و مرکز تصمیم گیری دولت آمریکا تجمع کردند.به دعوت ۲ سازمان اصلی ضد جنگ آمریکایی "انسر کولشن" و "اینترنشنال اکشن سنتر" و صدها سازمان دیگر ضد جنگ در آمریکا، در بیش از ۷۰ شهر در آمریکا و دنیا، مردم دست به تظاهرات در حمایت از ایران زدند. در این تظاهرات‌ها مردم شعارهایی از جمله "جنگ بر علیه ایران خیر"، "جنگ نه"، "پول را برای تعلیم و تربیت مردم خرج کنید"، "ایران کشوری مستقل است"، "دست از سر ایران بردارید" و "تحریم‌های را قطع کنید" را سر می‌دادند.

*دیدار مقامات آمریکایی و صهیونیستی در خصوص ایران

در اواسط بهمن‌ماه دفتر پارلمانی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد: «"آویگدور لیبرمن" وزیر امور خارجه اسرائیل در نخستین روز از سفر خود به واشنگتن با "دیک لوگار" سناتور آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.» در شرایطی که محتوای این مذاکرات فاش نشد اما "اندی فیشر" سخنگوی پارلمان آمریکا در اظهاراتی در خصوص محتوای دیدار این دو اعلام کرد: «لوگار و لیبرمن طی این نشست توافق کردند که تحریم‌ها علیه ایران باید پیشتر کشیده شود و روسیه و چین باید با قدرت‌های غربی در این خصوص بیشتر هماهنگ باشند.» اخیراً در اسفند ۹۰، "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن سفر کرد به امید آنکه بتواند آمریکا را متقاعد به اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران کند. مقامات آمریکایی بر این باورند که اقدام نظامی علیه ایران محتاطانه و عاقلانه نیست و بیشتر خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه ایران هستند اما مقامات رژیم صهیونیستی تأکید دارند که باید هرچه سریعتر علیه تأسیسات هسته‌ای ایران حمله نظامی صورت دهند.

*به دام افتادن پهپاد جاسوسی آمریکا به دست ایران

در دسامبر ۲۰۱۱، هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط مقامات ایرانی به دام افتاد و در صحت کامل در خاک ایران فرود آورده شدند و این یکی از سخت‌ترین ضربات ایران به آمریکا بود.

*نشست لابی صهیونیستی "آیپک" در آمریکا

به گزارش فارس، در ۱۴ اسفند ۹۰ لابی صهیونیستی آیپک کنفرانس سالانه خود را با حضور 13 هزار نفر از قانون گذاران، مقامات دولتی و ارتشی، سفرای خارجی، تحلیلگران آمریکایی و اسرائیلی آغاز کرد. "باراک اوباما"، "شیمون پرز" رئیس رژیم صهیونیستی و "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این کنفرانس سخنرانی کردند. اوباما در این سخنرانی اعلام کرد که هنوز فرصت برای دیپلماسی با ایران وجود دارد و آمریکا و اسرائیل می‌دانند که ایران هنوز سلاح اتمی ندارد. پرز نیز در سخنرانی خود تصریح کرد: آرزوی ایران کنترل خاورمیانه است تا بتواند بخش عمده‌ای از اقتصاد جهان را کنترل کند. این کشور باید متوقف شود و متوقف خواهد شد. و ادامه داد: اسرائیل جنگ‌های وحشتناکی را تجربه کرده است. صلح همیشه گزینه اول ما بوده است اما اگر مجبور شویم بجنگیم، باور کنید پیروز خواهیم شد. نتانیاهو نیز با هدف جلب حمایت اوباما برای اقدام نظامی علیه ایران در این نشست شرکت کرده بود و روزنامه انگلیسی "دیلی میل" در خصوص این دیدار نوشت که درحالیکه نتانیاهو با هدف شرکت در اجلاس آیپک و همچنین تلاش برای جلب نظر اوباما در مورد ایران در آمریکا به سر می‌برد، به نظر می‌رسد تمام لبخندهایی که اوباما و نتانیاهو در دیدار با یکدیگر نشان می‌دهند ساختگی است و در پایان کنفرانس آیپک توافقی میان آمریکا و تل‌آویو درباره ایران به وجود نیامد. از مهم‌ترین رخدادهایی که در زمان برگزاری نشست آیپک به وقوع پیوست تظاهرات در مقابل ساختمان آیپک بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین