کد خبر: ۱۴۹۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۵

زمستان رفت؛ سوز افزایش قیمتها ماند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خرید شب عید یکی از سنتی ترین و رایج ترین اقداماتی است که این روزها، خانواده های خراسان رضوی مشغول انجام آنند و آن را فرصتی برای نو شدن سال و ماه و تهیه ملزومات پایان سال شمسی می دانند.

کارشناسان امور شهری یادآور می شوند هجوم یکباره مردم برای خرید شب عید، اگر در فصلهای دیگر انجام شود؛ نه تنها عرضه کنندگان کالا ها نمی توانند قیمتها را افزایش دهند، بلکه خریدهای عجله ای، ورود کالاهای نامرغوب به خانه ها، ترافیک آخر سال و ظهور دلالان غیرقانونی در این ایام کاهش یافته و تورم را افزایش نمی دهد.

اما اغلب طبقه کم درآمد، از خریداران این مراکز پرجنب و جوش در ایام پایانی سال هستند. هر سال از15 اسفند تا ساعات قبل از نوشدن سال، به خصوص کارگرانی که تنها یک یا دو روز قبل از بهار، عیدی و پاداش گرفته اند؛ روانه این دست بازارها می شوند تا خنده و شادمانی به اهل و عیال هدیه سازند.

ای کاش صاحبان مشاغل، حقوق و دستمزد کارکنان را به ساعات پایانی محول نکنند تا این زحمت کشان نیز با فراغ بال به تهیه ملزومات شب عید بپردازند.

تهیه وسایل مورد نیاز هفت سین و تزیین منزل از یک سو، خانه تکانی و خرید شب عید از سوی دیگر، رسم ماندگاری است که تا به امروز زنان را به وجد و مردان را به تکاپو و همراهی کشانده است.

این روزها در سراسر خراسان رضوی و شهر بهشت، مردمان مستاجری که سالشان تمام شده منزل گردانی و آنها که توان مالی دارند، مبادا این که به گرانی سال بعد گرفتار آیند؛ مشغول تعویض یا خرید خانه اند.

دسته سوم نیز دل به همان خانه تکانی و نوکردن یا جابه جایی وسایل منزل دل خوش داشته اند.

نظارت محدود

توی خیابانها که سر بچرخانی، می بینی از مغازه ها و پاساژها و فروشگاههای زنجیره ای گرفته تا بازارهای محلی و فروشندگان خانگی؛ با نصب پلاکاردهای حراج آخر فصل، حراج زمستانه و تخفیف های 20 تا 50 درصدی در صدد جذب مشتری هستند.

بعضی از فروشنده ها با بیانی جالب و چهره ای گشاده به استقبال بهار ومشتری می روند و تا خرید نکنی اجازه خروج نمی دهند.

از این میان خانواده ها هم با تفکر نو شدن و تازگی با شور و اشتیاق یا خرید می کنند یا زیر لب نجوا که :"خیلی گرانه!مثلا حراجه؟ از این مغازه تا آن مغازه قیمتها فرق می کند! انگارهیچ نظارتی نیست."

سری به الماس شرق می زنم. این جا یکی از بزرگترین مراکز خرید مشهد است. هرچند وسایل موجود بیشتر تزیینی و سوغات زوار است اما به دلیل سرپوشیده بودن، محل تفریح و خرید مشهدیها هم هست.

حراج برندهای معروف این مرکز، عده ای را دست پر و بقیه را دست خالی روانه منزل می کند.

نسیم محمدی که به قصد خرید برای دو فرزندش از لابه لای جمعیت بیرون می آید، می گوید: لباس بچه خیلی گران است، با این رشد سریعشان، هر چند ماه یک بار هم باید خرید کنی، اگر جنس ارزان هم بخریم، با یک بار شستن، نخ نما می شود و از سکه می افتد.

حسنعلی وحیدی می خواهد کت تک بخرد، چند تایی را که امتحان می کند؛ دست خالی بیرون می آید و غر می زند که: ای بابا کت تک را می دهد 120 هزار تومان، 35 هزارتومان عیدی گرفتم بقیه مخارج را چه کار کنم؟ واز خیرش می گذرد.

در بازار فردوسی محله طلاب، برو و بیا و گشت و گذارها شدت گرفته است، تا جایی که محلی برای پارک خودرو یافت نمی شود.

نظری به قیمتها، متوجه می شوم زیاد هم با مراکز دیگر متفاوت نیست. اما تنوع و رنگارنگی اجناس گیجت می کند. بیشتر وسایل هم که چینی است و البته برخی فروشندگان متعصب فقط کالای ایرانی می فروشند.

نیما نخعی که به دنبال خرید کاپشن بهاری است، می گوید: یک ساعت است مغازه گردی می کنم، به پیشنهاد دوستم این جا آمدم ولی کاهش قیمتی نمی بینم.

بازار رضا از قدیمی ترین بازارچه های سنتی مشهد و خاستگاه خرید اغلب مسافران و مجاوران است. مهناز ضرابی زائر سمنانی در خصوص خریدش می گوید: بازار به هتل ما نزدیک است، برای تهیه سوغات خیلی عالی است، هر چند قیمتها با شهر خودمان زیاد متفاوت نیست ولی باید به چشم انتظاری فامیل هم جواب داد.

وی می افزاید: همین که همه چیز در دسترس است، سرگردان نمی شویم در وقت زیارتمان صرفه جویی می شود، خوب است.

لیست خرید داشته باشیم

محمد خبیری کارشناس امور اقتصادی است. وی معتقد است: برای انجام خرید لازم است مقصد مشخص بوده و لیست خرید داشته باشیم.

وی ادامه می دهد: هیچ وقت نباید هنگام خستگی و گرسنگی به خرید رفت، به خصوص برای تهیه موادغذایی، چون تحقیقات نشان داده، در آن هنگام دست به تهیه موادغیر ضروری می زنیم و از خرید اصلی غافل می مانیم.

وی اذعان می دارد: نو شدن و تازگی در سال جدید زیبا و از سنن تاریخی ماست، اما نباید به مدگرایی و چشم و هم چشمی آلوده شود.

خبیری می افزاید: همیشه با هجوم مردم نرخ ها بالا می رود، اگر با صرف وقت و برنامه ریزی قبلی به مرور خرید شب عید را انجام دهیم، نتایج بهتری به دست خواهیم آورد.

عفت فدایی از ساکنان مشهد گله مند می گوید: همه ساله بایستی هزینه هنگفتی برای تهیه پوشاک بچه ها صرف کنیم، بعد می مانیم بقیه ملزومات را چگونه به خانه برسانیم.

وی ادامه می دهد: راستش خیلی نگرانم،رشد قیمتها عصبی ام می کند، احساس می کنم زیر فشار امور عید، اضطراب عجیبی آزارم می دهد.

گیتی فراخ روزی از مانتو فروشان خیابان راهنمایی مشهد می گوید: شاید با حراج و فروش بهاری بشود بخشی از ضررها را جبران کرد.

وی می افزاید: البته ما مقصر نیستیم، تولید کنندگان از یک سو و هزینه های برق و گاز و مالیات از سوی دیگر ما را مجبور به افزایش قیمتها می کند، چاره ای نیست، البته در حراجها مجبوریم مد روز و رنگ سال قبل را بفروشیم والا روی دستمان می ماند.

فروشگاههای اینترنتی

با رشد و گسترش فن آوری ارتباطات و به منظور جلوگیری از صرف وقت و هزینه رفت و آمد و تحمل ترافیک، خرید اینترنتی در اغلب کشورهای دنیا مرسوم است.

رامین ناصری دست اندرکار یکی از این دست فروشگاه ها، می گوید: عده اندکی از مردم دست به خرید اینترنی می زنند، شاید عدم اعتماد یکی از مهمترین دلایل ریسک نکردن آنها باشد.

وی که مدتی است شغل دیگری اختیار کرده است، می افزاید: ما حتی با پایین آوردن سود و پرداخت هزینه پست و تحویل رایگان، باز هم بلاتکلیف می ماندیم.

وی با ناراحتی ادامه می دهد: البته خیلی وقتها هم خریدارانی به دروغ آدرس می دادند و ضرر ما را دو برابر می کردند.

وی بسته های برگشی پستی را نشانم می دهد ومی گوید: من این کار را کنار گذاشتم چون افراد متقلب انگیزه ام را از بین بردند.

برخی از شهروندانی که خرید آنلاین انجام داده اند، معتقدند: درست است که هزینه رفت و آمد نداشته اند اما همان کالا را از حراجی ها می توانستند با قیمت کمتری تهیه کنند.

در مقابل کسان دیگری که این تجربه را دارند می گویند: این خرید را دوست داریم، چون به امور منزل می رسیم و نگران ایاب و ذهاب و زمان نیستیم، گاهی هم ابتکارات شرکتها و فروشگاههای سایبری، مثل اهدا سکه و پیک رایگان خریدمان را دلچسب تر می کند.

فرهنگ سازی

محمود رضا اکرامی فر در این خصوص می گوید: فرهنگ سازی خرید آنلاین از مهمترین زمینه سازی های رایج شدن آن در زندگی نوین امروز است.

این کارشناس علوم اجتماعی می افزاید: آمارها نشان می دهد در خراسان رضوی کمتر از 30 درصد مردم عادی از خرید اینترنتی استفاده می کنند، این در حالی است که، صرف وقت، انرژی، رفت و آمد و خستگی افراد خانواده، نوعی هزینه مضاعف است که می تواند قیمت افزوده کالاهای خریداری شده در سطح شهر باشد.

به گزارش مهر، شب بازارها و بازارچه های هفتگی نیز در پایان سال، شلوغ تراز بقیه ایام هستند که گاه برودت هوا نیز نتوانسته از تعداد مشتریانشان بکاهد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین