کد خبر: ۱۵۱۹۴۳
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹
یادبود بی بی بچه‌های ایران

کیومرث پوراحمد: دوست ندارم از مادرم بت بسازم

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مراسم یادبود هنرمند فقید سینما مرحومه پروین دخت یزدانیان با حضور جمع کثیری از بزرگان تئاتر و سینما پنجشنبه 24 فروردین ماه در سالن شماره یک مجموعه تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد. 

در این مراسم مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان و رئیس تماشاخانه ایرانشهر ضمن تسلیت به مناسبت در گذشت این هنرمند گرانمایه به خانواده محترم کیومرث پور احمد و تمامی اهالی سینمای ایران گفت:امید دارم روح این مادر نمونه با روح اولیاء الهی مشهور شود. در اوایل سال جدید چند تن از هنرمندان نجیب و عزیز کشورمان همچون بانوان فاطمه طاهری و پروین دخت یزدانیان را از دست دادیم. امیدوارم ارواح این بانوان که همزمان با ایام سوگواری حضرت زهرا (س) دار فانی را وداع گفتند همراه شود.

وی ادامه داد: درگذشت یک هنرمند درگذشت یک فرد عادی نیست، زیرا هنرمندان تاثیر زیادی بر فرهنگ و هنر این کشور دارند و فقدان آن ها غم بیشتری را بر جامعه متحمل می کند. امید دارم در جامعه ای که نخبگان آن هنر دوستی را اثبات کرده اند مسیر هنر همواره پاینده باشد و شاهد باشیم که نسل های آینده ما نیز ادامه دهنده راه بزرگان هنر باشند.

مدیر عامل خانه هنرمندان افزود: پروین دخت یزدانیان تنها بی بی بچه های ایران نبود بلکه بی بی تمام بچه ها در تمام دنیا است. توفیق بزرگی است که امروز جمع صمیمی از بزرگان سینما در کنار هم یاد او را گرامی می داریم.

سیروس الوند کارگردان سینما نیز در ادامه این مراسم گفت: رابطه کیومرث پور احمد با مادرش همیشه برایم تداعی گر رابطه کامل و بی نقص مادر و فرزند بود. همیشه در سینما به دنبال تفاوت سینمای ایران در پس و پیش از انقلاب می گشتیم و نقطه عطف سینمای پس از انقلاب را دنبال می کردیم. بنظرم نقطه عطف سینمای پس از انقلاب حضور خانواده اهالی سینما در سینما است.

وی ادامه داد: در سینمای پیش از انقلاب اهالی سینما نوامیس خود را از سینما دور می کردند اما در سینمای پس از انقلاب این نگاه و نگرش در سینما متفاوت شد که این امر و این نقطه عطفی در سینمای ما محسوب می شود. این روزها افراد منافع جویی به دنبال فساد در سینما می گردند تا بتوانند در سینمای فاسد عرض اندامی کنند.

این کارگردان عنوان کرد: سینمای ایران سینمای نجیبی است و بانوان با وقار و نجیبی در این سینما هستند که جایگزین برای آن ها در سینما وجود ندارد. امید وارم پرچمداران و جوانان قدر این سینما را بدانند. در غم فراغ پروین دخت یزدانیان همه اهالی سینما سوگوارند زیرا مادر خود را از دست داده اند.

داوود رشیدی هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر و سینما گفت: متاثرم که در اولین ماه سال جدید بخاطر از دست دادن یک همکار و مادر در کنار هم جمع شدیم. صحبت از مادری که یک خانواده را اداره می کرد شیرینی خاصی دارد، مادری که سنبل بزرگی و دلسوزی بود. بی بی در "قصه های مجید"، "شب یلدا"، "خواهران غریب" و... تنها نقش خود را بازی می کرد.

اصغر هاشمی کارگردان فیلم"مهریه بی بی" عنوان کرد: گرداگرد هم جمع شدیم تا یاد مادری را گرامی بداریم که اختر مادران در عرصه زندگی است او نماد محبت مادرانه در سینما و تلویزیون بود و یادش همواره در حافظه تاریخی جامعه ثبت شده است. حضور بانو یزدانیان در فیلم"مهریه بی بی " همانند نفس آرام اما حیاتی بود.

منوچهر محمدی تهیه کننده سینما افزود: کیومرث پوراحمد با ساخت مجموعه"قصه های مجید" دهن کجی بزرگی بر تمامی تئوری های موجود مبنی بر اختلاف فکری کودکان و بزرگتر ها کرد .

هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده مجموعه"قصه های مجید" گفت: مجید و بی بی این داستان از جنس کلمات بودند. هر نقش در هر داستان و کتابی به دنبال فردی می گردد که به تن او برود. بدون هیچ گونه تعارفی مجید باقر بیگی و پروین دخت یزدانیان با تسلط کیومرث پور احمد نقش های داستان من را خوب پوشیدند گویی تنها برای آن ها ساخته شده بود. در ادامه این مراسم هوشنگ گلمکانی مدیر مسئول ماهنامه فیلم و حبیب احمد زاده فیلم نامه نویس در چند جمله یاد این هنرمند فقید را گرامی داشتند.

کیومرث پور احمد پسر مرحومه پروین دخت یزدانیان نیز ضمن تشکر از همه حاضرین در مراسم گفت: به عنوان یک عضو از خانواده سینما من نیز میهمان این مراسم هستم. از تمامی برگزار کنندگان این مراسم تشکر می کنم و تشکر ویژه دارم از خانم دکتر نوروزیان به خاطر تمامی همدلی و همراهی هایی که در سال های بیماری مادرم با ایشان از راه دور داشتند. من یازده خواهر و برادر دیگر نیز دارم اما همه به من تسلیت می گویند در این جا از خواهر مهربانم توران پور احمد که حال الگو و جای مادرم است، تشکر دارم که سال ها عمر و وقت خود و خانواده اش را صرف نگهداری از مادرم کرد.

وی ادامه داد: ما در بت ساختن دست طویلی داریم دوست ندارم از مادرم بت بسازم. به خاطر دارم در طول یکسال فیلمبرداری مجموعه"قصه های مجید" مادرم تفاوت ضبط و تمرین را حتی تا روزهای پایانی کار نیز درک نکرد و همواره بازی می کرد.

وی در ادامه بیان کرد: بسیار خشنودم که امروز با گذشت بیست سال از پخش مجموعه"قصه های مجید" مردم و هنرمندان خاطره بازی او را از یاد نبرده اند .

در حاشیه ی برگزاری این مراسم امیر احسان فدایی به اجرای قطعاتی به یاد این مرحومه پرداخت و چند فیلم کوتاه از زندگی و آثار پروین دخت یزدانیان نیز به کارگردانی فیلم سازانی چون: احسان بیگلری، حسام فرهمند جو پخش شد. کامران ملکی مجری این یادبود در انتهای این مراسم از هیات مدیره برگزار کننده این مراسم، خانه هنرمندان ایران و مجموعه تماشاخانه ایرانشهر که امکان و فرصتی را برای یاد بود این هنرمند فقید ایجاد کردند کمال تشکر را داشت.

به گزارش مهر، در این مراسم چهره هایی چون، بهمن فرمان آرا، علیرضا داوود نژاد، داوود رشیدی، احمد مسجد جامعی، محمد مهدی عسگر پور، رضا کیانیان، سیروس الوند، امین تارخ، محمد سریر، گلاب آدینه، فرشته طائر پور، مرضیه برومند، احترام برومند، هوشنگ مرادی کرمانی، حسن فتحی، فرهاد توحیدی، مهدی خادم، مهدی فخیم زاده، محمد نوری زاد، مازیار میری، احمد طالبی نژاد، عزیز الله حمید نژاد، هوشنگ گلمکانی، غلامرضا موسوی، حبیب احمد زاده، رویا تیموریان و.. حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین