کد خبر: ۱۵۵۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۹

معرفی حزن‌انگیز‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: طی سال‌هایی که صنعت سینما فصل جدیدی را در زندگی انسان‌ها گشود، شاهکارهای سینمایی زیادی توسط کارگردانان بزرگ خلق شدند که با تاثیرگذاری عمیق بر روی مخاطبان، سیل اشک را از چشمان آن‌ها جاری کرده و به فیلم‌های حزن‌انگیز تاریخ سینما تبدیل شده‌اند.

نشریه‌ سینمایی «اسکرین» در گزارشی فهرست غم‌انگیز‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را منتشر کرده است که در رتبه‌ اول فیلم «شکوفه‌های پژمرده» قرار دارد.

فیلم صامت «شکوفه‌های پژمرده» که می‌توان آن را یکی از نخستین فیلم‌های حزن‌انگیز تاریخ سینما لقب داد، یک درام عاشقانه محصول ۱۹۱۹ است که در آن رابطهٔ عاشقانه و تراژیک بین یک دختر آمریکایی و یک مرد چینی روایت می‌شود. در این فیلم که کارگردانی آن برعهدهٔ «دو گریفیث» بوده و پایانی تراژیک نیز دارد، «لیلیان گیشی» و «ریچارد بارتلمس» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

ریتم مناسب فیلم، فضا و عمق، روانی تصاویر، تدوین دقیق و حساب شده، شخصیت‌های فوق‌العاده و داستانی که با روایتی شاعرانه توصیف می‌شود از مواردی هستند که «شکوفه‌های پژمرده» را به یکی از زیبا‌ترین و شاخص‌ترین ملودرام‌های تاریخ سینما تبدیل کرده است. فیلم داستان «لیلیان گیش» دختری معصوم است که با پسری جوان اهل چین با نام «ریچارد بارتلمس» آشنا می‌شود. جوان چینی که به رویای عشق و دوستی به انگلستان آمده، ناگهان رویای خود را در وجود دختر می‌بینید. اما دختر معصوم گرفتار خشونت و بدرفتاری پدرش «دانلد کریسپ» است...

** «مصائب ژاندراک»

فیلم «مصائب ژاندارک» محصول سال ۱۹۲۷ به کارگردانی «کارل درایر»، دستگیری، بازجویی، شکنجه، محاکمه و اعدام «ژاندارک»، دوشیزه «اورلیان» و قهرمان ملی فرانسه را روایت می‌کند که شجاعانه در برابر متجاوزان انگلیسی و کلیسا ایستاد و پس از مرگ، قدیسه خوانده شد.

ژاندارکی که درایر در این فیلم صامت خلق کرده است، با همهٔ ژاندارک‌های سینمایی از نظر سبک‌شناختی متفاوت است. در این فیلم مصائب و رنج‌های این شخصیت تراژیک تاریخی و عذاب‌ها و شکنجه‌های روحی و جسمی که او به خاطر عقاید و ایمان راستین‌اش تحمل کرد، به خاطر نماهای کلوزآپ از چهرهٔ معصوم و نورانی و بدون گریم «ماریا فالکونتی» در نقش ژاندارک، اشک را از دیدگان هر انسانی جاری می‌کند.

** بربادرفته

فیلم «بربادرفته» که از آن به عنوان یکی از شاهکارهای دنیای سینما نام برده می‌شود، یک درام رمانتیک است که در سال ۱۹۳۹ توسط «ویکتور فلمینگ» کارگردانی شد. این فیلم که بازیگرانی چون «کلارک گیبل»، «ویویان لی» و «لسلی هاوارد» در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند، داستان زندگی اسکارلت - بزرگ‌ترین دختر جرالد اوهارا- صاحب مزرعهٔ پنبه را روایت می‌کند که تنها به ازدواج با «اشلی ویلکز»، پسر مالک مزرعهٔ مجاور فکر می‌کند.

اما اشلی با دختر دیگری ازدواج می‌کند و سال‌های بعدی و سپس جنگ شمال و جنوب آمریکا آغاز می‌شود. ادامه‌ این داستان حزن‌انگیز در آن روی می‌دهد. این فیلم ۲۳۸ دقیقه‌ای که با بودجه چهار میلیون دلاری ساخته شد، جوایز متعددی از جمله اسکار بهترین فیلم، اسکار بهترین کارگردانی و اسکار بهترین هنرپیشهٔ نقش اول زن برای «ویویان لی» به ارمغان آورد.

** «کازابلانکا»

فیلم «کازابلانکا» محصول کمپانی برادران وارنر با بودجهٔ یک میلیون دلاری در سال ۱۹۴۲ ساخته شد و بار‌ها در نظرسنجی‌های مختلف بهترین فیلم رمانتیک تاریخ سینما شناخته شده است. کازابلانکا که اسکار بهترین کارگردانی را برای «مایکل کورتیز» و اسکار بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی را برای «ژولیوس جی اپستین»، «فیلیپ جی اپستین» و «هوارد کوچ» به ارمغان آورد، داستان یک ماجرای عاشقانه‌ را در بحبوحهٔ جنگ جهانی دوم با هنرنمایی دو هنرپیشه نامدار تاریخ سینما «همفری بوگارت» و «اینگرید برگمن» در مدت ۱۰۲ دقیقه به تصویر می‌کشد.

** «بهترین سال‌های زندگی ما»

فیلم سیاه و سفید «بهترین سال‌های زندگی ما» به کارگردانی «ویلیام وایلر» محصول سال ۱۹۴۶ آمریکا، داستان سه سرباز آمریکایی بازگشته از جنگ جهانی دوم را در ۱۷۲ دقیقه روایت می‌کند.

این سربازان که نقش آن‌ها توسط «فردریک مارچ»، «دانا اندروز» و «هارولد راسل» ایفا شده است، پس از بازگشت به زادگاه‌شان با استقبالی گرم که انتظارش را داشتند، مواجه نشده و سپس در ادامه به مشکلات عاطفی و کاری فراوانی دچار می‌شوند که اثرات بدی بر روحیات آن‌ها بر جای می‌گذارد.

** «محله چینی‌ها»

فیلم «محلهٔ چینی‌ها» به کارگردانی «رومن پولانسکی» و نقش‌آفرینی «جک نیکلسون» و «فی داناوی»، فیلمی حزن‌انگیز همراه با هیجان است که در سال ۱۹۷۴ با بودجهٔ شش میلیون دلاری ساخته شده است.

این فیلم ۱۳۰ دقیقه‌ای در رقابت‌های اسکار نیز در ۱۱ بخش از جمله بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین فیلمبرداری نامزد جایزه اسکار شد، اما تنها موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی شد. البته «محلهٔ چینی‌ها» با فروش ۳۰ میلیون دلاری، توانست در جوایز بافتا برندهٔ جایزه بهترین کارگردانی و در رقابت‌های گلدن‌گلوب برندهٔ دو جایزهٔ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شود.

محلهٔ چینی‌ها» فیلمی درخشان در فضای نوآر دربارهٔ یک کارآگاه کله‌شق است که پرده از فساد محلهٔ چینی‌ها در دههٔ ۳۰ لس آنجلس برمی‌دارد. این اثر جزء چهل فیلم بر‌تر تاریخ سینما است که نامزد ۱۱ جایزهٔ اسکار شد.

به گزارش ایسنا،این فیلم درخشان که نمونهٔ اعلای یک نوآر دههٔ هفتادی است، اثری رازآلود، پرازسوء تفاهم و پنهان‌کاری است و شخصیت‌هایی که در پس چهره و اعمالشان واقعیات دیگری جز آنچه می‌بینیم نهفته است و به واقع آنچه نیستند که نشان می‌دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Taiwan (Province of China)
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
0
0
Like
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین