کد خبر: ۱۵۲۸۳۴
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۵

دارو و شوينده‌‌های مورد نياز را در خانه پرينت بگيريد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محققان انگليسي با استفاده از فناوري پرينت سه بعدي، موفق به طراحي و توليد تجهيزات آزمايشگاهي در مقياس كوچك شدند كه مي‌تواند در آينده امكان توليد خانگي دارو و مواد شيميايي را فراهم كند. 

تيمي از متخصصان شيمي دانشگاه گلاسكو به سرپرستي پروفسور «لي كرونين» موفق به ساخت تجهيزات آزمايشگاهي با استفاده از فناوري پرينت سه بعدي شدند.

پروفسور «كرونين» تأكيد مي‌كند: توسعه اين فناوري مي‌تواند انقلابي در علم شيمي ايجاد كند و افراد در مناطق دوردست در آينده قادر خواهند بود با استفاده از اين فناوري، دارو و حتي مواد شوينده مورد نياز خود را در منزل تهيه كنند.

پيش از اين نيز امكان توليد تجهيزات آزمايشگاهي در مقياس كوچك و آزمايشگاهي وجود داشت؛ اما اين روش‌ها بسيار پرهزينه و زمانبر هستند.

ساخت تجهيزات آزمايشگاهي بخش مهمي از انجام درست يك فرايند شيميايي محسوب مي‌شود و در فناوري جديد پرينت سه بعدي انواع مختلف تجهيزات پيچيده در كوتاه‌ترين زمان و با كيفيت بسيار بالا توليد مي‌شوند.

تيم تحقيقاتي از يك پرينتر سه بعدي موجود در بازار به همراه نرم‌افزار طراحي رايانه‌اي در اين فرايند استفاده كردند. درزگير حمام به عنوان ماده اوليه براي پرينت تجهيزات آزمايشگاهي در اشكال و اندازه‌هاي مختلف مورد استفاده قرار گرفت و يك مخزن واكنش شيميايي (reactionware) از ژل پليمر ساخته شد.

اين فناوري معايب زيادي با خود به همراه خواهد داشت و امكان توليد و عرضه داروهاي بي‌كيفيت، غيرمجاز، تقلبي و ايجاد بازار سياه دارو نيز وجود دارد؛ با اين حال «كونين» خاطرنشان مي كند: خطرات بالقوه توليد داروهاي غيرمجاز و مواد شيميايي خطرناك، با طراحي نرم‌افزار ويژه به حداقل رسيده است؛ چراكه تمام مراحل توليد در نرم افزار پيش‌ارزيابي شده و امكان تغيير دادن واكنش شيميايي در زمان پرينت گرفتن وجود نخواهد داشت.

محققان در نظر دارند در آينده و با تكميل اين فناوري، بانك اطلاعات آنلاين و استانداردي براي دانلود نرم‌افزار دستورالعمل تهيه تجهيزات آزمايشگاهي، توليد دارو و مواد شيميايي ايجاد كنند. پيش‌بيني مي‌شود استفاده از فناوري پرينت سه بعدي براي توليد دارو در شركت‌هاي داروسازي تا پنج سال آينده كاربردي شود و مردم نيز تا 20 سال آينده به اين فناوري دسترسي داشته باشند.

به گزارش ایسنا، نتيجه اين تحقيق در مجله Nature Chemistry منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین