کد خبر: ۱۵۱۸۳۲
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶

روایت مطهری از رای نیاوردن نحوه سوال از رییس‌جمهوری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه شرق نوشت: پاسخ‌های رییس‌جمهور به سوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در 24 اسفند سال 90 که در واقع جدی نگرفتن مجلس از سوی رییس‌جمهور، درخصوص طرح سوال تلقی و باعث شد تا نمایندگان در جلسه آینده مجلس رویه سوال از رییس‌جمهور در مجلس را پیگیری کنند. از این‌رو نمایندگان طرحی را تنظیم کردند که بر اساس آن اگر نصف به علاوه یک یا اکثریت نمایندگان از پاسخ‌های رییس‌جمهور قانع نشوند، سوال به قوه‌قضاییه ارجاع می‌شود و اگر تعداد سوالات ارسال شده به قوه‌قضاییه به شش مورد برسد، زمینه استیضاح رییس‌جمهور مهیا می‌شود. در واقع نمایندگان امضا‌کننده این طرح در نظر داشتند با محکم‌کاری‌های قانونی مانع از این شوند تا رییس‌جمهور در جلسه سوال به هر شکل که می‌خواهد با مجلس سخن بگوید.

در گام نخست، دو فوریت این طرح در مجلس به تصویب رسید اما روز گذشته در جلسه علنی مجلس نمایندگان با کلیات طرحی دوفوریتی اصلاح ماده 197 آیین‌نامه داخلی که مقرر می‌کرد روند طرح سوال از رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس اصلاح شود، مخالفت کردند اما پس از آن با امضای بیش از 50 نماینده این طرح دوباره به جریان افتاد و قرار بر این شد تا ایده اصلاح و تغییر آیین‌نامه برای دوفوریت آن دوباره رای‌گیری شود.

از این رو از علی مطهری از طراحان این طرح این دو پرسش را درخصوص چرایی ضرورت اصلاح آیین‌نامه سوال از رییس‌جمهور و تغییر رای نمایندگان مجلس درخصوص دو فوریت بودن طرح چیست؟ پرسیدیم. مطهری پاسخ داد:جلسه سوال از رییس‌جمهور با همه برکاتی که داشت و موجب تنویر افکار عمومی و روشن‌شدن بسیاری از حقایق شد و از آن بالاتر ظرفیت مردمسالاری در جمهوری‌اسلامی را نشان داد، کاستی‌های آیین‌نامه داخلی مجلس درخصوص سوال از رییس‌جمهور را نیز آشکار کرد. لازم بود مواد 196 و 197 آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شود تا سوال از رییس‌جمهور آثار عملی بیشتری داشته باشد و مثلا رییس‌جمهور با توجه به این که می‌داند رای‌گیری برای قانع‌کننده بودن یا نبودن پاسخ‌های ایشان وجود ندارد، سوالات را با شوخی برگزار نکند.

اینکه دیروز دو فوریت این طرح رای آورد ناشی از این بود که نمایندگان با تمام وجود کاستی‌های موجود در آیین‌نامه در ارتباط با سوال از رییس‌جمهور را حس کرده بودند و اینکه امروز کلیات آن رای نیاورد دو علت داشت؛ یکی به ما طراحان این طرح برمی‌گردد و دیگری به هیات‌رییسه.

من شخصا خیال می‌کردم که چون دیروز توضیح کافی درباره این طرح داده‌ام امروز فقط مخالف و موافق باید صحبت کنند، بنابراین فردی را برای مطرح کردن طرح در نظر نگرفته بودیم و وقتی که منشی جلسه اعلام کرد که آیا از طراحان کسی طرح را توضیح می‌دهد ما سکوت کردیم، در نتیجه مخالف هم صحبت نکرد و طبعا موافق هم صحبت نکرد و در حالی که نمایندگان در فضای موضوع قرار نگرفته بودند اعلام رای‌گیری شد.

از طرفی منشی جلسه و حتی رییس جلسه هم درست توضیح ندادند که درباره کلیات همان طرحی که مربوط به سوال از رییس‌جمهور است رای‌گیری می‌کنیم و موضوع برای برخی از نمایندگان مبهم بود و شاید برخی فکر کردند ماده دیگری از دستور قبلی به رای گذاشته شده است، در نتیجه دو رای کم آورد و کلیات تصویب نشد.

البته با امضای بیش از 50 نماینده طبق آیین‌نامه طرح به جریان افتاد و برای دو فوریت آن باید دوباره رای‌گیری شود. در ارایه جدید طرح، برخی نواقص جزیی آن را نیز رفع کردیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین