کد خبر: ۱۵۵۶۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۸

افزایش مرگ ناشی از مسموميت با قرص برنج در 4 سال اخير

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رييس سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: مرگ و مير ناشي از مسموميت با قرص برنج در چهار سال اخير (87 تا 90) با سير صعودي مواجه بود به نحوي كه از آمار 214 مورد در سال 87 به 463 مورد در سال گذشته رسيد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، دكتر احمد شجاعي با اشاره به اينكه در سال گذشته 463 نفر در كشور بر اثر مسموميت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، افزود: اين رقم در مقايسه با سال 89 كه تعداد فوتي هاي ناشي از مسمويت با قرص برنج 406 نفر بود، 14 درصد افزايش يافته است.

به گفته وي و بر اساس آمارهاي موجود 259 نفر از فوتي‌هاي مسموميت با قرص برنج در سال گذشته مرد و 204 نفر زن بودند.

رييس سازمان پزشكي قانوني كشور در خصوص تركيبات و خطرات ناشي از قرص برنج تصريح كرد: قرص برنج تركيب خطرناكي از فسفيدها است كه براي جلوگيري از آفت زدگي برنج انبار شده و يا دفع آفات ساير غلات انبار شده و جلوگيري از كپك زدگي آنها استفاده مي شود؛ بر اثر تماس اين ماده با رطوبت، گاز خطرناك فسفين آزاد مي شود كه علت اصلي سمي بودن اين ماده است و هر چه تركيبات قرص برنج تازه تر باشد گاز بيشتري آزاد مي كند و خطرناك‌تر است.

دكتر شجاعي با ابراز تأسف از افزايش مرگ ناشي از مصرف قرص برنج يادآور شد: خوردن قرص برنج در بزرگسالان يكي از علل خودكشي است براي مثال شايع‌ترين عامل خودكشي در هند خوردن يا استنشاق اتفاقي اين ماده سمي است.

وي تهوع، دردمعده، استفراغ، تنگي نفس، احساس سرما، عطش، سردرد، تشنج و كما را از جمله عوارض مصرف خوراكي قرص برنج دانست كه بعد از چهار روز تا دو هفته به دليل نارسايي قلبي مرگ فرد را به دنبال دارد.

رييس سازمان پزشكي قانوني كشور در ادامه سخنانش با اشاره به آمارهاي سازمان از متوفيات قرص برنج تصريح كرد: در سال گذشته بيشترين موارد مرگ ناشي از مسمويت با قرص برنج با 205 فوتي در استان تهران ثبت شده است كه تقريبا نيمي از كل فوتي هاي قرص برنج در كشور را شامل می شود.

وي افزود: پس از تهران استان هاي گيلان با 99 فوتي، مازندران با 41 فوتي و لرستان با 32 فوتي در رتبه هاي بعدي مرگ ناشي از مسموميت با قرص برنج قرار مي گيرند. اين در حالي است كه آمار مرگ و مير ناشي از مسموميت با قرص برنج در ديگر استان‌ها زير 20 نفر و عمدتا كمتر از 10 نفر است، هر چند برخي استان ها هيچ مورد فوتي با قرص برنج ندارند.

دكتر شجاعي اظهار داشت: آمار مرگ و مير ناشي از مسموميت با قرص برنج در سال 87، 214 نفر ( 105 زن و 109 مرد) بود كه با رشد 6.5 درصدي به 228 نفر (124 مرد و 104 زن) در سال 88 رسيد. همچنين آمار مرگ ناشي از مسمويت با قرص برنج در سال 89 نسبت به سال 88 با رشد قابل توجهي مواجه شد به نحوي كه با 78.1 درصد افزايش به 406 نفر در سال 89 رسيد.

رييس سازمان پزشكي قانوني كشور با اشاره به اينكه دز كشنده قرص برنج در انسان نامشخص است يادآور شد: هر گونه واردات، توزيع و فروش قرص برنج ممنوع اعلام شده و كاربرد آن به صورت محدود و تحت نظارت جهاد كشاورزي در سيلوها و كشتي و ... است كه متاسفانه به دليل تمايل كشاورزان به مصرف آن براي نگهداري محصولات، ورود آن به شكل قاچاق از كشورهاي همسايه وجود دارد و مسموميت ناشي از آن در بين جوانان ديده مي شود.

وي خاطرنشان كرد: متاسفانه به اشتباه در بين افراد شايع شده كه قرص برنج شادي آور است اما در مواردي مصرف تنها نصف قرص برنج نيز مرگ فرد را به دنبال داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین